• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

HSN? HSN!

29 november 2017 door Redactie Neerlandistiek Reageer

Door Roland de Bonth

Wie bij HSN direct denkt aan ‘Hersenstichting Nederland’, ‘Horeca Stichting Nederland’ of ‘Home Shopping Network’, is vast en zeker geen neerlandicus. Binnen de neerlandistiek is die afkorting namelijk onlosmakelijk verbonden met de conferentie ‘Het Schoolvak Nederlands’. De eenendertigste editie van deze conferentie vond dit jaar op 24 en 25 november 2017 plaats in Zwolle, op de campus van Hogeschool Windesheim. Voor mij was het de derde, opeenvolgende keer dat ik de HSN bezocht en ook dit jaar had ik daar geen spijt van. Sterker nog, het bijwonen van de HSN kan ik van harte aanbevelen. Waarom?

De HSN-conferentie – en dat is bijzonder – bestrijkt werkelijk de gehele neerlandistiek. Er werden dit jaar maar liefst tachtig presentaties en workshops gegeven over het primair en secundair onderwijs, het beroepsonderwijs, het hoger onderwijs en over Nederlands voor anderstaligen. Ze waren verspreid over twaalf thematisch gerangschikte sessies. Om een goed beeld te geven van de diversiteit van het aangebodene som ik alle twaalf zogeheten stromen op: basisonderwijs, lerarenopleiding basisonderwijs, taalonderwijs 12-18, lerarenopleiding secundair onderwijs, hoger onderwijs, mbo (bso/tso), Nederlands in een meertalige context, innovatie en digitale geletterdheid, taalbeschouwing en taalgebruik, leesbevordering, literatuuronderwijs, taal en letterkunde.

Voor lezers uit Nederland zullen de hierboven gebezigde afkortingen bso en tso wellicht niet bekend in de oren klinken; ze staan voor ‘beroepssecundair onderwijs’ respectievelijk ‘technisch secundair onderwijs’. Het zijn twee onderwijsvormen waar jongeren in Vlaanderen, na de eerste twee jaren van het secundair onderwijs, voor kiezen. Dat brengt me – naast de grote hoeveelheid presentaties – tot de tweede reden om de HSN te bezoeken: de lezingen en de workshops worden gegeven door én voor Nederlanders en Vlamingen. Met 450 deelnemers op vrijdag en rond de 300 op zaterdag leidt dit als vanzelf tot een waardevolle informatie-uitwisseling, zowel tijdens de parallelsessies als gedurende de koffiepauze, lunch of borrel.

Wat de HSN verder bijzonder maakt, is dat de sprekers of workshopleiders van divers pluimage zijn: er zijn hoogleraren, universitaire docenten, leraren, leerkrachten en medewerkers van stichtingen en organisaties die werkzaam zijn op het terrein van de neerlandistiek. Dat betekent dat de een verslag doet van (lopend) onderzoek, de ander (succesvolle) ervaringen deelt over een les(senserie) en weer een ander enthousiastelingen zoekt om een project gestalte te geven.

Behalve de lezingen vindt op beide dagen een informatiebeurs plaats waarop Vlaamse en Nederlandse (educatieve) uitgevers en vakverenigingen hun publicaties voorstellen. Zo kun je in korte tijd informatie vergaren over en een indruk krijgen van verschillende lesmethodes Nederlands. Een stuk eenvoudiger én goedkoper dan het aanvragen van beoordelingsexemplaren…

Elke deelnemer aan de HSN krijgt bij binnenkomst een prachtig uitgegeven conferentiebundel uitgereikt. De editie van dit jaar telt maar liefst 330 pagina’s. In twee tot vier pagina’s per lezing/workshop doen de sprekers daarin kort de kern van hun verhaal uit de doeken. Omdat de e-mailadressen erbij staan, is het tevens mogelijk ná de conferentie in contact te treden met de sprekers. Uiteindelijk komt de tekst van deze bundel ook digitaal beschikbaar. Momenteel zijn op taalunieversum.org alle eerder verschenen conferentiebundels – vanaf 1986! – te vinden. Het mooie is dat alle bundels eenvoudig te doorzoeken zijn op ‘auteur’ of op ‘woord(en) in (sub)titel’. Zo levert de zoekterm literatuur op dit moment toevalligerwijs exact honderd treffers op. Te samen geven deze bijdragen een mooi beeld geven van de wijze waarop de afgelopen drie decennia tegen literatuur en literatuuronderwijs is aangekeken.

De HSN-conferentie vindt alternerend in Nederland en Vlaanderen plaats. Vorig jaar was de Universiteit van Gent de gastheer, dit jaar Hogeschool Windesheim. Volgend jaar zal de HSN plaatsvinden aan de Vrije Universiteit Brussel. Mis dit evenement niet en schrijf je daarom vandaag nog in voor de Nieuwsbrief op de website van de HSN. Noteer vervolgens vrijdag 16 en zaterdag 17 november 2018 in de agenda, want een bezoek aan de HSN levert je nieuwe contacten, stof tot nadenken en inspirerende ideeën op.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel, Neerlandistiek voor de klas Tags: onderwijs, schoolvak

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

M. Vasalis • Thuiskomst van de kinderen

Als grote bloemen komen zij uit ’t blauwe duister.
Onder de frisheid van de avondlucht
waarmee hun haren en hun wangen
licht zijn omhangen,
zijn zij zo warm.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

IN DE UITKIJK

Ik weet de naam van de film niet meer, maar toen na verscheidene ‘acten’ duidelijk werd dat er een baby geboren zou worden op het witte doek, serveerden in de pauze twee ouvreuses aan de zestien, zeventien man publiek beschuit met muisjes. Een gratis attentie op woensdagmiddag in de Uitkijk, omstreeks 1930.

Bron: Barbarber, december 1971

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

16 november 2025: Derde H.H. Ter Balktlezing

16 november 2025: Derde H.H. Ter Balktlezing

21 oktober 2025

➔ Lees meer
14 november 2025: Symposium Koning Willem-Alexanderleerstoel Luik

14 november 2025: Symposium Koning Willem-Alexanderleerstoel Luik

21 oktober 2025

➔ Lees meer
2-4 januari 2026: Gijsbreght van Aemster

2-4 januari 2026: Gijsbreght van Aemster

20 oktober 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1887 Leonardus Michels
➔ Neerlandicikalender

Media

Literaire helden in de klas: Hugo Claus (1)

Literaire helden in de klas: Hugo Claus (1)

22 oktober 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Docent Nederlands zijn als anderstalige

Docent Nederlands zijn als anderstalige

11 oktober 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Openingszitting Colloquium IVN

Openingszitting Colloquium IVN

8 oktober 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
%d