‘Nederlands: echt een saai vak!’

Door: Redactie Onze Taal

Nederlandse middelbare scholieren vinden Nederlands een saai vak en piekeren er niet over Nederlands te gaan studeren. Dat blijkt uit een onderzoek van Anne van Asseldonk en Peter-Arno Coppen van de Radboud Universiteit Nijmegen, dat is verricht in opdracht van het Genootschap Onze Taal. De uitkomsten verschijnen in het novembernummer 2019 van het maandblad Onze Taal.

Onze Taal liet het onderzoek uitvoeren omdat in discussies vaak gespeculeerd wordt over de slechte motivatie die jongeren zouden hebben voor het schoolvak Nederlands, maar daarvoor was nog nooit eerder echt sluitend bewijs gevonden. Ook een andere bewering werd getest: dat de afname van het aantal studenten Nederlands zou samenhangen met de verengelsing van het hoger onderwijs. Maar daarvoor vonden de onderzoekers geen aanwijzingen.

Vibeke Roeper, directeur van Onze Taal: “Hoewel er al aanwijzingen waren dat leerlingen het schoolvak Nederlands saai vinden, stelt dit resultaat ons enorm teleur. Taal is het belangrijkste wat we als mens bezitten en dat maakt eigenlijk alles eraan interessant. Je hoeft maar een minuut naar jongeren te luisteren om te horen dat zij hun best doen zich met taal te onderscheiden en dat ze creatieve taaluitspattingen waarderen, dus het móét toch in de klas ook mogelijk zijn leerlingen voor het Nederlands te enthousiasmeren.”

Roeper heeft haar hoop gevestigd op de aanbevelingen die het ontwikkelteam Curriculum.nu vorige maand aan de minister heeft gedaan. Daarin werd onder meer gepleit voor het prikkelen van de creativiteit, nieuwsgierigheid en plezier: “En natuurlijk zullen we bij Onze Taal ons best blijven doen de veelzijdigheid van het Nederlands onder de aandacht te blijven brengen, ook bij jongeren.” *

Belangrijkste bevindingen uit het onderzoek:

  • Leerlingen vinden het schoolvak Nederlands vooral saai en niet moeilijk, maar wel nuttig.
  • Leerlingen uit eindexamenklassen vinden Nederlands significant saaier en minder moeilijk.
  • Leerlingen vinden Nederlands ook niet bijzonder leuk of interessant.
  • Leerlingen vinden Nederlands minder interessant, minder leuk en saaier dan andere vakken.
  • Leerlingen kiezen liever een Engelstalige vervolgstudie.
  • Leerlingen kiezen liever een specialistische vervolgstudie (taal, communicatie, literatuur) dan een algemene studie (zoals Nederlands).
    *

Deze post verscheen eerder op de website van Onze Taal.
Afbeelding: Needpix