• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Lezen is denken

6 oktober 2019 door Marc van Oostendorp 2 Reacties

Wat zou het handig voor ons vak zijn als je van lezen een beter mens werd! Stel je voor: je overhandigt je buurjongetje dat op school niet wil deugen een exemplaar van De nachtstemmer, en zie: ineens kan hij wél meekomen. Of plaagt hij in ieder geval zijn zusje niet meer. Neerlandici als wonderdokters – de salarissen zouden razendsnel stijgen en als gevolg daarvan daarna al even vliegensvlug de studentenaantallen.

De gedachte dat lezen op de een of andere manier ‘nuttig’ is, is niet helemaal vreemd aan onze cultuur. In 2012 schreef een Belgische politierechter aan een verkeersovertreder voor dat hij Tonio moest lezen, A.F.Th. van der Heijdens boek over het dodelijke ongeluk van zijn zoon.

Algemene waarheden

Maar als het lezen nuttig is, waar is het dan nuttig voor? Wat leer je precies van literatuur? Ik vermoed dat we het er vrij snel over eens kunnen zijn dat tegen je zin een boek als Tonio lezen niet noodzakelijkerwijs het gewenste resultaat heeft. En zelfs mensen die zo’n boek met hun zin lezen, kunnen weleens tot heel verschillende conclusies komen.

Wat is het nut dan wel? Daarover gaat een lucide boekje van de jonge Antwerpse filosofe Leen Verheyen: Wat de lezer leert.

De ondertitel van het boekje is: ‘Filosofen over het nut van de literatuur’, maar dat is te bescheiden. Verheyen bespreekt weliswaar in het bestek van ongeveer 60 pagina’s de belangrijkste stromingen in het denken over dat ‘nut’ van literaire fictie, maar ze komt vervolgens vooral met een verhelderende eigen synthese. Ze had zich heus niet zo achter die ‘filosofen’ hoeven te verschuilen.

Er zijn, schrijft ze, al sinds Plato en Aristoteles twee opvattingen over de zin van de letteren.

Ulysses

De eerste opvatting is dat je uit literatuur allerlei dingen kunt leren; dat er waarheden zijn die je óók, of zelfs exclusief, uit fictie kunt leren. Soms zijn dat misschien feiten, maar vaker nog zijn het bijvoorbeeld algemene waarheden over hoe het leven in elkaar zit, of over hoe andere mensen denken. Dat het wereld een schouwtoneel is, bijvoorbeeld, of dat alle gelukkige gezinnen op elkaar lijken.

In de eerste opvatting gaat het dus primair om de inhoud en niet om de vorm, die misschien een aantrekkelijk omhulsel is voor de lessen die je kunt leren.

In de tweede opvatting heeft de literatuur geen nut, want ze is ‘autonoom’. Met de werkelijkheid heeft ze niet zozeer te maken. De nadruk ligt daardoor in deze literatuuropvatting veel meer op de vorm in deze opvatting. Van literatuur geniet je om esthetische motieven, maar je wordt er op geen enkele manier een beter mens van.

De tweede gedachtegang kwam ongeveer op in de tijd dat in de literatuur het modernisme ontstond. De ‘betekenis’ van modernistische romans als Ulysses is notoir lastig vast te stellen en dan ligt het voor de hand om je exclusief te richten op de vorm.

Heen en weer springen

Dit laatste standpunt gaat voorbij aan het feit dat ook modernistische literatuur natuurlijk een uitspraak doet over de werkelijkheid. Alleen wordt die bijvoorbeeld als verbrokkeld ervaren, zodat deze alleen in een eveneens verbrokkelde vorm kan worden uitgedrukt.

Vorm en betekenis hangen dus samen – op het eerste gezicht een vrij triviale observatie, maar een die het nut van de literatuur in een nieuw daglicht stelt. Literatuur laat in een steeds nieuwe vorm steeds nieuwe werelden zien, steeds nieuwe inzichten. Lezen is een ingewikkeld proces van steeds heen en weer springen tussen vorm en betekenis om zo tot een interpretatie te komen.

Meetbaar

Zo komt Verheyen dan uiteindelijk uit bij haar eigen opvatting van het nut van literatuur. Die ligt volgens haar niet zozeer in het vinden van een of andere waarheid, maar in het denken. De complexiteit en meerlagigheid van literatuur zet je aan het denken, en dan met name over de grote vragen: wat moet je aanvangen met je leven? Hoe denken andere mensen? Wat is eigenlijk de zin van dit alles?

Het zijn vragen waarop vermoedelijk geen ‘waar’ antwoord te vinden is, terwijl mensen wel degelijk behoefte hebben aan antwoorden, al is het maar tijdelijke. Je moet in zulke gevallen dus niet zoeken naar de waarheid, je moet nadenken. En literatuur is bij uitstek geschikt om te dienen als een voertuig voor zulk nadenken.

Literatuur heeft dus wel degelijk nut – ook als dat een nut is dat bijna per definitie niet meetbaar is.

Leen Verheyen. Wat de lezer leert. Filosofen over het nut van literatuur. Borgerhout: Letterwerk, 2019. Bestelinformatie bij de uitgever.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: filosofie, literatuurtheorie

Lees Interacties

Reacties

  1. Rob Duijf zegt

    6 oktober 2019 om 11:11

    ‘het boeken van lezen’ is een hele leuke… 😉

    Beantwoorden
  2. Berthold van Maris zegt

    6 oktober 2019 om 15:42

    Een andere en heel actuele vraag is: of goed literatuuronderwijs het lezen van literatuur bevordert. Bestaat daar een antwoord op?

    Beantwoorden

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Anouk Smies • Ik ben geen natuurlijk persoon

Elk antwoord dat niet uit het hart komt
heet geleende kennis en vervalt
Ik draag alleen bij
aan de wereld die ik verlang

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Agenda

26 mei 2025: promotie Viorica Van der Roest

26 mei 2025: promotie Viorica Van der Roest

22 mei 2025

➔ Lees meer
25 mei & 21 juni 2025: Leidse Zang voor Kerk en Kroeg

25 mei & 21 juni 2025: Leidse Zang voor Kerk en Kroeg

21 mei 2025

➔ Lees meer
21 juni 2025: J.H. Leopold-lezing

21 juni 2025: J.H. Leopold-lezing

19 mei 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1920 Cyriel Moeyaert
➔ Neerlandicikalender

Media

Memory, War and Translation

Memory, War and Translation

22 mei 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Van Hogwarts naar Zweinstein

Van Hogwarts naar Zweinstein

20 mei 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Verschenen: Romanreuzen

Verschenen: Romanreuzen

15 mei 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d