• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Taalonderwijs aan nieuwkomers: good practices in Aruba, Canada, Malta, het Verenigd Koninkrijk en Zuid-Afrika

12 juli 2019 door Sterre Leufkens Reageer

Net als vorig jaar is aan de Universiteit Utrecht het vak ‘Taalonderwijs aan nieuwkomers’ gegeven. Een boeiend en actueel thema, want hoe zorgen Nederland en andere landen ervoor dat nieuwkomers snel de taal leren die hen in staat stelt deel te nemen aan de maatschappij, onderwijs te volgen en een baan te vinden? Welke methodes en maatregelen werken goed, en welke zijn niet succesvol? Wat zegt wetenschappelijk onderzoek over de rol van de eerste taal of talen in het onderwijs in een vreemde taal?

Als eindopdracht voor het vak hebben de studenten gezamenlijk data verzameld over hoe het taalonderwijs aan nieuwkomers (m.n. kinderen) georganiseerd wordt in de landen Aruba, Canada, Malta, het Verenigd Koninkrijk en Zuid-Afrika. Ze hebben hierbij specifiek gezocht naar ‘good practices’ oftewel succesvolle lokale initiatieven, in de hoop dat die wellicht ook in Nederland toepasbaar zijn.

De resultaten van deze zoektocht zijn door de studenten beschreven in een rapport. Hierin beantwoorden ze voor alle vijf landen de onderzoeksvragen:

  1. Hoe is het onderwijs aan kinderen van nieuwkomers georganiseerd?
  2. Wat is de rol van de moedertaal en hoe wordt die betrokken bij het onderwijs?
  3. Hoe wordt door scholen omgegaan met getraumatiseerde kinderen?
  4. Hoe is de relatie tussen scholen en ouders en is er sprake van ouderparticipatie?
  5. Welke taalleerbevorderende activiteiten zetten scholen in voor nieuwkomerskinderen?
  6. Welke taalleerbevorderende activiteiten worden buiten scholen om ingezet voor nieuwkomerskinderen?

Vervolgens wordt op alle vragen een overkoepelend antwoord gegeven, waarin ook aanbevelingen zijn opgenomen.

U kunt het rapport hier lezen. Alle betrokkenen hebben toestemming gegeven om de tekst te verspreiden; deel dit bericht dus vooral met iedereen die mogelijk interesse heeft.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Ed. Hoornik • De zwaan

Wreede dingen teisteren het eiland:
broedermoord en twist en handgemeen;
soms duikt het gerucht op van een heiland,
maar de wolven huilen als voorheen.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

LATE WESPEN

In inzicht dat zij niet vermogen te
doorzien, twee wespen praten uit de wind,
de lucht is leeg en er is even licht
in niets, balans in ongeduld, het waait.

Bron: NRC Handelsblad, 9 oktober 1970

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

8 september 2025: Boekpresentatie H.A.M. Roelants (1827-1907)

8 september 2025: Boekpresentatie H.A.M. Roelants (1827-1907)

18 augustus 2025

➔ Lees meer
20 september 2025: boekvoorstelling Willem M. Roggeman

20 september 2025: boekvoorstelling Willem M. Roggeman

16 augustus 2025

➔ Lees meer
23 september 2025: Online lezing Is taalverandering altijd taalverloedering?

23 september 2025: Online lezing Is taalverandering altijd taalverloedering?

14 augustus 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

sterfdag
2018 Corrie Joosten
2020 Liesbeth Koenen
➔ Neerlandicikalender

Media

Hanna Bervoets: Hoe schrijf je een roman?

Hanna Bervoets: Hoe schrijf je een roman?

19 augustus 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Lisa Weeda vertelt aan Charlotte Remarque wat het boek van haar leven is

Lisa Weeda vertelt aan Charlotte Remarque wat het boek van haar leven is

18 augustus 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Boek van mijn leven

Boek van mijn leven

16 augustus 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
%d