• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

‘Nederlands: echt een saai vak!’

31 oktober 2019 door Redactie Neerlandistiek 6 Reacties

Door: Redactie Onze Taal

Nederlandse middelbare scholieren vinden Nederlands een saai vak en piekeren er niet over Nederlands te gaan studeren. Dat blijkt uit een onderzoek van Anne van Asseldonk en Peter-Arno Coppen van de Radboud Universiteit Nijmegen, dat is verricht in opdracht van het Genootschap Onze Taal. De uitkomsten verschijnen in het novembernummer 2019 van het maandblad Onze Taal.

Onze Taal liet het onderzoek uitvoeren omdat in discussies vaak gespeculeerd wordt over de slechte motivatie die jongeren zouden hebben voor het schoolvak Nederlands, maar daarvoor was nog nooit eerder echt sluitend bewijs gevonden. Ook een andere bewering werd getest: dat de afname van het aantal studenten Nederlands zou samenhangen met de verengelsing van het hoger onderwijs. Maar daarvoor vonden de onderzoekers geen aanwijzingen.

Vibeke Roeper, directeur van Onze Taal: “Hoewel er al aanwijzingen waren dat leerlingen het schoolvak Nederlands saai vinden, stelt dit resultaat ons enorm teleur. Taal is het belangrijkste wat we als mens bezitten en dat maakt eigenlijk alles eraan interessant. Je hoeft maar een minuut naar jongeren te luisteren om te horen dat zij hun best doen zich met taal te onderscheiden en dat ze creatieve taaluitspattingen waarderen, dus het móét toch in de klas ook mogelijk zijn leerlingen voor het Nederlands te enthousiasmeren.”

Roeper heeft haar hoop gevestigd op de aanbevelingen die het ontwikkelteam Curriculum.nu vorige maand aan de minister heeft gedaan. Daarin werd onder meer gepleit voor het prikkelen van de creativiteit, nieuwsgierigheid en plezier: “En natuurlijk zullen we bij Onze Taal ons best blijven doen de veelzijdigheid van het Nederlands onder de aandacht te blijven brengen, ook bij jongeren.” *

Belangrijkste bevindingen uit het onderzoek:

  • Leerlingen vinden het schoolvak Nederlands vooral saai en niet moeilijk, maar wel nuttig.
  • Leerlingen uit eindexamenklassen vinden Nederlands significant saaier en minder moeilijk.
  • Leerlingen vinden Nederlands ook niet bijzonder leuk of interessant.
  • Leerlingen vinden Nederlands minder interessant, minder leuk en saaier dan andere vakken.
  • Leerlingen kiezen liever een Engelstalige vervolgstudie.
  • Leerlingen kiezen liever een specialistische vervolgstudie (taal, communicatie, literatuur) dan een algemene studie (zoals Nederlands).
    *

Deze post verscheen eerder op de website van Onze Taal.
Afbeelding: Needpix

Delen:

  • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel, Neerlandistiek voor de klas Tags: schoolvak

Lees Interacties

Reacties

  1. Jos Houtsma zegt

    31 oktober 2019 om 13:50

    Weet je, als iedereen Nederlands saai vindt, dan zal het wel saai zijn.
    En dat los je niet op met een paar marginale ingrepen op. Vergeet het maar.

    Beantwoorden
    • Peter-Arno Coppen zegt

      31 oktober 2019 om 13:55

      Het onderzoek gaat niet over ingrepen. En er is ook niet vastgesteld dat de neerlandistiek inherent saai zou zijn.

      Beantwoorden
  2. Berthold van Maris zegt

    31 oktober 2019 om 14:25

    Interessant!

    Beantwoorden
  3. Lucas zegt

    31 oktober 2019 om 17:06

    Correlatie tussen eenvoud en plezier -> hoe gemakkelijker, hoe saaier? Nog geen causaal verband, maar dit was wel mijn ervaring op de uni. Gemakkelijke vakken vond ik zelden leuk, je wilt uitgedaagd worden. Niet de enige factor natuurlijk, maar zou me niet verbazen als die een rol speelt.

    Aan de andere kant, ik vond wis- en natuurkunde gemakkelijk en scheikunde moeilijk, en dat hing volstrekt niet samen met mijn plezier in die vakken. Soms is iets ook gewoon niet leuk, omdat je er geen grip op krijgt.

    Lastig allemaal :/ Want Nederlands bleek toen ik het eenmaal ging studeren hartstikke interessant. Maar toen was ik al 23 of zo :X

    Beantwoorden
    • Peter-Arno Coppen zegt

      31 oktober 2019 om 17:12

      Tussen de schalen zijn verschillende positieve en negatieve correlaties. De schalen voor interessant en leuk correleren significant positief (r = .728, p = .000), net als de schalen voor interessant en nuttig (r = .579, p = .000) en leuk en nuttig (r = .561, p = .000).
      De schalen voor interessant en moeilijk correleren significant negatief (r = -.257, p = .000), net als interessant en saai (r = -.521, p = .000), leuk en moeilijk (r = -.352, p = .000), leuk en saai (r = -.600 p = .000), nuttig en moeilijk (r = -.165, p = .000) en nuttig en saai (r = -.399, p = .000).

      Beantwoorden
      • Melchior Vesters zegt

        31 oktober 2019 om 22:28

        De meeste van die correlaties zijn niet sterk (onder 0.6), toch? Beetje verrassend zijn wel de positieve verbanden tussen leuk en nuttig. Denk je dat leerlingen een ‘nut’ zien in de dingen die ze leuk vinden? Want de zuiver nuttige dingen van het schoolvak – bijv. spelling, begrijpend lezen – zijn in mijn ogen niet bepaald bruisend.

        Wel bedankt voor het onderzoek! Mijn eigen klassen vonden het trouwens niet zo saai, maar ja, dat waren dan ook míjn klassen! Ik doe wanneer mogelijk interessante extra dingen naast het verplichte-nuttige programma…

        Beantwoorden

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Willem Bilderdijk • Vroeg en laat

’t Knopjen zweeg en hoorde ’t aan;
Maar de middag kwam haar wreken,
Deed heur’ boezem opengaan,
En de volle roos verbleeken.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Agenda

23 mei 2025: Nijmegen taalhoofdstad

23 mei 2025: Nijmegen taalhoofdstad

16 mei 2025

➔ Lees meer
26 mei 2025: Nederlands Centraal

26 mei 2025: Nederlands Centraal

7 mei 2025

➔ Lees meer
9 mei 2025: een avond over patiëntenliteratuur in Perdu

9 mei 2025: een avond over patiëntenliteratuur in Perdu

7 mei 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

Geen neerlandici geboren of gestorven

➔ Neerlandicikalender

Media

Verschenen: Romanreuzen

Verschenen: Romanreuzen

15 mei 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
25. alkalommal rendezték meg a Magyarországi Néderlandisztika Napját

25. alkalommal rendezték meg a Magyarországi Néderlandisztika Napját

15 mei 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
De Vliegende Hollander. De Mythe bij Gerard Reve, Jef Last en Louis Ferron

De Vliegende Hollander. De Mythe bij Gerard Reve, Jef Last en Louis Ferron

12 mei 2025 Door Redactie Neerlandistiek 1 Reactie

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d