• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Iedere docent een meertalig minibrilletje op

23 juni 2020 door Henk Wolf Reageer

Door Henk Wolf

“Een meertalig minibrilletje” in al het lesmateriaal. Dat is de wens van een groep bevlogen docenten die zich in Nederland bezighouden met meertaligheid op school. De term komt van Hanna Kuijs, onderwijzers op een basisschool in Amstelveen. Zo’n brilletje is natuurlijk een manier van kijken en methodemakers kunnen het aan hun boeken of websites toevoegen met tips om opdrachten een meertalige invalshoek te geven.

De wens staat beschreven in Meertaligheid in het basisonderwijs, een onderzoek dat Aline Masselink in opdracht van de Stichting Leerplan Ontwikkeling heeft uitgevoerd naar manieren om kinderen waardering voor verschillende talen bij te brengen. Ze heeft daarvoor met een groep mensen gesproken die zich op de een of andere manier inzetten voor meertaligheid in het onderwijs.

Dat streven naar een positieve waardering voor talen in hun algemeenheid is opgenomen in het ontwerp voor het nieuwe schoolvak Nederlands, dat te vinden is op curriculum.nu. Een vergelijkbaar doel staat ook in het onderwerp voor het schoolvak Fries, te vinden op kurrikulum.frl.

Dat de leraren en anderen die zich met de vakvernieuwing bezighouden, waardering voor meertaligheid enigszins voor die twee vakken hebben ‘geclaimd’, wil niet zeggen dat alleen zij de taak krijgen aan die waardering te werken. Door het ‘brilletje’ van Hanna Kruijs zou straks elke docent moeten gaan kijken, als het aan de ondervraagde personen ligt.

Willemijn Zwart, die onder andere bij Saxion Hogescholen en de IJsselacademie werkt en zich inzet voor het Nedersaksisch op school, pleit ervoor dat uitgeverijen hun methoden grondig herzien om af te komen van het idee dat het Nederlands de enige taal voor dagelijks gebruik is. Joana Duarte, die onder andere lector meertaligheid bij NHL Stenden Hogeschool is, stelt voor om in boeken QR-codes op te nemen, die leiden naar video’s waarop leraren vertellen hoe ze een bepaald stuk leerstof een meertalige kant hebben gegeven.

De bevraagde experts zijn het erover eens dat bij het behalen van het nieuwe doel de nadruk moet liggen op attitudevorming: kinderen moeten ontdekken dat er in Nederland heel veel talen gesproken worden, dat die talen voor allerlei mensen om allerlei redenen belangrijk zijn en dat ze ook voor mensen die ze (nog) niet spreken mooi en interessant kunnen zijn.

Het onderwijs is daar nog niet op klaar, schrijft onderzoekster Masselink. Op de pabo’s wordt niet veel aandacht besteed aan meertaligheid en bij veel leerkrachten bestaat nog het idee dat het Nederlands per definitie lijdt onder aandacht voor andere talen. Meertaligheid zal op de pabo’s dan ook een grotere rol moeten krijgen en docenten in alle onderwijsniveaus moeten worden bijgeschoold, wil het halen van het nieuwe doel realistisch worden.

Het onderzoeksverslag van Aline Masselink is hier te vinden.
De voorstellen voor het nieuwe schoolvak Nederlands zijn hier hier te vinden.
De voorstellen voor het nieuwe schoolvak Fries zijn hier te vinden.
Foto: Unsplash

Delen:

  • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel, Neerlandistiek voor de klas

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Willem Bilderdijk • Minneklacht

‘k Benij elk oog dat u aanschouwen mag;
Het linnen dat uw leden mag genaken;
‘k Benij de lucht en ’t schijnsel van den dag,
Dat weemlen mag of blozen op uw kaken.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

JUNIOCHTEND

De dag breekt aan,
het licht is aarzelend en koel,
een koe komt als op grijs papier te staan,
uit bomen trekt het donker, ritselend met groen.

Torens herinneren zich hun groei,
stenen de hand die hen in mortel legde.

Het waait, men hoort de belboei. Dijk
droomt, glanzend veld droogt in de zon.
Halmen buigen zich bloot.
 

Bron: Uit de hoge boom geschreven, 1967

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

23 juni 2025: Boekpresentatie Nicoline van der Sijs

23 juni 2025: Boekpresentatie Nicoline van der Sijs

4 juni 2025

➔ Lees meer
2 oktober 2025: Symposium ‘Podium veur de Streektaol’

2 oktober 2025: Symposium ‘Podium veur de Streektaol’

2 juni 2025

➔ Lees meer
20 juni 2025: De wereld van Johan de Witt

20 juni 2025: De wereld van Johan de Witt

1 juni 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1946 Frans de Rover
sterfdag
2022 Riemer Reinsma
➔ Neerlandicikalender

Media

Dutch Studies Sheffield Student Symposium 2025

Dutch Studies Sheffield Student Symposium 2025

7 juni 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
New York Times over Yael van der Wouden

New York Times over Yael van der Wouden

5 juni 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Podcast: Leve(n) lezen met Barbara Stok

Podcast: Leve(n) lezen met Barbara Stok

5 juni 2025 Door Redactie Jong Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d