• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Hebben we al veertig miljoen jaar syntaxis?

19 november 2020 door Marc van Oostendorp 1 Reactie

In menselijke taal kunnen woorden zich op afstand aan elkaar aanpassen. In de bijzin “dat de mensen nu al dagenlang geen water gedronken hebben” is hebben in het meervoud omdat mensen dat is. De woorden passen zich aan elkaar aan, en dat op afstand, omdat er allerlei woorden tussen staan, zelfs – zoals in dit geval – woorden in het enkelvoud zoals geen water.

Dit is een van de karakteristieke eigenschappen van menselijke taal. Hoe goed computers inmiddels ook zijn bij bepaalde taaltaken, dit blijft een van hun zwakke punten – zeker op voldoende grote afstand.

En dieren? Daarover gaat een nieuwe studie van een groep wetenschappers uit (vooral) Zwitserland. Zij lieten mensen, chimpansees en kaakaapjes luisteren naar eenvoudige melodietjes volgens het schema hierboven (‘familiarization’): bijvoorbeeld eerst een stijgende toon (A) dan een piektoon (X-1) en dan een wiebelige toon (B), of juist eerst een wiebelige toon (C) dan weer zo’n piektoon en dan een dalende toon (D). Al die verschillende tooncomponenten konden op allerlei verschillende toonhoogten worden afgespeeld, zodat je steeds een net wat ander melodietje te horen kreeg.

De afstandsrelatie zit hem er hier in dat na een A-toon altijd een B-toon komt en na een C-toon altijd een D, ook al zit daar die piektoon tussen. Het lijkt op het voorbeeld van enkelvoud en meervoud: A en B drukken bijvoorbeeld het eerste uit en C en D het laatste.

Na afloop werden voor de proefpersonen en proefapen weer nieuwe melodietjes gespeeld, sommige volgens het aangeleerde patroon (‘generalization’), en andere bijvoorbeeld volgens het patroon A=X-1=D (‘violation’). Wat bleek? Zowel mensen, mensapen als apen bleken de laatste patronen minder aandacht te geven – en dus waarschijnlijk te herkennen als fout. Mensen deden het een stuk beter dan hun verre neven, maar ook die laatsten konden het.

De conclusie van de onderzoekers: deze eigenschap is al minstens veertig miljoen jaar geleden ontstaan, toen de laatste gemeenschappelijke voorouder van al deze soorten op aarde rondliep. Mij lijkt dat wel een beetje een sterke conclusie, bijvoorbeeld omdat je deze patroontjes ook anders kunt analyseren. Je kunt bijvoorbeeld zeggen: in ieder liedje zit precies één wiebeltoon – dan kun je ook precies de goede scheiden van de verkeerden, maar zonder dat er lange afstandsrelaties onderhouden hoeven worden. Nog even los van de vraag hoeveel afstand één piektoon eigenlijk creëert.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: syntaxis

Lees Interacties

Reacties

  1. Drabkikker zegt

    19 november 2020 om 07:51

    Zou je niet eerder verwachten dat de “violation” juist méér aandacht krijgt? Je zou zeggen dat het afwijkende meer opvalt dan het vertrouwde.

    Beantwoorden

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Richter Roegholt • Tweekantigheid

Je weet niet meer hoe het nu verder gaat,
of zij wel ooit doorzichtig bij je was,
hoe zij de bakens, en wanneer, verzet.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

WINDMACHINE

Een jute lap op snel draaiende latten, dat is de windmachine.

Bron: Barbarber, september 1969

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

10 november 2025: Biografie op de bühne

10 november 2025: Biografie op de bühne

29 oktober 2025

➔ Lees meer
8 november 2025: Symposium ‘Polemiek en politiek rondom het tijdschrift Forum’

8 november 2025: Symposium ‘Polemiek en politiek rondom het tijdschrift Forum’

28 oktober 2025

➔ Lees meer
25 november 2025: Eerste bijeenkomst NLNU 25-26

25 november 2025: Eerste bijeenkomst NLNU 25-26

27 oktober 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1943 Guus Luijters
➔ Neerlandicikalender

Media

Charlotte Van den Broeck op de 42ste Nacht van de Poëzie

Charlotte Van den Broeck op de 42ste Nacht van de Poëzie

2 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Verschil Letterlijk en Figuurlijk

Verschil Letterlijk en Figuurlijk

1 november 2025 Door Arnoud Kuijpers 4 Reacties

➔ Lees meer
Turks Fruit

Turks Fruit

1 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d