• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Al dat gemaar

10 juli 2013 door Marc van Oostendorp 7 Reacties

Over het verschil tussen functiewoorden en inhoudswoorden
Door Marc van Oostendorp
Een van de fundamentele splitsingen in de grammatica is die tussen inhoudswoorden en functiewoorden. De eerste groep zijn zelfstandig naamwoorden als dropje en baret, werkwoorden als sjoemelen en verfomfaaien en bijvoeglijk naamwoorden als enthousiast en gespikkeld. Het zijn, zoals de term suggereert, woorden met een duidelijke eigen inhoud. Bovendien groeit dit deel van de woordenschat iedere dag (ponypletter, konijnenfluisteraar, kabouternationalisme). 
De functiewoorden zijn bijvoorbeeld lidwoorden (de, het, een), voegwoorden (omdat) of hulpwerkwoorden (hebben, zullen, kunnen) met veel minder betekenis. De groep functiewoorden groeit niet of nauwelijks. De laatste dag dat het Nederlands een nieuw lidwoord verwierf ligt alweer enige tijd achter ons.

Taalkundigen gaan er vaak vanuit dat de grens tussen functie- en lexicale woorden heel scherp is. Maar volgens een nieuw artikel van Marijke De Belder en Jeroen van Craenenbroeck is de grens tussen functiewoorden en inhoudswoorden vaag.
Het artikel is nogal technisch en gaat over een aantal verschillende onderwerpen, maar op zich zijn de inzichten niet moeilijk te begrijpen. De Belder en van Craenenbroeck wijzen op voorbeelden zoals de volgende:

1- Ik heb het waarom van die zaak nooit begrepen.
2- Martha is mijn tweede ik.
3- De studenten jij-en onderling.
4- Niets te maar-en!
5- Ik hoef al dat ge-maar, ge-alhoewel, ge-of, ge-hé, ge-waarom, ge-nooit, ge-ik niet.

In voorbeelden (1) en (2) zijn functiewoorden zelfstandig naamwoorden geworden, in een woordgroep met een lidwoord of bezittelijk voornaamwoord en andere bepalingen. In de voorbeelden (3) en (4) worden functiewoorden tot zelfstandige werkwoorden. Voorbeeld (5) laat zien dat zo ongeveer ieder woord in een ge-constructie kan worden geplaatst om een zelfstandig naamwoord te maken.

Dat zijn interessante feiten, maar er zijn toch ook wel beperkingen. Vooral de werkwoordsvoorbeelden zijn lastig uit te breiden. Jij’en en maren zijn een soort vaste verbindingen. Het is moeilijk dezelfde truc te doen met andere functiewoorden, en zelfs om die werkwoorden verder te verbuigen:

6- Niets te alhoewel–en! [vreemd]
7- Die studenten ik-en wel heel veel. [vreemd]
8- Ik jij ze iedere dag. [vreemd]
9- Maar niet! [vreemd]
10- Je maart toch niet, hè? [vreemd]

Nu is het om de een of andere reden toch al moeilijker om nieuwe werkwoorden te maken dan nieuwe zelfstandignaamwoorden. En als we ze maken, houden we ze liever onverbogen. De Taalbank, die iedere werkdag met een nieuw in de media opgedoken woord komt, vond er in juni 2013 slechts 2 (alle andere woorden waren zelfstandig naamwoorden): verbussen en straatwassen. Allebei die woorden lijken me moeilijk te verbuigen:

– De NS verbuste gisteren de reizigers. [beetje vreemd]
– Ik straatwas nu eenmaal graag. [zo goed als uitgesloten]

Delen:

  • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: grammatica, syntaxis, taalkunde, woorden

Lees Interacties

Reacties

  1. Taalprof zegt

    10 juli 2013 om 09:10

    Zo kan ik ook wel marginaal een hele zin of formule op die plaats hebben: 'Al dat ge-weet-ik-veel van die studenten tegenwoordig!'

    Beantwoorden
  2. Taalprof zegt

    10 juli 2013 om 09:11

    Zitten jullie weer te weet-ik-velen?

    Beantwoorden
  3. Marijke De Belder zegt

    10 juli 2013 om 09:14

    @ Taalprof: Die voorbeelden zijn erg interessant. Volgens de morfologe Heidi Harley wordt zo'n hele zin eerst (tijdelijk) opgeslagen als een nieuwe stam, waarna je die dan ook weer kan gebruiken als een stam in een groter woord.

    Beantwoorden
  4. Marc van Oostendorp zegt

    10 juli 2013 om 09:14

    Interessant! Dat lijkt me problematisch voor de theorie van De Belder en van Craenenbroeck. Modern voorbeeld: vind-ik-leuken

    Beantwoorden
  5. Taalprof zegt

    10 juli 2013 om 09:58

    Hierop doorredenerend zou je kunnen denken dat al die (of veel van die) gevallen dus eigenlijk geen functiewoorden (meer) zijn, maar hele uitspraken in zelfnoemfunctie. Dit herinnerde mij ook aan die gevallen die (ik meen) Theo Jansen en Justine Pardoen ooit hebben beschreven, van samenstellingen met een hele zin als eerste lid ('doe-het-zelf-zaak,' 'laat-maar-waaien'-mentaliteit).

    En zojuist moest ik ook even denken aan het 'oeioei-vogeltje,' uit een bekende mop, die ik hier niet kan vertellen want Neder-L wordt ook overdag gelezen en dan zijn de kinderen nog niet naar bed.

    Beantwoorden
  6. Marc van Oostendorp zegt

    10 juli 2013 om 11:12

    Taalprof, in hun artikel argumenteren De Belder en Van Craenenbroeck juist tegen die zelfnoemgedachte, met interessante argumenten.

    Beantwoorden
  7. Taalprof zegt

    10 juli 2013 om 13:24

    OK dat had ik natuurlijk eerst moeten lezen

    Beantwoorden

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

M. Vasalis • Thuiskomst van de kinderen

Als grote bloemen komen zij uit ’t blauwe duister.
Onder de frisheid van de avondlucht
waarmee hun haren en hun wangen
licht zijn omhangen,
zijn zij zo warm.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

BOSPLEK

Zoals een bloem openbarst, springbalsemien,
vielen onder het onverwacht opsteken van de wind
lang gespaardgebleven dorre bladeren.

Ik stond in een vlaag van gele regen,
te grote wemelende vlokken bruine aangevreten
dorre sneeuw.

Bron: Spinroc en andere verzen, 1958

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

16 november 2025: Derde H.H. Ter Balktlezing

16 november 2025: Derde H.H. Ter Balktlezing

21 oktober 2025

➔ Lees meer
14 november 2025: Symposium Koning Willem-Alexanderleerstoel Luik

14 november 2025: Symposium Koning Willem-Alexanderleerstoel Luik

21 oktober 2025

➔ Lees meer
2-4 januari 2026: Gijsbreght van Aemster

2-4 januari 2026: Gijsbreght van Aemster

20 oktober 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1887 Leonardus Michels
➔ Neerlandicikalender

Media

Literaire helden in de klas: Hugo Claus (1)

Literaire helden in de klas: Hugo Claus (1)

22 oktober 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Docent Nederlands zijn als anderstalige

Docent Nederlands zijn als anderstalige

11 oktober 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Openingszitting Colloquium IVN

Openingszitting Colloquium IVN

8 oktober 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
%d