• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

De Daver Op Je Lijf

12 juni 2020 door Theo Meder Reageer

Demonen van Marita de Sterck

De Vlaamse antropologe Marita de Sterck is verzot op volksverhalen: niet op verkleuterde sprookjes, maar ongecensureerde vertellingen die je “de daver op het lijf” jagen. Bovendien gaat ze graag op zoek naar sprookjes en sagen waarin een heldenrol voor dappere meisjes en slimme vrouwen is weggelegd. Ze publiceerde reeds meerdere verantwoorde bundels met titels als Bloei (2010), Beest in Bed (2012), Vuil Vel (2015) en Wreed Schoon (2017). In 2019 verscheen haar bundel Demonen met 57 mondelinge vertellingen uit 45 cultuurgroepen – de vertellers werden in België geïnterviewd.

Demonen worden in verhalen uit allerlei culturen gevonden. Ze verpersoonlijken het ultieme kwaad en worden als zelfstandige entiteiten buiten de mens geplaatst, alhoewel het kwaad voornamelijk een projectie is en in de mens zelf zetelt.

Enkele jaren geleden deed een Groningse studente onderzoek naar vegetarisme in sprookjes uit allerlei culturen, en de verwachting was toen dat India er gunstig uit zou springen, maar het tegendeel bleek het geval. De studente had voor India een bundel met volksverhalen getroffen die bol stond van griezelverhalen over menseneters. Eén van de meest ultieme menselijke taboes is kannibalisme: als je personen of groepen wilt demoniseren dan is een beschuldiging van kannibalisme zo ongeveer het meest weerzinwekkende. De eerste categorie demonen in de bundel van De Sterck bestaat dan ook uit mensenetende wezens. Net als de mensenetende reus in Klein Duimpje wordt er in de verhalen regelmatig geroepen: “Ik ruik mensenvlees!”

Andere kwaadaardige wezens die in de bundel de revue passeren zijn weerwolven, vampiers, heksen en ‘dierlijke’ monsters zoals draken. Of je al deze personages ook tot de demonen mag rekenen, staat te bezien: het zijn in principe tastbare wezens, en voor een deel zijn het ook mensen (geweest). De kerngroep van demonen bestaat natuurlijk uit kwaadaardige onstoffelijke wezens, die nooit mensen zijn geweest, maar altijd al demonen. In drie hoofdstukken komen ze voorbij: een stoet van djinns, duivels en kwelgeesten.

In de bundel vond ik er persoonlijk één verhaal uitspringen: het Argentijnse Indianen-verhaal over ‘Anahi en de wrede demonen’ (pp. 72-74).

Anahi was klein van gestalte en niet opvallend mooi, maar ze kon prachtig zingen. Ze zong over het land van de Guarani, over de wouden, de dieren en planten die er leefden, de Paranárivier en vele andere rivieren.

Lange tijd was het leven er goed en vredig, tot op een dag de demonen opduiken, vaalbleek en met ijskoude ogen. Wreed en barbaars richten deze demonen een slachtpartij aan onder de Indianen: de mannen worden gedood, de vrouwen gevangen. Anahi probeert tevergeefs te ontsnappen aan haar demonen, maar zij vangen haar weer en staan versteld van de kracht waarmee dat kleine vrouwtje zich verweert. Zij moet wel een heks zijn, geholpen door de duivel, en dient derhalve verbrand te worden op de brandstapel.

Als het vuur wordt ontstoken, begint Anahi haar liederen te zingen, en lange tijd wil het hout geen vlam vatten. Maar ten langen leste laait het vuur toch op. De volgende ochtend vinden de demonen echter geen vrouwenlichaam, maar een bloeiende boom vol rode bloemen.

Elke keer als de Guarani de rode bloemen van de ceibo zien, dan zien ze ook Anahi, de dappere Guaranivrouw. Dan horen ze haar zingen en treuren om wat ze allemaal verloren hebben.

In de vertelling wordt al snel duidelijk dat het niet om echte demonen gaat, maar om een Spaans kolonistenleger. In de optiek van de Indianen konden dit echter geen mensen zijn, maar slechts moordzuchtige en meedogenloze demonen. Vanuit het perspectief van de Spaanse troepen waren de Indianen zonder twijfel minderwaardig en primitief, en hun levens waren, in het vooruitzicht van groter gewin, het sparen niet waard.

In een tijdsgewricht waarin groepen mensen elkaar andermaal proberen te ontmenselijken en te demoniseren, wint dit volksverhaal weer verrassend aan betekenis, terwijl er in feite geen enkele demon aan te pas komt.

Marita de Sterck: Demonen. Volksverhalen met prenten van Jonas Thys. Antwerpen, Polis, 2019. 319 pp. ISBN 078-94-6310-514-9. Bestelinformatie bij de uitgever.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel, Vertelcultuur Tags: demonen, sagen, volksverhaal

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

E. du Perron • Reisverhaal

De ander, die dikwijls sprak over de dood,
roemde de natuur, doorzocht alle hoeken,
en ademde diep; de een las in boeken
gedachten van derden, zijn dagelijks brood.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

LEER DER PROPORTIËN

Het teentje maan dat gisteren te klein was
maar nu zo klein dat ik het op zijn plaats vind staan,
er is steeds minder nodig om het te bedekken,
steeds minder nodig om het te verstaan.

Bron: Het zinrijk, 1971

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

25 mei & 21 juni 2025: Leidse Zang voor Kerk en Kroeg

25 mei & 21 juni 2025: Leidse Zang voor Kerk en Kroeg

21 mei 2025

➔ Lees meer
21 juni 2025: J.H. Leopold-lezing

21 juni 2025: J.H. Leopold-lezing

19 mei 2025

➔ Lees meer
20 juni 2025: Lezingenmiddag Indische Letteren

20 juni 2025: Lezingenmiddag Indische Letteren

19 mei 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1903 Cornelis Stutterheim
1904 Leendert van Dis
sterfdag
2020 Hugo Ryckeboer
➔ Neerlandicikalender

Media

Van Hogwarts naar Zweinstein

Van Hogwarts naar Zweinstein

20 mei 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Verschenen: Romanreuzen

Verschenen: Romanreuzen

15 mei 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
25. alkalommal rendezték meg a Magyarországi Néderlandisztika Napját

25. alkalommal rendezték meg a Magyarországi Néderlandisztika Napját

15 mei 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d