10.000

Door Marc van Oostendorp

In de tijd dat Albert Heijn met zijn website begon – ja, lieve kindertjes, er is een tijd geweest dat Albert Heijn nog geen website had – kende ik een man die het heel fijn vond dat er zoveel recepten op die site stonden. “Die kun je allemaal printen!” fantaseerde hij. “En dan heb je een kookboek!”

Ik weet niet of er mensen zijn die alle afleveringen van Neerlandistiek en zijn voorganger Neder-L hebben geprint. Maar die mensen printen – als ze zich tot de website hebben beperkt – vandaag hun tienduizendste uit. Ik hoop dat ze genoeg kastruimte hebben voor alle ordners. 

Neerlandistiek komt dus voort uit het simpele maar briljante idee van Ben Salemans – toen medewerker van de Nijmeegse universiteit, inmiddels alweer enige tijd docent Nederlands in Maastricht – om neerlandici ook via internet te informeren. Oorspronkelijk was dat een e-mailnieuwsbrief, maar sinds 2010 is het óók een website. (Alle artikelen van Neder-L zijn ook op Neerlandistiek te vinden.)

Ik geloof dat Neerlandistiek nu misschien nog wel een belangrijkere rol te vervullen heeft dan in de vroege jaren negentig, toen Salemans begon. Zoals echt iedereen weet, pakken zich donkere wolken samen boven het vakgebied, en de enige oplossing daarvoor is dat neerlandici zich organiseren. Dat is wat Neerlandistiek van oudsher wil zijn: een manier om neerlandici te organiseren zonder dat ze contributie hoeven te betalen.

Het enige wat je hoeft te geven is je informatie, de berichten die voor neerlandici in brede zin – laten we zeggen, op zijn minst zowel in Salemans’ oorspronkelijke als in zijn huidige werkomgeving – van belang zijn.

Op naar de twintigduizend!