Scholieren winnen prijs met werkstukken over dyslexie en de Camera Obscura

De winnaars van de profielwerkstukwedstrijd Nederlands 2020 van Levende Talen Nederlands en de Internationale Vereniging voor Neerlandistiek zijn bekend. Sam Lange en Kirsten de Wit uit 5havo wonnen met een werkstuk over een racebaanspel om dyslectische leerlingen te helpen. Suzanne Voets uit 6vwo analyseerde de Camera Obscura van Nicolaas Beets uit 1839 en schreef er een eigentijdse versie van. De winnaars laten met hun knappe werk zien hoe breed en boeiend het schoolvak Nederlands is. 

Sam Lange en Kirsten de Wit schreven hun winnende profielwerkstuk over dyslexie in het eindexamenjaar van hun havo-opleiding op Helen Parkhurst in Almere. Zij werden begeleid door docent Nederlands Ellen Steenvoorden.

De jury schrijft in haar rapport: “Je hebt van die werkstukken waar het enthousiasme van afspat! […] Sam en Kirsten zetten in dit praktijkgerichte onderzoek de stand van zaken op een rijtje en bespreken verschillende hulpmiddelen. Dit stemt het duo echter nog niet tevreden. Daarom besluiten ze zelf een interventie te bedenken die kinderen in de leeftijd van 8 tot en met 12 jaar zou kunnen helpen bij het verbeteren van hun spellingvaardigheid. En alsof dat nog niet origineel genoeg is, besluiten ze hun idee ook daadwerkelijk tot uitvoering te brengen! Sam en Kirsten ontwikkelen een competitief taalspel in de vorm van een racebaan en gaan met enkele dyslectische basisschoolleerlingen aan de slag. […] Meesterlijk gedaan!“

Suzanne Voets van het Eckartcollege in Eindhoven wint de profielwerkstukprijs in de categorie vwo.  Zij maakte een diepgravende analyse van de Camera Obscura van Nicolaas Beets en liet zich door dit werk inspireren tot het schrijven van een moderne versie onder de titel De Toverlantaarn. Begeleider van dit werkstuk was docent Nederlands Klaas Lintermans.

Over haar werkstuk zegt de jury: “Suzanne heeft een ambitieus en indrukwekkend profielwerkstuk gemaakt, waarin zij niet alleen onderzoek heeft gedaan naar de Camera Obscura van Nicolaas Beets (Hildebrand), maar ook een eigen editie van deze verhalenbundel heeft geschreven met als titel De Toverlantaarn. […] In dit profielwerkstuk bewijst Suzanne dat leesplezier hand in hand kan gaan met een interesse voor narratologie. Het heel precies uitpluizen van een boek of verhaal kan zelfs een inspiratiebron zijn om zelf te gaan schrijven!”

Middelbare scholieren schrijven in het (voor)examenjaar een profielwerkstuk. Levende Talen Nederlands en de Internationale Vereniging voor Neerlandistiek willen met deze prijs stimuleren dat leerlingen kiezen voor het schrijven van een werkstuk binnen het schoolvak Nederlands. De beide verenigingen reiken deze prijs sinds 2012 uit. Voorzitter Gert Rijlaarsdam van Levende Talen Nederlands: “Een profielwerkstuk biedt leerlingen de kans zich onderzoeksmatig te verdiepen in een eigen onderwerp. Het is de ultieme voorbereiding op het hoger onderwijs. Nieuwsgierigheid, doorzettingsvermogen, creativiteit, keuzes maken, afbakenen, systematisch werken, helder schrijven. Het schoolvak Nederlands biedt leerlingen dit alles: de vaardigheden om zulk onderzoek op te zetten en uit te leren voeren, maar ook een enorm rijk palet aan onderwerpen. Taal biedt vensters op de wereld.“