De leerling die de taal liefheeft, kent de kracht en macht van taal

Door Nellianne van Schaik
Calvijn College, Goes

Samen met de redactie van VakTaal roept de redactie van Neerlandistiek leerlingen en docenten op om tot 15 januari 2019 in 150-200 woorden hun gedachten te laten gaan over de vraag ‘wat is een goede leerling Nederlands?’ Hier op Neerlandistiek plaatsen we de bijdragen als ze binnenkomen (neerlandistiek.nl@gmail.com). De beste 10 bijdragen verschijnen komend voorjaar bovendien in VakTaal.

Goede leerlingen bestaan bij het vak Nederlands! Alle ‘ach-en-weeberichten’ over ons vak ten spijt, geen enkele docent is verplicht karige taallessen te geven. Integendeel! Leerlingen kunnen bij Nederlands nog steeds excelleren, want over hun gehele schoolcarrière gezien, is dat saaie examen een kleinigheid. Hun docenten laten zich dus niet uit het veld slaan door wetten en regels, maar geven lessen waar het taalplezier vanaf spat!

Wie excellente leerlingen wil, moet zelf blijven lezen. Op dat punt vinden leerling en docent elkaar: liefde voor de letters. Want letters vormen woorden en die vormen een verhaal. De goede leerling Nederlands maakt vast spelfouten en zijn zinnen ontsporen geregeld, maar dat kan de leerling niets schelen, er moet een verhaal worden verteld! Wie een verhaal vertelt, stelt zich doelen en die brengen de leerling verder.

De leerling die de taal liefheeft, kent de kracht en macht van taal. De béste leerling kent de intimiteit van taal, zoals Leo Vroman dat zo mooi verwoordde:

Lees dit dan als een lang verwacht brief,
en wees gerust, en vrees niet de gedachte
dat U door deze woorden werd gekust:
ik heb je zo lief.