• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Tot eerlijkheid genezen

6 januari 2018 door Marc van Oostendorp 3 Reacties

Een geschiedenis van het Nederlands in 196 sonnetten (157)
Het Nederlandse sonnet bestaat 452 jaar. Hoe is het de taal in die tijd vergaan?

Door Marc van Oostendorp

Illustratie: Susanne van der Kleij

Woestijn

Geen enkel raam dat werkt. De tocht der buitendeur
tot in de laatste hoek der schilferige gangen.
En zwijg van de wc’s. – Een nameloze geur
blijft veertig weken aan de klamme muren hangen.

Lokalen, vaalgeworden platen: vochtvlek, scheur.
Flarden gordijnen schuiven langs verroeste stangen.
Orpheus – met inktmop-ogen – slaakt zijn laatste zangen.
De Gratiën, kromgetrokken, oefenen horreur.

Zet u niet op die stoel; ge valt, als Eli, dood:
tussen de zitting en de leuning geen synthese –
Steun op de tafel niet: hij heeft een manke poot.

Wat op de banken staat, moet ge vooral niet lezen.
– Trek recht uw rug en arbeid voor uw dagelijks brood.
Gij kunt, aan dèze tucht, tot eerlijkheid genezen.

(Ida Gerhardt, Sonnetten van een leraar)

Waarom zijn dichters, zijn mensen, zo geïnteresseerd aan de gelijkschakeling van het hoge en het lage?Door het zo duidelijk te doen als Ida Gerhardt in dit gedicht – de nameloze geur van het toilet als een verwijzing naar de woestijn, de Orpheus met de inktmop-ogen – houd je in de eerste plaats natuurlijk eigenlijk de scheiding in stand. Het is vrij nadrukkelijk iets bijzonders dat hier twee dingen bij elkaar worden gebracht die eigenlijk niet vermengd mogen worden.

Er wordt vermoedelijk ook altijd een humoristisch effect bereikt. Het hoge en het lage, dat is altijd grappig, ook weer om redenen die ik eigenlijk niet goed begrijp. Ja, het is onverwacht, ja, het is een beetje verboden om de bijbel en de wc samen te noemen, maar waarom is dat dan precies grappig?

Veertig jaar

In dit geval wordt de onmogelijke leegte die er gaapt tussen het hoge en het lage natuurlijk ook nog eens gethematiseerd. De onsterfelijke dichteres, de grote geest, wordt vernederd door de tocht en het vocht, en doordat alles kapot moet. Alle zintuigen worden negatief aangesproken: de geur, het zicht, het gehoor (de zangen van Orpheus), de tastzin (de tafel waarop niet geleund wordt), en met wat fantasie de smaak (het dagelijks brood).

Het gedicht heet woestijn en de meeste lezers zullen bij de veertig weken even denken aan de veertig jaar die het Joodse volk in de woestijn heeft doorgebracht – bijna net zo’n marteling als het leraarsleven voor een dichteres. Want het ergste nog: er valt kennelijk nergens iets te lezen, behalve op de banken, maar dat kon je kennelijk in 1951 (toen Sonnetten van een leraar verscheen) als gevoelige ziel ook al liever niet gaan bestuderen. Hoewel de taalhistoricus juist eigenlijk heel graag had willen weten wat er daar dan zoal gekrast stond – dat is voor altijd verdwenen in de mist van de tijd.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: 196 sonnetten, Ida Gerhardt, sonnet

Lees Interacties

Reacties

  1. Wouter Steenbeek zegt

    6 januari 2018 om 11:15

    Ik kan dit gedicht moeilijk anders dan humoristisch lezen. Misschien is dat niet het beeld dat we bij Ida Gerhard hebben, maar de manier waarop de doffe ellende wordt beschreven geeft daar alle aanleiding toe. Inderdaad het noemen van de wc, waar het natuurlijk altijd stinkt – dat gaat nog wel een stapje verder dan Nijhoff, die de keuken en het kantoor de poëzie binnen haalde. Maar vooral de potsierlijke overdrijving over de gammele stoelen (“ge valt, als Eli, dood”) en de technische manier waarop dat wordt uitgedrukt (“tussen de zitting en de leuning geen synthese”) doen studentikoos aan. Alleen de afkeer van de schunningheden die er op de banken en stoelen zijn geklad, dat is wat minder studentikoos.

    Beantwoorden
  2. Wouter van der Land zegt

    6 januari 2018 om 11:33

    Waarom hoog + laag grappig is? Het zal te maken hebben met bevrijding. Je brein/geest staat in een gespannen stand bij het lezen van een gedicht. Die spanning wordt verbroken door de wc in het spel te brengen. Ontspanning leidt (gemakkelijk) tot lachen, zoiets zal de fysiologische basis zijn.

    Beantwoorden
  3. Jos Houtsma zegt

    6 januari 2018 om 16:00

    Veertig weken in verband met de omvang van het schooljaar.
    Ik vind het gedicht niet grappig, maar verbitterd, zeg maar rustig giftig.
    In overeenstemming daarmee de struikelende alexandrijven.

    Beantwoorden

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Anouk Smies • Ik ben geen natuurlijk persoon

Elk antwoord dat niet uit het hart komt
heet geleende kennis en vervalt
Ik draag alleen bij
aan de wereld die ik verlang

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

FATUM

De hond drinkt uit zijn spiegelbeeld
het hele plasje leeg.
 

Bron: Barbarber, december 1967

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

26 mei 2025: promotie Viorica Van der Roest

26 mei 2025: promotie Viorica Van der Roest

22 mei 2025

➔ Lees meer
25 mei & 21 juni 2025: Leidse Zang voor Kerk en Kroeg

25 mei & 21 juni 2025: Leidse Zang voor Kerk en Kroeg

21 mei 2025

➔ Lees meer
21 juni 2025: J.H. Leopold-lezing

21 juni 2025: J.H. Leopold-lezing

19 mei 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1920 Cyriel Moeyaert
➔ Neerlandicikalender

Media

Memory, War and Translation

Memory, War and Translation

22 mei 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Van Hogwarts naar Zweinstein

Van Hogwarts naar Zweinstein

20 mei 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Verschenen: Romanreuzen

Verschenen: Romanreuzen

15 mei 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d