• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Nieuwe website voor scholieren: Taal onderzoek je zó

3 februari 2020 door Neerlandistiek voor de klas Reageer

Tijdens de Grote Taaldag in Utrecht op 31 januari 2020 is een nieuwe website gelanceerd voor leerlingen in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs (havo/vwo): www.taalonderzoekjezo.nl.

De website kon worden ontwikkeld dankzij de LOT-populariseringsprijs 2018, die werd toegekend aan Kristel Doreleijers, Mathilde Jansen en Nicoline van der Sijs. Het doel van de website is leerlingen in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs te laten kennismaken met taalkundig onderzoek via een viertal ‘verkenningen’: kleine taalonderzoekjes die vertrekken vanuit een concrete vraagstelling, zoals: Hoe kun je leren schrijven als Harry Mulisch? Waarom hoor je steeds vaker ‘een meisje die’ in plaats van ‘een meisje dat’? Hoe kun je de populariteit van voornamen achterhalen? En komen taalregels altijd overeen met taalgevoel? 

De taalonderzoekjes bestaan uit drie stappen: kennismaken, verdiepen en toepassen. Iedere stap bevat verschillende soorten opdrachten, waarmee leerlingen individueel of in groepjes aan de slag kunnen gaan. Het materiaal op de website bestaat uit krantenartikelen, populair-wetenschappelijke artikelen (van bijvoorbeeld de Taalcanon, NEMO Kennislink en Quest) en taaladvieswebsites, maar leerlingen gaan ook zélf op zoek naar data in digitale databanken die ook door taalwetenschappers aan de universiteit worden gebruikt. Ook maken ze kennis met digitale tools, bijvoorbeeld om stijl- en genreverschillen in teksten te vinden, of om de moeilijkheid of leesbaarheid van een tekst te berekenen. Zo ontdekken ze hoe ze dit soort databanken en tools in de praktijk kunnen gebruiken, en wellicht inspireert hen dit bij de keuze van een onderwerp voor een profielwerkstuk. Voor docenten zijn er op de website korte handleidingen beschikbaar. 

Graag nodigen we docenten en leerlingen uit een kijkje te nemen op de website en te experimenteren met de taalonderzoekjes. Iedereen die opmerkingen of aanvullingen heeft, kan deze opsturen naar: taalonderzoekjezo@gmail.com. Die kunnen worden verwerkt als de taalonderzoekjes later in 2020 worden ondergebracht bij het digitale Onderzoekslab van PlusNederlands, het landelijke plusprogramma voor het schoolvak Nederlands. 

Delen:

  • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel, Neerlandistiek voor de klas Tags: onderwijs, profielwerkstuk

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Maarten van der Graaff • Peiskam

ik zit met kruimels op mijn jas in de stiltecoupé
ik word morsiger ik weet iets van poëzie
de forenzen zien het morsige in mij
ik ruik naaldbomen ik ruik potgrond

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

ARS POETICA

Waar puin ligt en een oude fiets
keerde mijn schoen een kistje om,
ik keerde op mijn schreden,
keerde het om, ik dacht misschien
ligt het toch liever andersom.

Bron: Het Zinrijk, 1971

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

Een rijk leven: afscheidsrede Johan Koppenol, VU Amsterdam

Een rijk leven: afscheidsrede Johan Koppenol, VU Amsterdam

17 juni 2025

➔ Lees meer
3 juli 2025: afscheidssymposium Johan Koppenol

3 juli 2025: afscheidssymposium Johan Koppenol

17 juni 2025

➔ Lees meer
10 oktober 2025: De dag van de biografie 

10 oktober 2025: De dag van de biografie 

17 juni 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

sterfdag
1962 Joseph Endepols
➔ Neerlandicikalender

Media

De internationale positie van het Engels

De internationale positie van het Engels

14 juni 2025 Door Marc van Oostendorp Reageer

➔ Lees meer
Inspiratiesessies in het Universitair Museum Utrecht

Inspiratiesessies in het Universitair Museum Utrecht

11 juni 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
De Inktpodcast 29: Muziek voor tekst deel I

De Inktpodcast 29: Muziek voor tekst deel I

10 juni 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d