• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Taaltrots

8 december 2012 door Marc van Oostendorp 10 Reacties

Waarom vinden wij Nederlanders het toch zo moeilijk om Nederlands te spreken met buitenlanders? Dat is nu een aspect van de Nederlandse cultuur dat ik niet begrijp, ook al maak ik er zelf deel van uit. Want ik heb het zelf ook: met een buitenlander praat ik stiekem vaak liever een andere taal. Alleen als die buitenlander echt héél goed Nederlands spreekt, en stug volhoudt, schakel ik om.

Mijn vrouw is Italiaans en klaagt er wel eens over. We wonen in Nederland en spreken thuis drie talen door elkaar, maar het Nederlands is daarbij minder prominent dan zij zou willen. Wanneer het heel ingewikkeld wordt – laten we zeggen als we onenigheid hebben over een ander vraagstuk dan of we vanavond fusilli eten of juist spaghetti – schakelen we meestal over naar het Engels. En dat schakelen doe ik.
Zij komt zelf duidelijk uit een heel andere taalcultuur. Je kunt met haar geen gesprek voeren dat langer dan vijf minuten duurt zonder dat op enig moment een Italiaans woord valt: ze spreekt haar partner aan met caro, of eindigt een zin met giusto? Ik kan me dat niet voorstellen, dat ik met een Amerikaan zou praten die ik m’n beste zou noemen, en aan wie ik zou vragen toch?

Je kunt er allerlei verklaringen voor verzinnen. Je hoort bijvoorbeeld weleens zeggen dat wij Nederlanders niet trots zijn op onze taal, of ons ervoor schamen, of dat we zo graag willen horen hoe goed we onze talen spreken. Ik geloof niet dat elk van die verklaringen op mij van toepassing is. Integendeel, ik zou eigenlijk graag hetzelfde doen als mijn vrouw. Maar het lukt me niet.

Mijn idee hierover is dat wij Nederlanders, mogelijk onbewust, het Nederlands als onze eigen taal beschouwen en dat we die niet bevuild willen horen door mensen die haar met een accent uitspreken. Het is onze geheimtaal – als we met buitenstaanders communiceren doen we dat liever in hun taal. Vandaar ook dat we uiteindelijk zo overdreven kritisch zijn op buitenlanders die het wel proberen (zie het artikel van James Kennedy in Trouw eerder deze week). Niet omdat we per se denken dat we die zo goed spreken of omdat we ons schamen voor het Nederlands – maar omdat we er in zekere zin te trots op zijn.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Het Nederlands is meer dan opgeleukt Duits

Een interview met Jet Louwerse

26 augustus 2022

In "Artikel"

‘Ik geloof er toch echt in, dat je iets moet kiezen waar je blij van wordt.’

Tatjana Almuli (33) is schrijver, journalist, fotograaf en podcastmaker. Ze heeft de bachelor Nederlandse taal en cultuur aan de Universiteit van Amsterdam gedaan. Lara Bleker en Suzanne van Schaik van de redactie van Jong Neerlandistiek gingen met haar in gesprek over haar werk, studietijd en toekomstdromen.

7 maart 2025

In "Jong"

We passen ons alvast aan

Het was een aardige dame, de vertegenwoordiger van een educatieve uitgeverij met wie ik vorige week sprak. Ze had me uitgenodigd om bij de muntthee ook een stuk appeltaart te nemen. "Dan neem ik er zelf ook een!" En toch had ze uiteindelijk een beangstigende boodschap.

27 mei 2024

In "Artikel"

Categorie: Artikel Tags: NT2, taalcultuur

Lees Interacties

Reacties

  1. Maarten van der Meer zegt

    8 december 2012 om 09:29

    Interessante verklaring. Ik meen ook te weten dat Nederland in de koloniën nauwelijks heeft geprobeerd het Nederlands te verbreiden maar integendeel het Nederlands juist als een soort geheimtaal gebruikte. Dat komt dan dus voort uit dezelfde instelling.

    Ik moest ook meteen denken aan de bekende Hans Janmaat-parodie van Erik van Muiswinkel: http://www.youtube.com/watch?v=BGRmEXbe25M (vanaf 0:48).

    Beantwoorden
  2. Frank Fesevur zegt

    8 december 2012 om 12:56

    Kan het niet te maken hebben met het feit dat wij, als relatief kleine taal, sneller overschakelen op een vreemde taal?

    Zelf heb ik dan nog wel eens de gedacht, mijn Engels is beter dan jouw Nederlands, dus laten we dan maar Engels praten. Dat helpt de welwillende buitenlander niet, dat besef ik me, maar dat is voor mij vaak de praktijk.

    Beantwoorden
  3. Marc van Oostendorp zegt

    8 december 2012 om 13:15

    Ja, dat is wel zo, maar het gaat toch nog wat verder. Met mijn schoonfamilie praat ik zo goed en zo kwaad als het kan Italiaans. Zij spreken omgekeerd eigenlijk geen woord Nederlands. Terwijl ik in het begin helemaal niet beter Italiaans sprak en het dus makkelijker was; want ik sprak geen woord Italiaans.

    Beantwoorden
  4. Frank Fesevur zegt

    8 december 2012 om 14:15

    Maar dat zie je inderdaad veel vaker. Hoeveel Fransen spreken een andere taal? Op basisscholen wordt hier al Engels geleerd. Mijn zoon krijgt in de 2e van de havo Engels, Frans en Duits. Dus wij krijgen die andere talen gewoon aangeboden. Is dat bijvoorbeeld in Italië ook zo? Ik weet het niet.

    En de heeft de algemene (zowel historisch als hedendaagse) internationale instelling van Nederland er iets mee te maken?

    Toch denk ik dat het kleine taalgebied (en dus de eerdere noodzaak om een andere taal te spreken) zeker een rol speelt. Als je wel eens in Zweden (ook klein taalgebied) bent geweest, zul je herkennen dat daar ook heel veel mensen Engels spreken. Ik heb daar nog nooit een probleem gehad als ik Engels praat.

    Beantwoorden
  5. plaatsman zegt

    8 december 2012 om 14:45

    Bij kleinere taalgebieden speelt ook wel dat mensen minder gewend zijn aan variatie. Litouwers snappen er niks van als je tegen hen Litouws met een accent spreekt, ze horen dat immers nooit, Litouws komt alleen uit de mond van Litouwers. Hoe groter de taal, hoe meer sprekers aan afwijkende uitspraken gewend zijn. Het rare is alleen dat dit argument voor het Nederlands niet zou moeten opgaan, we zijn dan wel een klein taalgebied, de dialectische verscheidenheid is heel groot en zelfs binnen één regio worden meestal meerdere realisaties van het Nederlands naast elkaar getolereerd (al die r'en, bijvoorbeeld). Nederlanders en Vlamingen zouden dus ook goed uit de voeten moeten kunnen met buitenlandse tongvallen.

    In de praktijk blijkt wel dat Nederlandstaligen buitenlanders met een accent goed verstaan. Zeker Duitsers zullen we enthousiast aanmoedigen als ze Nederlands spreken. Bij Engels- en Franstalige vreemdelingen ligt dat een stuk moeilijker. Hoewel de leraar Nederlands van de Belgische premier Di Rupo zijn student als succesvol beschouwt, is het heel moeilijk een Vlaming te vinden die zijn Nederlands, dat goed maar inderdaad niet accentloos is, tolereert.
    Juist sprekers van grote en prestigieuze talen als Engels en Frans klinken onbeholpen als ze Nederlands gaan spreken. Dan denkt een Nederlandstalige al snel: "ik spreek jouw taal beter dan jij de mijne, als je zo doorgaat kan ik geen respect voor je opbrengen, laten we omschakelen." Waarna die Waal of Brit (in de meeste gevallen terecht) zal denken: "hé, ik spreek jouw taal beter dan jij de mijne, wat is je probleem?" Maar dat zijn sprekers van zulke grote talen natuurlijk wel gewend.

    Beantwoorden
  6. Henk zegt

    9 december 2012 om 03:54

    Hmmm, ik vraag me af of dat zo is. We vinden het heel gewoon om allerlei buitenlanders (Indonesiërs, Polen, Noord-Afrikanen, Turken) met allerlei accenten Nederlands te horen spreken en verwachten ook van hen dat ze dat doen, tenzij ze uit een prestigieuze buitenlandse cultuur komen. Zoals Limburgers en Friezen met een Hollander hun streektaal niet willen spreken, omdat de gedeelde identiteit de Nederlandse is, spreken ze met de buitenlander de taal die ze verbinden met de (ingebeelde) internationale identiteit.

    Je merkt vaak dat Nederlanders zo denken aan opmerkingen als "in land X spreken ze gelukkig goed Engels" of "die arrogante bewoners van land Y spreken nooit Engels terug", waarin doorklinkt dat anderen de verwachte taalgedragscode bij die internationale identiteit schenden.

    Ik krijg wel eens het idee dat er in Nederland twee conflicterende gedragscodes gelden. De ene is "in Nederland is de algemene omgangstaal het Nederlands" en de andere is "in internationaal gezelschap is de voertaal Engels". De laatste lijkt dominant, maar de eerste komt vaak genoeg voor om tot botsingen en onzekerheid in taalgedrag te leiden. Op – in het Nederlands aangekondigde – studiedagen heb ik de afgelopen jaren heel vaak de vraag aan sprekers gehoord: "Could you do it in English, please?", waarna de spreker zonder Engelse voorbereiding en zonder overleg met de aanwezige Nederlanders improviserend overschakelde. En veel van die studiedagen gebruiken nu al standaard het Engels. Jullie hebben dat ongetwijfeld zelf ook meegemaakt.

    Beantwoorden
  7. Marc van Oostendorp zegt

    9 december 2012 om 09:25

    Maar ook met die houding tegenover Polen, N-Afrikanen en Turken ligt het complexer. In de eerste plaats zijn die strenge taaleisen heel recent. Tot zo'n vijftien jaar geleden lag de nadruk juist op 'onderwijs in eigen taal en cultuur'. En momenteel wordt de lat juist zo hoog gelegd (Mohammed Rabbae die wordt verweten dat hij niet accentloos spreekt) dat die zogenaamde verwachting om Nederlands te leren.

    Ook in de koloniale politiek (je noemt Indonesiërs) zijn Nederlanders pas heel laat begonnen met toe te staan (laat staan op te leggen) dat de gekolonialiseerden onze taal zouden leren. In Engeland begon men daarmee in de negentiende eeuw, wij begonnen pas in de twintigste eeuw, omdat we bang waren dat men opstandig zou worden als men Nederlands zou leren. De mensen die na de koloniale tijd hiernaartoe kwamen behoorden vaak tot een daar gecreëerde elite. Ook hun vorm van Nederlands werd in de media in de jaren vijftig en zestig soms ongenadig bespot.

    Beantwoorden
  8. Henk zegt

    9 december 2012 om 20:58

    Die formele eisen zijn wel recentelijk geformaliseerd, maar van de genoemde groepen immigranten wordt al veel langer in de maatschippij geëist dat ze op hoog Nederlands spreken om erbij te horen. De bespotting van de "blauwen" in de jaren '50 die je noemt, is daarvan een vroeg voorbeeld.

    Buiten de landsgrenzen golden en gelden andere normen, maar van de Indonsiërs in Nederland werd ook verwacht dat ze Nederlands spraken. Er is nooit op grote schaal belangstelling bij Nederlanders geweest om Indonesiërs in hun eigen taal of in het nieuwe Standaardindonesisch te woord te staan. Dat 'privilege' blijft voorbehouden aan sprekers van grote en prestigieuze Europese talen.

    Beantwoorden
  9. Emmy zegt

    15 december 2012 om 19:16

    Ik geloof niks van die geheimtaal-verklaring. Ik denk dat we gewoon onze vreemde talen willen oefenen. Toen ik NT2 gaf, klaagden Engelstaligen erover dat het zo moeilijk was om met Nederlanders Nederlands te praten.
    Zelf heb ik dat ook: ik vind het gewoon een kwestie van normen en waarden: met een buitenlander spreek je ofwel zijn eigen taal, ofwel Nederlands. In geval van nood spreek je Engels. Tegen een Griek krijg ik geen woord Engels over m'n lippen.
    Trouwens, als een Italiaanse 'caro' zegt, zou ik dat vertalen als 'schatje'!

    Beantwoorden
  10. martijntjeblog zegt

    18 april 2023 om 16:15

    Ja, dat is heel duidelijk voor mij dat jullie heel trots op de taal zijn. Maar tegelijkertijd voel ik me boos dat jullie proberen als tolerant en open land beschouwd worden. Ik ben hier naartoe gekomen, want ik vond de taal heel interssant en ik heb het geleerd voordat ik hier naartoe kwam. Helaas na 4 jaar in Amsterdam ben ik bang om die taal te gebruiken, ik heb ervaren mensen die op mij schreeuwde en kassa medewerkers die wilde mij spullen niet scannen. Ik vind het vrij hypocriet en helemaal gebrek aan empatie – buitenlanders voelt zich buitengesloten.

    Beantwoorden

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

M. Vasalis • Thuiskomst van de kinderen

Als grote bloemen komen zij uit ’t blauwe duister.
Onder de frisheid van de avondlucht
waarmee hun haren en hun wangen
licht zijn omhangen,
zijn zij zo warm.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

IN DE UITKIJK

Ik weet de naam van de film niet meer, maar toen na verscheidene ‘acten’ duidelijk werd dat er een baby geboren zou worden op het witte doek, serveerden in de pauze twee ouvreuses aan de zestien, zeventien man publiek beschuit met muisjes. Een gratis attentie op woensdagmiddag in de Uitkijk, omstreeks 1930.

Bron: Barbarber, december 1971

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

16 november 2025: Derde H.H. Ter Balktlezing

16 november 2025: Derde H.H. Ter Balktlezing

21 oktober 2025

➔ Lees meer
14 november 2025: Symposium Koning Willem-Alexanderleerstoel Luik

14 november 2025: Symposium Koning Willem-Alexanderleerstoel Luik

21 oktober 2025

➔ Lees meer
2-4 januari 2026: Gijsbreght van Aemster

2-4 januari 2026: Gijsbreght van Aemster

20 oktober 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

Geen neerlandici geboren of gestorven

➔ Neerlandicikalender

Media

Literaire helden in de klas: Hugo Claus (1)

Literaire helden in de klas: Hugo Claus (1)

22 oktober 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Docent Nederlands zijn als anderstalige

Docent Nederlands zijn als anderstalige

11 oktober 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Openingszitting Colloquium IVN

Openingszitting Colloquium IVN

8 oktober 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
%d