• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Blijven zitten!

14 juli 2017 door Marc van Oostendorp 4 Reacties

Door Marc van Oostendorp

Sommige taalkundigen spelen elkaar vragen door als was het leven Twitter en waren die vragen kattenplaatjes. Ik kreeg nu dan weer deze onder ogen: waarom kun je eigenlijk de volgorden van laten staan! best omdraaien (staan laten!) en die van laat staan! niet: staan laat! is geen goed Nederlands bevel.

Nu moet ik erbij zeggen dat één collega die ik de vraag doorstuurde, heel verontwaardigd reageerde: wat was dat voor een kleutervraag? Wist ik dan niet dat laten staan! bestaat uit twee onbepaalde wijzen en dat die zin als het ware een afkorting is van zoiets als:

  • Je moet dat laten staan!

De werkwoordelijke groep aan het eind kun je nu eenmaal omdraaien in het Nederlands:

  • Je moet dat staan laten!

Nu vind ik die laatste zin een beetje raar, maar staan laten! vind ook niet iedereen even acceptabel. (Mijn collega Ton van der Wouden kwam met een paar die allebei wel redelijk klinken: zitten blijven! en blijven zitten!)

Aan de andere kant is laat staan een echte gebiedende wijs, en dan moet het werkwoord dat in die gebiedende wijs staat nu eenmaal altijd helemaal voorop in de zin staan, misschien als een soort signaal dat het inderdaad een gebiedende wijs is.

Er is geloof ik nog iets eigenaardigs aan de hand. Je kunt meestal wel een lijdend voorwerp laten staan bij een gebiedende wijs:

  • de telefoon opnemen!
  • dat boek helemaal lezen!

Bij de ene volgorde lukt me dat met die gecompliceerde gebiedende wijzen gemakkelijker dan bij de andere volgorde:

  • dat kopje laten staan!
  • dat kopje staan laten! [vreemd]

Waar dat aan ligt, is niet helemaal duidelijk. Als het lijdend voorwerp onbepaald is, kun je bovendien wel conteksten bedenken waarmee het wel kan (wel een flesje voor ons staan laten, hoor!)

Mensen hebben bovendien allerlei specifieke associaties met sommige volgordes. “‘Blijven zitten’ zeg je tegen kinderen en ‘zitten blijven’ tegen je hond of papegaai”, zei iemand, en daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Maar waarom?

 

Delen:

  • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: gebiedende wijs, infinitief, onbepaalde wijs, syntaxis

Lees Interacties

Reacties

  1. Peter-Arno Coppen zegt

    14 juli 2017 om 08:00

    De pv staat toch vooraan omdat het hoofdzin is? Niet om een of andere signaalfunctie.

    Bij dat lv lijkt mij de natuurlijke volgorde ‘laten staan dat kopje!’ of ‘staan laten dat kopje!’ Zonder de karakteristieke intonatie van een ‘afterthought.’ Ook gek. Is ‘staan laten’ soms een eenheid? Bij een richtingsbepaling blijft die voor het werkwoord: ‘naar huis laten sturen dat kind!’

    Beantwoorden
    • Marc van Oostendorp zegt

      14 juli 2017 om 08:31

      Ik weet niet wat voor bewijs er zou zijn voor de stelling dat ‘de pv vooraan staat omdat het de hoofdzin is’ of ‘vanwege een signaalfunctie’. Zoals ik ook niet zou weten hoe je het omgekeerde moet bewijzen. Het lijken me twee manieren van zien. Maar naar mijn idee heeft het begin van de (hoofdzin) in het Nederlands die functie: als de pv op de tweede plaats staat weet je dat je normaliter een stellende zin hebt of een vraagwoordvraag. Staat hij op de eerste plaats, dan heb je een vraag of een bevel (of deze zin).

      Beantwoorden
      • Peter-Arno Coppen zegt

        14 juli 2017 om 10:17

        Nou ja, los van de reden waarom het zo is, structuralistisch gezien zou je toch zeggen dat je in ‘laat staan’ een voor-pv met werkwoordelijke eindgroep hebt (waar nog van alles tussenin kan) en in ‘staan laten/laten staan’ alleen de werkwoordelijke eindgroep? En dat je daardoor geen ‘staan laat’ hebt, maar wel (met wisselend oordeel) ‘staan laten’?

        Beantwoorden
  2. Wouter van der Land zegt

    14 juli 2017 om 10:19

    Marc van Oostendorp schreef: ‘“‘Blijven zitten’ zeg je tegen kinderen en ‘zitten blijven’ tegen je hond of papegaai”, zei iemand (…) . Maar waarom?’

    Dat heeft denk ik met nadruk te maken. ‘Zitten’ bevat voor honden de belangrijkste informatie en die geef je bij een hond liefst met heel veel nadruk, dus op de eerste positie. Bij kinderen is ‘blijven’ de belangrijkste informatie. Zitten doen ze wel even, maar liever niet al te lang. Je kunt het woord ‘blijven’ ook makkelijker vervriendelijken door het gerekt uit te spreken. Kinderen spreek je graag wat liever toe.

    Beantwoorden

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

J.A. Dèr Mouw • Ik werd al aardig knap

Ik werd al aardig knap, want ‘k leerde fransch.
Blij was ‘k! Als je dat kende, ja, dan was je
Een eind op streek, begreep ik, want dan las je
Verne in ’t oorspronk’lijke en Aimard’s romans.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

Bloemen voor de honger,

de donkerste, de blauwe,
van as, van grijs graniet,
zwart ijs,
een kamer zonder raam,
een telraam zonder kralen,
een kamer zonder mens,
gegeten knaagt de tijd
voorbij,
de tanden uit de kam,
de grafkrans leeggeschranst,
een steen.

Bron: uit de reeks ‘Slaapwandelen’; Vrij Nederland, 22 december 1962

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

28 november 2025: De Sint-Nikolaasavond

28 november 2025: De Sint-Nikolaasavond

10 oktober 2025

➔ Lees meer
21 november 2025: Tekstselectie in het Nederlandse literatuuronderwijs

21 november 2025: Tekstselectie in het Nederlandse literatuuronderwijs

8 oktober 2025

➔ Lees meer
21 januari – 8 april 2026: Postacademische cursus Recente Nederlandse en Vlaamse letterkunde

21 januari – 8 april 2026: Postacademische cursus Recente Nederlandse en Vlaamse letterkunde

7 oktober 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1884 Maximilianus van Moerdijk
sterfdag
1956 Ludovic Grootaers
➔ Neerlandicikalender

Media

Docent Nederlands zijn als andertalige

Docent Nederlands zijn als andertalige

11 oktober 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Openingszitting Colloquium IVN

Openingszitting Colloquium IVN

8 oktober 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Wanneer is iets literatuur?

Wanneer is iets literatuur?

2 oktober 2025 Door Redactie Neerlandistiek 4 Reacties

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d