• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Flipping the classroom

13 januari 2013 door Redactie Neder-L Reageer

Door Jessica Kloet

Als docente Nederlands probeer ik eigenlijk altijd mijn onderwijspraktijk te verbeteren om zo de vaardigheden van mijn leerlingen te verbeteren. Bij het klassieke, docentgestuurde onderwijs is het zo dat leerlingen die vaardigheden vooral thuis oefenen. In de les luisteren zij namelijk naar een klassikale instructie. Ik wilde dat graag anders en het kan ook anders.

Avond van het onderwijs

Tijdens de uitzending Avond van het onderwijs vertelt Jelmer Evers, docent geschiedenis op een middelbare school in Utrecht, dat hij zijn leerlingen instructie geeft via filmpjes op YouTube. Deze bekijken de leerlingen thuis als huiswerk. Op die manier ontstaat er tijd en ruimte om in de les bezig te zijn met oefeningen, die leerlingen normaal gesproken thuis maken. Deze aanpak wordt ‘flipping the classroom’ genoemd.

Het idee achter ‘flipping the classroom’

Docenten bieden lesstof aan via filmpjes op het World Wide Web en leerlingen bekijken deze filmpjes als huiswerk, dat is dus het idee achter ‘flipping the classroom’. Onlangs heb ik met mijn vwo4-leerlingen schrijfvaardigheid geoefend. De instructie gaf ik via video’s die ik met de leerlingen deelde via de elektronische leeromgeving (elo) van de school. In de les kon ik daadwerkelijk met de leerlingen schrijven, tekst(del)en meteen van feedback voorzien en vooral ook zien wat ze goed deden tijdens het schrijven en wat nog verbeterd kon worden. Zeer effectief gebruik van de lestijd, lijkt mij.
Door deze aanpak heb ik meer zicht op wat én hoe mijn leerlingen leren. Bovendien is er meer tijd om in te spelen op behoeften van individuele leerlingen; er is meer tijd voor één-op-één begeleiding. Voor leerlingen is het grote voordeel dat zij de lesstof kunnen bekijken als zij bijvoorbeeld ziek zijn geweest en bij wijze van herhaling vlak voor een toets. De resultaten van de toets schrijfvaardigheid ben ik nu aan het bekijken en ik zie nu al verbetering. Daar doe ik het voor!

Delen:

  • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: flipping the classroom, onderwijs

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Fred Portegies Zwart • Atlas

Bestaan vangt aan met woorden ademhalen
opdat wat om ons heen is wordt verstaan.
Wat is en schijnt laat zich pas gadeslaan
als chaos wordt ontbonden door vertalen.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

PETIT BEURRE

Ik weet op een stil plekje een koekje te liggen,
verregend maar goed leesbaar.

Bron: Barbarber, augustus 1968

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

21 november 2025: Tekstselectie in het Nederlandse literatuuronderwijs

21 november 2025: Tekstselectie in het Nederlandse literatuuronderwijs

8 oktober 2025

➔ Lees meer
21 januari – 8 april 2025: Postacademische cursus Recente Nederlandse en Vlaamse letterkunde

21 januari – 8 april 2025: Postacademische cursus Recente Nederlandse en Vlaamse letterkunde

7 oktober 2025

➔ Lees meer
28 november 2025: Symposium Werkgroep Bilderdijk

28 november 2025: Symposium Werkgroep Bilderdijk

5 oktober 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

sterfdag
1988 Cebus de Bruin
2007 Hugo Verdaasdonk
➔ Neerlandicikalender

Media

Openingszitting Colloquium IVN

Openingszitting Colloquium IVN

8 oktober 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Wanneer is iets literatuur?

Wanneer is iets literatuur?

2 oktober 2025 Door Redactie Neerlandistiek 4 Reacties

➔ Lees meer
Webinar: vertaaltools en AI inzetten in een meertalige klas

Webinar: vertaaltools en AI inzetten in een meertalige klas

30 september 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
%d