• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Het leven een verdienvermogen

17 september 2019 door Marc van Oostendorp 10 Reacties

Door Marc van Oostendorp

Eric Wiebes en gezellin in de strijd tegen de Chinezen. Bron: Wikimedia

Waar je bij minister van onderwijs Ingrid van Engelshoven kon vermoeden dat ze zomaar in het wilde weg wat aan het hakken is in de universiteiten omdat iemand tegen haar gezegd heeft dat dit nu eenmaal moest, en haar collega Arie Slob vorige week de euvele moed had te suggereren dat hij de leraren meer geld ging geven zonder dat dit waar bleek te zijn, leverde hun collega-minister Eric Wiebes gisteren in het Financieel Dagblad het ideologisch fundament achter het beleid van dit kabinet: “Onderwijs is een van mijn favorieten”, meldde hij, maar dat betekent niet dat de leraren hogere lonen moeten krijgen “want dat leidt niet tot een hoger verdienvermogen van de samenleving”. Zoals hij het ook onzin vond om op scholen nog Frans en Grieks te doceren: “Gaan we daar binnen twintig jaar nog de Chinezen mee verslaan?”

De Chinezen verslaan

Dat is kennelijk het ultieme doel van ons bestaan op aarde: de Chinezen verslaan. Wijsheid, aandacht voor het mooie en het goede, jezelf een leven lang blijven verdiepen en ontwikkelen als mens, steeds dieper doordringen in de mysterieën van het bestaan, dat alles valt natuurlijk in het niets bij het verslaan van de Chinezen. En daarbij bedoelen we natuurlijk niet: mooiere gedichten schrijven dan de Chinese dichters of hun kennis van de wijsbegeerte evenaren (er is geen aanwijzing dat de Chinezen het door Wiebes gepropageerde onderwijssysteem hanteren of dat zij net zo neerzien op de geesteswetenschappen als hij), maar ze verslaan door een “hoger verdienvermogen” te ontwikkelen.

De Chinezen verslaan

Want wat je wil met het onderwijs weerspiegelt wat je wil met het leven. Moeten kinderen worden opgeleid tot kritische burgers? Tot mensen die al hun kwaliteiten ten volle kunnen ontplooien en zo ten volle mens kunnen zijn? Tot evenwichtige mannen en vrouwen die kunnen helpen de grote problemen waar de wereld mee worstelt op te lossen? Of zien we de mens louter als een verdienvermogen in de strijd tegen de Chinezen?

De Chinezen verslaan

Ziedaar het neoliberalisme in een onversneden vorm. Wiebes denkt vermoedelijk dat hij volkomen nuchter naar de wereld kijkt: hem maak je niks wijs met al je rare praatjes over goed, waar en schoon! Dat kan allemaal alleen bestaan als we maar eerst de strijd tegen die verdraaide Chinezen hebben gewonnen. Want anders zitten wij hier allemaal geestelijk rijke en gelukkige mensen te zijn en lopen die Chinezen er alsnog vandoor met hun verdienvermogen!

De Chinezen verslaan

Om zo te denken moet je jezelf op de een of andere manier hebben wijsgemaakt dat hoeveel je verdient de enige manier is waaraan je kunt zien wat je van je leven hebt gemaakt – omdat het veel meetbaarder is dan altruïsme, schoonheidszin of waarheidsliefde. Dat je ook kunt menen dat die zaken niet een franje zijn, een hobby voor ’s avonds bij de open haard na een dag geslaagd zaken doen, maar de essentie van het leven, en dat het onderwijs primair gericht moet zijn op die essentie en niet op bijzaken zoals het al dan niet verslaan van de Chinezen, dat is Wiebes waarschijnlijk niet eens bekend.

Laat staan Van Engelshoven en Slob.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Aya Zikken, Code voor Dander

Al na zes pagina’s dacht ik: dit mag dan weer een ik-vertelling zijn, en die ik is een net 23 geworden vrouw, Lev genaamd (afko van Levka), dit proza lijkt in de verste verte niet op het pluisgeneuzel dat vandaag de dag zowel de schering is van de semi- en…

3 april 2024

In "Artikel"

Tegen wie ik morgen demonstreer

Als je de wetenschap liefhebt, kun je morgen eigenlijk niet anders dan demonstreren.

13 november 2024

In "Artikel"

De erfenis van Paul Broca

Iedere student taalwetenschap komt minstens één keer tijdens haar studie de naam tegen van Pierre Paul Broca (1824–1880), vooral vanwege het hersengebiedje dat naar hem genoemd is en waar in ieder geval een deel van het menselijk spraakvermogen geconcentreerd lijkt te zijn.

5 april 2024

In "Artikel"

Categorie: Artikel, Neerlandistiek voor de klas Tags: Van Rijn, WO in Actie

Lees Interacties

Reacties

  1. Peter-Arno Coppen zegt

    17 september 2019 om 07:37

    Ik dacht even dat het geciteerde interview een aflevering van het feuilleton ‘De verleden tijd van lijken’ was

    Beantwoorden
  2. Lucas zegt

    17 september 2019 om 11:09

    Kan iemand Wiebes uitleggen dat je 1+ miljard Chinezen sowieso niet economisch de baas kunt als kikkerlandje van 17 miljoen?

    Serieus, wat wil die man? Dat we iedereen dwingen een technische opleiding te volgen en ze vervolgens 16 uur per dag in een fabriek stoppen om BBP te genereren?

    De vergelijking met gamen ook echt. Toen ik jong was ging ik voetballen of zo na mijn huiswerk, ook hartstikke interactief. Maar dat wil niet zeggen dat voetballend leren een goed idee is. Hetzelfde soort onzin hoor je hier over de zorg: technologie gaat alles oplossen. Maar de werkelijkheid is dat technologie huidige taken vaak helemaal niet adequaat kan vervangen. Onderwijs is niet anders: studies laten vaak genoeg zien dat digitaal echt niet per se beter is en soms zelfs slechter. Augmentation, not replacement.

    Intelligentie en visie zijn duidelijk geen vereiste voor een kabinetspositie.

    Beantwoorden
  3. Hans Beukers zegt

    17 september 2019 om 11:20

    Intelligentie en visie zijn bij uitstek kwalificaties voor een kabinetspositie. Intelligentie kan worden gemeten met behulp van het IQ, als dat boven de 70 is, dan voldoe je niet aan de kwalificaties voor het ministerschap. Hetzelfde geldt voor visie. Een moderne visionair zet een punt op de horizon en kan niets anders zien dan die punt op de horizon. Lijkt me ook een aanbeveling voor een minister in dit kabinet. Nog precies achttien maanden en dan mogen we gelukkig weer naar de stembus.

    Beantwoorden
  4. Melchior Vesters zegt

    17 september 2019 om 13:20

    Als we onze onvrede gaan afreageren op Wiebes, verliezen we het punt dat Van Oostendorp maakt uit het oog: dat het neoliberalisme een buitengewoon armoedige visie op onderwijs heeft. Enkele gevolgen hiervan: vormende onderwijsonderdelen (zoals literatuur in het schoolvak Nederlands) worden opgeofferd ten faveure van (voor de arbeidsmarkt) kwalificerende, vormende studies (zoals geesteswetenschappen) worden kapot bezuinigd omdat ze niet bijdragen aan het verdienvermogen (van grote bedrijven), geletterdheid en burgerschap worden ondermaats gerealiseerd op het vmbo en mbo (zie onder meer https://www.vn.nl/taalonderwijs-mbo/). Kortom: neoliberaal onderwijsbeleid leidt tot een gigantische culturele verarming en tevens een vergroting van de verschillen tussen een boven- en onderklasse. Het is een kanker die elke collectief-rechtvaardige sfeer uitvreet.

    Hans Beukers: verwacht je er wat van, over achttien maanden? Elke stem op VVD/D66/CDA of populistisch-conservatief rechts is een bestendiging van neoliberaal economisch beleid – en dus van dito destructief onderwijsbeleid. Nederland stemt al decennia zo.

    Beantwoorden
  5. Marc Kregting zegt

    17 september 2019 om 13:27

    De Chinezen zullen nooit makkelijk te verslaan zijn, omdat al voor de invoering van de Champions League in hun defensie spelers stonden als Hek Tiek en Poe Ha.
    Wiebes was toch aangezocht als minister om zijn ‘innovatieve’ ideeën? Wat is dan de winst van een game boven papieren boeken? Op elke stoep kunnen ze struikelstof zijn voor een verstrooide geleerde. Of door een ruit worden gegooid. Ik noem slechts deze twee interactieve kwaliteiten, omdat de door Wiebes gehekelde baksteen die ook bezit.
    Of wil hij dat er over twintig jaar geen leraren meer in de klas zijn, alleen spraaktechnologieën?
    De baksteen is in elk geval onschuldig want daarmee kan iets gebouwd, ook fundamenten. Daarnaast is het tragisch dat een minister van Economische Zaken geen heil ziet in Frans. Dé econoom van deze tijd is immers Thomas Piketty. Mogelijk leest Wiebes hem in vertaling.
    En wanneer Grieks wordt opgeheven, mag Latijn dan ook weg? Dan zijn we tenminste verlost van het woord curriculum.

    Beantwoorden
  6. DirkJan zegt

    17 september 2019 om 16:19

    Goed stuk en op Twitter is het al een hit. Ik zou zeggen, insturen naar de NRC en morgen ook in de krant.

    Beantwoorden
  7. Marcel Plaatsman zegt

    17 september 2019 om 16:38

    Dat het ook net een scheikundeboek moet zijn… Nee, dat boek zelf is niet “interactief”, in die zin dat het geen deuntje speelt als je het opendoet, maar als je nou ‘ns de opdrachten maakt die erin staan, dan ben je zomaar ineens een stuk interactiever bezig dan met zo’n game voor je snufferd. En in de lessen scheikunde worden er proefjes gedaan, hoe interactief wil je het hebben?

    Ik vind het eerder oubollig, die gedachte dat onderwijs pas deugt als het op een hedendaags medium gebeurt. In de jaren 90 werden er daarom van die gigantische beeldbuizen door de scholen versleept, waarop je dan de klok zag wegtikken tot de schooltelevisie begon. Dat was dan ook “interactief”, stel ik me zo voor. In werkelijkheid was het voor de toen al volgeboekte leerkracht een welkom moment om de taken na te kijken en werd de leerlingen weer een half uur niks geleerd.

    Inmiddels zouden we toch moeten weten dat het voor het leren juist goed is om erbij te schrijven, om iets te dóen met de stof, maar omdat leren op zichzelf natuurlijk niet tot een hoger verdienvermogen leidt en nog meer uurtjes naar een scherm kijken wél, is het wel helder welke kant ’t op zal gaan. De Chinezen zullen er misschien nog ‘ns om lachen.

    Beantwoorden

Trackbacks

  1. De mens als een verdienvermogen in de strijd tegen de Chinezen | Doorbraak.eu schreef:
    17 september 2019 om 12:16

    […] van Oostendorp in Het leven een verdienvermogen […]

    Beantwoorden
  2. Het leven een verdienvermogen - Sargasso schreef:
    19 september 2019 om 08:08

    […] Dit artikel verscheen eerder op Neerlandistiek. […]

    Beantwoorden
  3. Blokkeer het verdienvermogen van de BV Nederland | L i n d a D u i t s schreef:
    4 oktober 2019 om 13:52

    […] dienst over elkaar heen buitelden van verbazing over zoveel onkunde. Marc van Oostendorp schreef een scherpe column over de strijd tegen de Chinezen en diverse deskundigen toonden met studies het ongelijk van Wiebes […]

    Beantwoorden

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

E. du Perron • Reisverhaal

De ander, die dikwijls sprak over de dood,
roemde de natuur, doorzocht alle hoeken,
en ademde diep; de een las in boeken
gedachten van derden, zijn dagelijks brood.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

LEER DER PROPORTIËN

Het teentje maan dat gisteren te klein was
maar nu zo klein dat ik het op zijn plaats vind staan,
er is steeds minder nodig om het te bedekken,
steeds minder nodig om het te verstaan.

Bron: Het zinrijk, 1971

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

25 mei & 21 juni 2025: Leidse Zang voor Kerk en Kroeg

25 mei & 21 juni 2025: Leidse Zang voor Kerk en Kroeg

21 mei 2025

➔ Lees meer
21 juni 2025: J.H. Leopold-lezing

21 juni 2025: J.H. Leopold-lezing

19 mei 2025

➔ Lees meer
20 juni 2025: Lezingenmiddag Indische Letteren

20 juni 2025: Lezingenmiddag Indische Letteren

19 mei 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1920 Sonja Witstein
sterfdag
1997 Herman de Coninck
➔ Neerlandicikalender

Media

Van Hogwarts naar Zweinstein

Van Hogwarts naar Zweinstein

20 mei 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Verschenen: Romanreuzen

Verschenen: Romanreuzen

15 mei 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
25. alkalommal rendezték meg a Magyarországi Néderlandisztika Napját

25. alkalommal rendezték meg a Magyarországi Néderlandisztika Napját

15 mei 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d