• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Flirten in het lab

14 oktober 2015 door Marc van Oostendorp Reageer

Door Marc van Oostendorp


Er wordt wel onderzoek gedaan naar de vraag hoe je een begrijpelijke bijsluiter bij een medicijn maakt, een niet al te toespraak schrijft voor de minister van Verkeer en Waterstaat of hoe je de nieuwsbrief van een bedrijf kunt inrichten. Maar hoe je een gesprek met een meisje via de Whatsapp gaande houdt zodat zij alleen maar met je wil zoenen, daar leidt geen opleiding voor op.

Waarom niet? Het heeft mij altijd enigszins verbaasd dat de aandacht van het taalvaardigheidsonderzoek en -onderwijs zozeer altijd ligt op de saaie ‘zakelijke’ tekst.

Alsof er geen veel belangrijkere momenten in het leven zijn waar het op taalbeheersing aankomt! Alsof het leven alleen uit beleidsvoornemens en te verkopen producten bestaat en niet uit jongens en meisjes! Alsof je scholieren en studenten niet heel veel kunt leren over taal door zulke cruciale momenten te analyseren!

Op het internet is inmiddels een heel segment in dat gat in die markt gesprongen.
Voor de ‘13 tips om een gesprek gaande te houden zonder dat het stil valt‘ moet je niet bij een academische opleiding zijn, maar wel bijvoorbeeld op YouTube, waar jonge mannen (voor hun werk!) aan andere jongens uitleggen hoe je met meisjes moet praten:

De doelgroep van dit soort video’s lijken me vooral puberjongens, en het geheel gaat er een beetje vanuit dat flirten een game is en dat alle vrouwen door een computer gegenereerde en daarom uiteindelijk voorspelbare karakters: wanneer je hier drukt, dan doet zij zó.

Maar dat is natuurlijk niet veel anders dan hoe de tips voor een goede toespraak of het schrijven van een brochure of een scriptie werken. Bovendien neem ik aan dat zulke jongens hun best doen om zo ‘goed’ mogelijke tips bij elkaar te scharrelen, tips die in hun ervaring ‘werken’.

Het zou interessant zijn om te zien welk van de tips daadwerkelijk werken, niet alleen in de praktijk van de versiercoach, maar ook in het lab. Een onderliggend principe in veel van de tips lijkt te zijn: er zoveel mogelijk voor zorgen dat de ander gaat proberen in het gesprek te investeren – haar plagen zodat zij gaat willen dat jij haar leuk vindt.

Het gaat misschien wat ver om meteen het oproepen van liefde en verlangen in het laboratorium te onderzoeken, maar de dertien tips hierboven gaan minstens voor een deel over een vaardigheid die een mens ook verder in het leven van pas kunnen komen: het op gang houden van een sociaal gesprek met een relatieve onbekende. Ook dat lijkt me iets waar een gemiddelde scholier misschien wel meer aan heeft dan aan het begrijpen van het verschil tussen de signaalwoorden want en daarom.

Maar ze zouden wel eens onderzocht moeten worden. Lukt het de onderzoeksassistent bijvoorbeeld  makkelijker om een gesprek gaande te houden met een studente die à €10,- meedoet aan het onderzoek als hij haar waarom-vragen stelt dan wanneer hij vraagt hoe lang ze al advocaat wil worden? Worden gesprekken levendiger als een van de deelnemers aannames doet (‘Je ziet er trouwens helemaal niet zo Nederlands uit, je hebt meer zo’n Zuid-Europese look’) dan wanneer hij vragen stelt (‘Waar kom je vandaan?’) En hoeveel groter is de kans dat de assistent met de deelneemster gaat zoenen wanneer hij een aantal keer haar naam gebruikt?

Ik geef toe, het is niet onmiddellijk onderzoek waarmee je subsidie krijgt bij de Taalunie (‘Taal schept kansen’), want daarvoor is het te weinig saai en verantwoord. Maar je kunt er wel heel veel levens van puistige jongetjes en meisjes een stuk gelukkiger mee maken.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: gespreksanalyse, taalkunde

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Fred Portegies Zwart • Atlas

Bestaan vangt aan met woorden ademhalen
opdat wat om ons heen is wordt verstaan.
Wat is en schijnt laat zich pas gadeslaan
als chaos wordt ontbonden door vertalen.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

PETIT BEURRE

Ik weet op een stil plekje een koekje te liggen,
verregend maar goed leesbaar.

Bron: Barbarber, augustus 1968

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

21 november 2025: Tekstselectie in het Nederlandse literatuuronderwijs

21 november 2025: Tekstselectie in het Nederlandse literatuuronderwijs

8 oktober 2025

➔ Lees meer
21 januari – 8 april 2025: Postacademische cursus Recente Nederlandse en Vlaamse letterkunde

21 januari – 8 april 2025: Postacademische cursus Recente Nederlandse en Vlaamse letterkunde

7 oktober 2025

➔ Lees meer
28 november 2025: Symposium Werkgroep Bilderdijk

28 november 2025: Symposium Werkgroep Bilderdijk

5 oktober 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

sterfdag
1988 Cebus de Bruin
2007 Hugo Verdaasdonk
➔ Neerlandicikalender

Media

Openingszitting Colloquium IVN

Openingszitting Colloquium IVN

8 oktober 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Wanneer is iets literatuur?

Wanneer is iets literatuur?

2 oktober 2025 Door Redactie Neerlandistiek 4 Reacties

➔ Lees meer
Webinar: vertaaltools en AI inzetten in een meertalige klas

Webinar: vertaaltools en AI inzetten in een meertalige klas

30 september 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
%d