Actiegroep lanceert ‘Duits werkt!’ op de Dag van de Duitse taal

Steeds minder Nederlanders spreken goed Duits en het aantal studenten dat voor een Duitse studie kiest, loopt terug. In het middelbaar onderwijs is echter dringend behoefte aan docenten voor het vak. Ook in het bedrijfsleven is kennis van de Duitse taal erg belangrijk. De Actiegroep Duits wil daarom meer aandacht voor de taal van onze oosterburen en komt met mooie initiatieven, waaronder ‘Duits werkt!’ dat op 14 september tijdens de Dag van de Duitse taal wordt gelanceerd. Ondernemers bezoeken scholen en vertellen vanuit hun ervaring over het belang van de Duitse taal.

In de Actiegroep Duits werken verschillende partijen samen om met de campagne ‘Mach mit!’ aandacht te vragen voor de Duitse taal in Nederland. Dat is hard nodig want het tekort aan docenten en de precaire positie van het vak Duits heeft vergaande gevolgen. “Voor het bedrijfsleven is het beheersen van de Duitse taal van ongekend belang”, aldus Günter Gülker, directeur van de Duits-Nederlandse Handelskamer. Duitsland is voor Nederland de belangrijkste handelspartner en omgekeerd is Nederland na China de belangrijkste handelspartner voor Duitsland. In 2019 steeg het goederenverkeer tussen Duitsland en Nederland tot 190 miljard euro – een recordbedrag. Kennis van Duits heeft daarbij een belangrijke rol gespeeld – het is dé voertaal in de Duits-Nederlandse handel. Maar ook voor de politieke en culturele betrekkingen met Duitsland en het wederzijds begrip is het beheersen van Duits essentieel.

Toch daalt het aantal studenten Duits, zowel bij de bachelor Duitse taal en cultuur – in 2019 slechts 179 studenten – alsook bij de tweedegraads lerarenopleiding Duits op het hbo. Het tekort aan leraren wordt naar verwachting groot in 2021. Dit geldt vooral voor de provincies Utrecht, Noord- en Zuid-Holland en Flevoland.

Dag van de Duitse taal

De Actiegroep Duits organiseert daarom de Dag van de Duitse taal, met als doel scholieren warm te maken voor deze taal. De dag valt samen met de Duitslanddag, een digitaal evenement waar ondernemers zich kunnen laten informeren over alle stappen die genomen moeten worden bij het betreden van de Duitse markt. De Actiegroep Duits is hierbij betrokken en zal o.a. het nieuwe project Duits Werkt! lanceren. Dit project heeft als doel om ondernemers en scholen met elkaar in contact te brengen – ondernemers vertellen de leerlingen vervolgens over hoe Duits van invloed kan zijn op je latere carrière.

De Dag van de Duitse taal wordt op scholen volop gevierd, met dit jaar het thema literatuur. “Want de Duitse taal is niet alleen nuttig, maar ook rijk en poëtisch”, aldus Sabine Hageneuer van de Zentrale für das Auslandsschulwesen. Het opvallend oranje Mach-mit-mobiel rijdt dit jaar naar het PENTA College Jacob van Liesveldt in Hellevoetsluis, waar de Actiegroep de leerlingen enthousiasmeert voor de taal.

Literatuur en taal

“De Dag van de Duitse taal is echter niet alleen voor scholieren”, vertelt Synke Hotje van het Duitsland Instituut Amsterdam. Met het online- literatuurfestival ‘Brechts bezaubernder Buchsalon’ brengt het instituut op 14 september literaire gesprekken met o.a. dichter Iduna Paalman, voordrachten en Duitstalige muziek van singer-songwriter Renee van Bavel naar de Nederlandse woonkamers.

Over de Actiegroep Duits

De Actiegroep Duits heeft als doel het bewustzijn over het belang van de Duitse taal te vergroten. De Actiegroep organiseert naast de Dag van de Duitse taal ook activiteiten zoals de Mach-mit!-Mobil en de verkiezing tot Docent Duits van het jaar. Meer informatie over de Dag van de Duitse taal opwww.machmit.nl/dag-van-de-duitse-taal.