Ik maak keihard reclame voor de volta en Trump is lyrisch

Een geschiedenis van het Nederlands in 196 sonnetten (192)
De laatste 14 afleveringen van deze reeks zijn gewijd aan 14 gloednieuwe, speciaal voor deze reeks geschreven sonnetten door hedendaagse Nederlandse en Vlaamse dichters.

Door Marc van Oostendorp

Illustratie: Susanne van der Kleij

Dit repair-cafe neemt rijmwoorden in hergebruik
Rijmwoorden zijn net als de inkt in cartridges het vloeibare goud
De veroudering in onze Senseo-apparaten is ingebouwd
Een beetje oorlogsindustrie draait op Magenta
Twitter staat van oudsher bekend om zijn berichten van 140 tekens
Wij schrapten belangrijke woorden
Of wij besloten de boodschap maar helemaal niet te plaatsen Vandaar dat een modern sonnet fiks langer is dan een moderne tweet
Offline online bij alle diensten wordt gesjoemeld tegenwoordig
Ik maak keihard reclame voor de volta en Trump is lyrisch
De kruiskop is gefotoshopt
Het haar van Kim Jong-un is wel echt
Coupe vorkheftruck zo werkt framing
Wie het beste polariseren kan wint een pallet volle cartridges

(Astrid Lampe)

Je kunt dit sonnet op allerlei manieren lezen, maar ik lees het als grappig. De 14 sonnetten die we deze weken publiceren en die deze serie van 196 (=14×14) afsluiten, zijn behalve sonnetten natuurlijk ook antwoorden van dichters op de vraag: wil je een sonnet schrijven voor Neerlandistiek?

Zo’n vraag aan Astrid Lampe stellen, vergt de moed om iets stompzinnigs te doen, om net te doen alsof je niet begrijpt wat er op de wereld te koop is. Er zijn sowieso niet veel sonnettendichters meer, maar Lampe is van alle dichters die ik ken misschien wel de minst sonnetterende.

Toch kan zij natuurlijk ook best wat rijmwoorden halen van het repair-café: goud en ingebouwd en zelfs veroudering. Maar daarna wordt dat rijmen toch weer losgelaten, al duikt het af en toe weer heel even op (kruiskop, gefotoshopten de vorm van het sonnet vergeleken met een ander, hedendaagser genre: de tweet, in het bijzonder die van de heer D.J. Trump, lyrisch als hij is voor ‘keiharde reclame voor de volta’.

Dit moderne sonnet is dan ook een stuk langer dan een ‘moderne tweet’: het beslaat er veertien. Veertien memorabele tweets, trouwens, die ieder voor zich ook best becommentarieerd konden worden.