• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

372 likes en 92 reacties

25 juni 2017 door Redactie Neerlandistiek 1 Reactie

Door Thomas de Bruijn

Na de eerste toetsweek van dit schooljaar, begin november, baalde ik behoorlijk. De resultaten van de leesvaardigheidstoetsen in havo 4 en 5 en vwo 4, 5 en 6 vielen tegen, terwijl we veel en gevarieerd geoefend hadden tijdens de lessen. Na de toetsweek heb ik per klas een volle les uitgetrokken om de pijnpunten op te sporen. Een van de vragen die ik aan mijn leerklingen stelde was waarom ze zelf dachten dat het cijfer tegenviel. Ik had verwacht dat de standaardantwoorden als ’te laat begonnen’, ‘geen huiswerk gemaakt’ en ‘dat kon ik vorig jaar al niet’ de boventoon zouden voeren, maar dat was niet zo.

Veel leerlingen gaven eerlijk toe dat ze te weinig zakelijke teksten lezen of (te) weinig toegang tot die teksten hebben. Thuis hebben velen geen krant en niemand heeft een abonnement op bijvoorbeeld de Correspondent of HP/De tijd. Dat zette me aan het denken. Als ik wil dat ze actuele artikelen lezen over uiteenlopende onderwerpen, moeten ze die wel kúnnen lezen. Dan is er maar één oplossing: ik moet het zelf aanbieden. En dan bedoel ik niet elke les wat stencils uitdelen. Die avond ben ik een Facebook-pagina gestart waarop ik bijna elke twee dagen een artikel post van de Correspondent, de Volkskrant, Trouw, NRC, De Groene, Tzum, Vrij Nederland, Vice of een ander journalistiek medium.

Na lancering diezelfde avond heb ik al mijn leerlingen gevraagd om de pagina te volgen. Na een half jaar heb ik een trouwe schare lezers opgebouwd, die elk artikel leest, maar er zijn ook veel leerlingen die wekelijks of eens in de twee weken een artikel lezen. De onderwerpen gaan over wereldpolitiek, jongeren, sport, school/studeren, klimaatproblemen, Trump etc. De selectie komt voort uit mijn interesse, maar ook uit mijn ervaring met wat leerlingen interessant vinden. De artikelen moeten lang(er) zijn dan een standaard nieuwsitem én achtergrondinformatie bieden bij een kwestie. Pure nieuwsberichten post ik nooit, die bekijken ze maar op NU.nl.

Dit is een lange aanloop naar hetgeen ik eigenlijk wil duidelijk maken: het werkt! Veel leerlingen gaan meer lezen en maken op een laagdrempelige manier (want via hun telefoon, verlengstuk van hun lichaam) kennis met langere artikelen uit kwaliteitsmedia. Ze krijgen een melding als er een nieuw stuk online staat en ze lezen het in de bus, in de pauze, op de wc, op de bank, in bed of tijdens het ontbijt. Het beheer van de pagina kost mij ongeveer 10 minuten per twee dagen, dus dat is goed te doen. Ik pak gewoon een artikel dat ik zelf heb gelezen en hup, posten.

Ik ben zo enthousiast over deze werkwijze, dat ik mijn idee vorige week deelde in de Facebookgroep voor docenten Nederlands (meer dan 9.000 leden). Wat er toen gebeurde, had ik nooit verwacht. Binnen een paar uur had het bericht 372 likes en 92 reacties, die varieerden van ‘tof idee’ tot ‘dit gaan wij zeker ook doen volgend schooljaar’. Wat begon als een simpel idee naar aanleiding van mijn frustratie over slechte cijfers, dient nu als voorbeeld voor docenten in het hele land. Ik ben benieuwd of ik de toekomstige bovenbouwklassen ook aan het lezen krijg via mijn pagina. Misschien is Facebook volgend schooljaar alweer hopeloos ‘uit’ onder pubers.

Dit stuk verscheen eerder op het blog van Thomas de Bruijn bij de Radboud Universiteit Nijmegen.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel, Neerlandistiek voor de klas Tags: leesvaardigheid, middelbaar onderwijs, schoolvak, sociale_media

Lees Interacties

Reacties

  1. Herma van den Brand zegt

    25 juni 2017 om 21:34

    Ha Thomas,
    Goed plan! Bij dezen alsnog een duimpje omdat ik je Face-bookbericht gemist heb. Je leerlingen zijn ongetwijfeld leesvaardiger en wereldwijzer geworden. Betekent dat ook dat je examenresultaten nu beter zijn dan andere jaren?

    Beantwoorden

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Fred Portegies Zwart • Atlas

Bestaan vangt aan met woorden ademhalen
opdat wat om ons heen is wordt verstaan.
Wat is en schijnt laat zich pas gadeslaan
als chaos wordt ontbonden door vertalen.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

PETIT BEURRE

Ik weet op een stil plekje een koekje te liggen,
verregend maar goed leesbaar.

Bron: Barbarber, augustus 1968

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

21 november 2025: Tekstselectie in het Nederlandse literatuuronderwijs

21 november 2025: Tekstselectie in het Nederlandse literatuuronderwijs

8 oktober 2025

➔ Lees meer
21 januari – 8 april 2025: Postacademische cursus Recente Nederlandse en Vlaamse letterkunde

21 januari – 8 april 2025: Postacademische cursus Recente Nederlandse en Vlaamse letterkunde

7 oktober 2025

➔ Lees meer
28 november 2025: Symposium Werkgroep Bilderdijk

28 november 2025: Symposium Werkgroep Bilderdijk

5 oktober 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

sterfdag
1988 Cebus de Bruin
2007 Hugo Verdaasdonk
➔ Neerlandicikalender

Media

Openingszitting Colloquium IVN

Openingszitting Colloquium IVN

8 oktober 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Wanneer is iets literatuur?

Wanneer is iets literatuur?

2 oktober 2025 Door Redactie Neerlandistiek 4 Reacties

➔ Lees meer
Webinar: vertaaltools en AI inzetten in een meertalige klas

Webinar: vertaaltools en AI inzetten in een meertalige klas

30 september 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
%d