• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Waarom is hij overleden?

23 januari 2020 door Redactie Neerlandistiek 24 Reacties

Door Peter Nieuwenhuijsen

In de populaire rubriek Ikje – in het NRC-Handelsblad – schrijft de Ik op 21 januari 2020 over haar vijfjariige dochter: “Als ze me vraagt waarom hij is overleden,…” Ik vraag me af hoeveel lezers van de NRC bij deze zin even gefronst hebben. Voor mij is hij eigenlijk ongrammaticaal, maar ik weet dat talloze andere sprekers van het Nederlands er geen moeite mee hebben. 

Wat er aan de hand is, kan het volgende fragment illustreren; een gesprekje waarvan ik getuige was. 

Kees: En toen gooide die ober dat glas wijn over me heen
Lien: Waarom?

Zowel Kees als andere getuigen van dit gesprekje, zoals ik, werden door Liens vraag in verwarring gebracht.  Dacht Lien nu echt dat de ober opzettelijk een glas wijn over Kees had uitgestort? Na een korte aarzeling kwam men toch tot de conclusie: nee, dat kon het niet zijn; Lien bedoelde met ‘waarom’ natuurlijk ‘hoe kwam dat?’

Er spelen twee ambiguïteiten een rol in dit voorbeeld. Laten we eerst even stilstaan bij gooien. In de gewone betekenis van dit werkwoord heeft het betrekking op een menselijke handeling waar iemand doelbewust voor kiest: ‘Hij gooide het propje precies in de prullenmand’. Maar zeker in informeel taalgebruik is het heel normaal om gooien te gebruiken voor een onopzettelijke handeling: ‘Terwijl hij met de ene hand het zoutvat rechtop zette, gooide hij met de andere hand het glas om’. 

In de laatste voorbeeldzin is het zeer waarschijnlijk dat het om een ongelukje gaat. Bij de zin van Kees was dat ook een voor de hand liggende interpretatie. Hoe komt het dan dat door de vraag ‘waarom’ ineens een beeld naar boven komt van een woedende ober die een klant bestookt met een glas wijn?

Dat komt door de dubbelzinnigheid van waarom. Over waarom is Van Dale (14) helder: het betekent ‘met welke reden, met welk doel’. Wat Van Dale dus niet zegt, is dat het ook wordt gebruikt in de betekenis ‘door welke oorzaak’. Het verband met de dubbelzinnigheid van gooien is aldus uit te leggen: het ongelukje van de ober had een bepaalde oorzaak en gooien moest worden geïnterpreteerd als een onopzettelijke handeling, maar de primaire betekenis van waarom – met welke reden – stuurde de aanwezigen in de richting van een opzéttelijk gooien, een doelbewuste actie, waar de ober een reden voor moet hebben gehad. Geleidelijk drong echter tot hen door dat waarom door anderen, zoals blijkbaar Lien, ook wel met niet opzettelijk handelen wordt geassocieerd. 

Terug naar de vijfjarige die gevraagd zou hebben waarom meneer Aart (want die was het) was overleden. Als iemand komt te overlijden, is er sprake van een doodsoorzaak. Hoewel iemand reden kan zien om zichzelf het leven te benemen, zeggen we toch zelden of nooit dat die persoon besloot om te overlijden. De vraag waarom hij is overleden, vraagt dus naar een oorzaak en sommige mensen hebben er moeite mee dat dit met waarom gebeurt; Van Dale lijkt een van hen te zijn. Overigens gaat de aangehaalde zin als volgt verder: “… vertel ik dat het door een verkeersongeluk kwam.” De woordkeus (het kwam door) is nu geheel passend bij een oorzaak. 

Mijn indruk is dat het steeds normaler wordt dat met waarom naar een oorzaak wordt gevraagd:

  • Waarom verdween de poema uit Yellowstone? 
  • Onduidelijk is waarom de magnetische noordpool zich nu zo snel verplaatst
  • Waarom is dat meer zo blauw?

Aangenomen dat ‘de’ poema niet de keus heeft gemaakt te ‘verdwijnen’, vraagt de poema-zin naar een oorzaak. Nog duidelijker is dat de noordpool niet kiest om te verschuiven, of er een reden voor heeft of een doel mee nastreeft. Waarom vraagt hier naar een oorzaak. De vraag over het meer vond ik niet bij een mislukt schilderij, maar bij een foto van een echt bestaand meer: hoe komt dat meer zo blauw werd er bedoeld.

Zo schreef ook Marc van Oostendorp hier (Neerlandistiek, 13 februari 2019) over taalregels: “ooit heb je (die regels) ergens opgepikt.” Waarna hij twee vragen stelt: ‘Hoe? En waarom?’ De hoe-vraag is me duidelijk, maar met de vraag ‘waarom?’ heb ik moeite. 

Zo ook in de boektitel Waarom zijn er zoveel soorten van Menno Schilthuizen. Ik heb de neiging de titel te interpreteren als ‘wat is het doel, wat is de bedoeling geweest van degene die al die soorten heeft gemaakt?’ De auteur is echter evolutiebioloog en maakt gehakt van creationisme. Voor alle zekerheid: als deze voortreffelijke schrijver met waarom hetzelfde bedoelt als met hoe komt het dat, zal ik niet beweren dat dit ‘fout’ is, ook al kan het niet in míjn Nederlands. Het feit dat hij, evenals Marc van Oostendorp, wetenschap bedrijft en veelal in Engelstalige vakliteratuur de vraag naar verklaringen voor verschijnselen (‘Why?’) gesteld ziet worden, heeft er wel mee te maken. Dit geldt duidelijk niet voor de vijfjarige van zo-even; misschien laat zij juist zien dat een volgende generatie zonder moeite met waarom naar oorzaken kan vragen. 

Dit laat echter onverlet dat het over één kam scheren van oorzaken en redenen veel voorkomt, terwijl het juist zulke fundamenteel verschillende dingen zijn: heeft bijvoorbeeld een gewapend conflict een oorzaak of zijn er mensen die er om de een of andere reden voor kiezen? Is iemand afwezig als gevolg van een onvoorziene omstandigheid buiten zijn of haar schuld, of had die persoon een reden om weg te blijven? Als de woorden oorzaak en reden al geregeld worden verward, ligt het voor de hand dat dit des te gemakkelijker gebeurt bij bijbehorende frequente ‘woordjes’ als door, om, doordat, omdat, wegens, als gevolg van. Met dat al is het wel lastig voor, bijvoorbeeld, een leraar, om te stellen dat een woord onjuist is gebruikt. Moet je het maar laten passeren als een leerling een oorzaak ‘reden’ noemt, of ben je juist een muggenzifter als je zegt dat omdat in een bepaalde zin eigenlijk doordat moet zijn?

Zeker het voegwoord omdat wordt gemakkelijk met oorzaken gecombineerd: ‘dat komt omdat…’. Ook mijn eigen oordeel over zinnen met omdat is anders dan bij waarom. Je zou bijvoorbeeld kunnen verwachten dat ik omdat in de tweede zin hieronder al minder goed vind dan in de eerste, maar in de derde helemaal onjuist. In werkelijkheid vind ik ze allemaal volkomen acceptabel: 

  • De directie gelastte het concert af, omdat er een orkaan op komst was
  • Het concert ging niet door, omdat er een orkaan op komst was. 
  • De temperatuur steeg heel snel, omdat er een orkaan op komst was

Ik ben me ervan bewust dat je voor een compleet beeld van wat er speelt, naast de begrippen oorzaak en reden ook het begrip ‘verklaring’ erbij moet betrekken. 

Afbeelding: Kromme banaan; Chiquita

Delen:

  • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: taalverandering

Lees Interacties

Reacties

  1. Arnoud van den Eerenbeemt zegt

    23 januari 2020 om 10:09

    In de geneeskunde is het verschil tussen oorzaak en reden wel zo belangrijk. Hoewel ontmoedigd door een alom waargenomen onverschilligheid over het betekenisverschil tussen ‘waarom/omdat’ en ‘waardoor/doordat’ heb ik als redacteur al zo’n tien jaar geleden in Pinkhof Geneeskundig woordenboek opgenomen: “OMDAT: voegwoord ter aanduiding van een reden/doel (L causa finalis; ‘waarom?’), niet een oorzaak (L causa efficiens; ‘waardoor?’); vb. ‘de vrouw is zwanger omdat zij een kind wil (reden) en doordat zij geen anticonceptiemaatregelen heeft getroffen (oorzaak)’, ‘de operatiekamer is koud doordat de thermostaat laag is ingesteld (oorzaak) en omdat dit bevorderlijk voor de hygiëne is (reden).”

    Beantwoorden
    • Peter Nieuwenhuijsen zegt

      23 januari 2020 om 10:11

      Zeer interessant. En zeer begrijpelijk, die ‘ontmoedigdheid’.

      Beantwoorden
  2. Peter Nieuwenhuijsen zegt

    23 januari 2020 om 10:09

    ‘Waarom zijn de bananen krom?’ heb ik altijd begrepen als een vraag naar het doel van de kromheid: wat heb je daar nou aan? Dus niet als een vraag naar de oorzaak.

    Beantwoorden
    • Marc van Oostendorp zegt

      23 januari 2020 om 10:28

      Hoe is dat anders dan de vraag die ik stel aan het eind van mijn stukje in februari? Of anders gezegd: vragen naar het doel worden toch ook niet letterlijk in Van Dale benoemd?

      Beantwoorden
      • Peter Nieuwenhuijsen zegt

        23 januari 2020 om 10:57

        Jawel, Van Dale noemt ‘doel’. Een doel vormt vaak een reden voor iemand. Wel moet ik je er gelijk in geven dat ‘waarom pikken kinderen taalregels op?’ natuurlijk kan worden uitgelegd als ‘met welk doel doen ze dat?’ Dat was gewoon niet tot me doorgedrongen.

        Beantwoorden
  3. Peter-Arno Coppen zegt

    23 januari 2020 om 10:17

    “Voor mij is hij eigenlijk ongrammaticaal, maar ik weet dat talloze andere sprekers van het Nederlands er geen moeite mee hebben.” Daarmee formuleer je het wel echt als een vrijblijvende meningenkwestie, maar je suggestie (“ongrammaticaal”) is dat oorzakelijk ‘omdat’ niet aan de taalnorm voldoet. Het artikel van Jaap de Rooij uit De Nieuwe Taalgids heeft aangetoond dat hier geen basis voor is.

    Beantwoorden
    • Marc van Oostendorp zegt

      23 januari 2020 om 10:28

      Nee, het gaat Peter expliciet niet om ‘omdat/doordat’, maar om de vraagwoorden ‘waarom/waardoor’.
      Verder is voor mij ‘waarom is hij overleden’ ook minstens op de grens van het ongrammaticale, terwijl er inderdaad sprekers zijn die er geen moeite mee hebben. Dat maakt het niet ‘vrijblijvend’ en ook geen kwestie van een ‘taalnorm’ in de formele zin; er zijn kennelijk verschillen in taalgevoel, ik ga ervan uit dat dit is wat Peter wil zeggen.

      Beantwoorden
      • Peter Nieuwenhuijsen zegt

        23 januari 2020 om 10:52

        Dat is juist. En ook dat ‘omdat’ al verder gevorderd is in de richting van ‘oorzaak, reden, maakt niet uit’, dan ‘waarom’, dat uiteindelijk wel zal volgen.

        Beantwoorden
        • Peter-Arno Coppen zegt

          24 januari 2020 om 15:01

          Het artikel van De Rooij laat juist zien dat er geen sprake is van ‘gevorderd zijn in de richting van’, maar dat het hedendaagse gebruik van omdat/doordat van het begin af aan zo is geweest. Het kan zijn dat dit bij waarom/waardoor anders ligt, maar ik vermoed dat daar iets soortgelijks speelt. ‘Waarom’ zal net als ‘omdat’ frequenter zijn dan ‘waardoor’ (is mijn inschatting), en dus de snellere keuze in algemeen-oorzakelijke contexten. Misschien dat een behoefte aan nadruk op specifieke oorzaak (zoals bij doodsoorzaken) ‘waarom’ minder toepasselijk maakt (omdat je ook kunt uitwijken naar ‘hoe komt het dat’, terwijl je bij ‘dat komt omdat/doordat’ die keuze niet kunt vermijden), maar vaak zal het onduidelijk zijn of je oorzaak of reden bedoelt (‘Waarom heb jij dat tentamen niet gehaald?’) of is dat algemeen-oorzakelijke helemaal niet zo storend (‘Waarom zitten er van die vlekken op het plafond?’, ‘Waarom moest hij overlijden?’).

          Beantwoorden
          • Peter Nieuwenhuijsen zegt

            24 januari 2020 om 15:20

            De vlekken-zin vind ik raar, want je vraagt dan naar de reden waarom iemand die vlekken heeft gemaakt. En Waarom moest hij overlijden? is toch vooral: Met welk doel heeft men hem in ’s hemelsnaam laten overlijden?.
            Ik wijs er nog wel even op dat je iets doet OM een bepaalde reden en dat iets gebeurt DOOR een of andere oorzaak. Gisteren hoorde ik in het tv-journaal weliswaar ‘door welke reden’, maar daar ga ik toch echt het woord ‘fout’ gebruiken. Ik zal het artikel van De Rooij opzoeken en eens kijken of hij ‘om’ en ‘door’ ook bespreekt.

            Beantwoorden
            • Peter-Arno Coppen zegt

              24 januari 2020 om 15:29

              Ik vraag helemaal niet naar de reden waarom iemand die vlekken heeft gemaakt, dat maak jij er nu van. Ook die interpretatie van het doel van het overlijden (wat ik persoonlijk een heel vreemde interpretatie vind) is eerder voor jouw rekening dan dat hij in de formulering opgesloten zit. De Rooij ging overigens alleen om omdat/doordat.

              Beantwoorden
              • Peter Nieuwenhuijsen zegt

                24 januari 2020 om 15:41

                Maar zo bedoel ik het ook: ik vertel je wat ik erin lees. Die individuele verschillen vind ik wel intrigerend. {Ik draag ook altijd graag de boodschap uit dat er 23 miljoen Nederlandsen zijn en 7 miljard talen op de wereld.)

  4. Bernard Wastiaux zegt

    23 januari 2020 om 10:21

    “De temperatuur steeg heel snel, omdat er een orkaan op komst was.” Lijkt me zeker in de spreektaal heel gewoon, maar denk niet dat je dat gauw zult schrijven.

    Beantwoorden
  5. Frans zegt

    23 januari 2020 om 11:32

    Het is een open deur, maar dat een vijfjarige een wellicht onlogische vraag stelt betekent niet dat het ook een ongrammaticale vraag is.

    Beantwoorden
    • Peter Nieuwenhuijsen zegt

      23 januari 2020 om 11:48

      Nee. Ik zeg alleen dat ik de vraag eigenlijk ongrammaticaal vindt. Overigens is het maar de vraag wat de kleine meid precies gezegd heeft. We lezen alleen de weergave door haar moeder.

      Beantwoorden
  6. Peter Nieuwenhuijsen zegt

    23 januari 2020 om 11:49

    VIND

    Beantwoorden
  7. Henk Wolf zegt

    23 januari 2020 om 23:12

    Ik vind de beide genoemde zinnen met ‘waarom’ ook normaal. Dat komt volgens mij doordat ik ‘waarom’ hier niet als redenbevragend bijwoord interpreteer, maar als miratief partikel (met een epistemisch-modale functie). Daar zit denk ik wel een soort afgesleten goddelijke metafoor tussen, zoiets ‘waarom heeft God hem laten overlijden’ of ‘waarom wil de kosmos dat er een ober een glas wijn over me heen gooit’, maar die is dan vooral retorisch: ook als atheïst kun je je verbazing/ontzetting/verwarring wel uiten met een ‘Gods wegen zijn ondoorgrondelijk’. In mijn interpretatie betekent de vraag van Lien dan ook niet ‘hoe kwam dat?’, maar op illocutionair niveau ‘ik ben verward door je verhaal’ (met misschien een geïmpliceerd verzoek als ‘kun je iets zeggen waardoor ik me minder verward voel?’).

    Beantwoorden
  8. Henk Wolf zegt

    23 januari 2020 om 23:16

    In aanvulling op het vorige: een tijdje terug heb ik hier een stukje geschreven over het Friese ‘hoe’, dat een enigszins vergelijkbare functie heeft. Linkje volgt. Voor de liefhebbers: een uitgebreid artikel is in voorbereiding.

    https://neerlandistiek.nl/2019/06/hoezo-ben-je-zo-dik-miratieve-modaliteit-in-het-nederlands-en-fries/

    Beantwoorden
    • Peter Nieuwenhuijsen zegt

      24 januari 2020 om 15:00

      Ja, moai, dat ‘hoe’. Maar om dat allemaal van toepassing te verklaren op de zinnen in mijn stukje… Zoals je begrijpt, ga ik daar niet in mee.

      Beantwoorden
  9. Mient Adema zegt

    24 januari 2020 om 11:47

    Als je iets niet snapt stel je een vraag. Een kind van vijf zal zo’n vraag niet toespitsen. Wat je ook antwoordt, het blijft “waarom?”. Dat we later voor elke denkbare onduidelijkheid een speciaal vragend voornaamwoord gaan gebruiken, is wel makkelijk voor het onderling begrip, maar dat begrip kan je ook al hebben als die uitsplitsing tussen hoe, wanneer, wat, waarom, waardoor en dergelijke nog niet gemaakt is. Het ongemakkelijke is dan alleen dat je bij elke vraag een proefschrift als antwoord moet geven en daarvoor leven we te kort.

    En als je alles snapt stel je geen vraag meer, maar geef je (ter compensatie wellicht) door middel van een vraag aan dat je het probleem helemaal door hebt. Hoe mooi is dat? Hoe lieflijk hoe vol heilgenot zijn mij ….? Het antwoord zit al in de vraag. Idealiter.

    En als je wilt weten waarom wij op aarde zijn, zal je eerst de andere w-vragen moeten stellen. Zo’n kind van 5 toch hè?

    Beantwoorden
  10. Henk Smout zegt

    24 januari 2020 om 21:28

    Philip Freriks, geen kind van vijf, stelde zojuist in ‘de slimste mens’ de door Maarten van Rossem te beantwoorden vraag: “Waarom was Frans Hals zo’n groot [of zei die “goed”?] schilder?”

    Beantwoorden
    • Peter Nieuwenhuijsen zegt

      25 januari 2020 om 10:46

      Ja, heel vaak moet je de zin een beetje herformuleren om te zien dat er wel degelijk naar een reden wordt gevraagd. Hier: wat is de reden waarom men FH een groot schilder noemt? In elk geval zal niemand (?) er een vraag naar een oorzaak in zien: door welke mentale of fysieke bijzonderheid of andere omstandigheid werd FH zo goed?

      Beantwoorden
      • Henk Smout zegt

        25 januari 2020 om 12:39

        Waarom was ook geen vraag naar het doel, een vraag ‘wilde hij door groot schilder te zijn tot roem, aanzien en/of rijkdom komen?’

        Beantwoorden
        • Mient Adema zegt

          25 januari 2020 om 18:23

          Ik heb de vraag van Freriks zo begrepen dat hij vroeg waarom Hals beroemder zou zijn dan Rembrandt. Dan moet je wel over de kwaliteiten van Hals beginnen om aan te tonen wat de reden was dat men hem zo beroemd vond. In die zin was het “waarom” het klassieke waarom dat naar een dieperliggende reden in de vraag zoekt.
          De vraag “waarom was Hals eigenlijk beroemd?” zou een geheel andere zijn en dan is het antwoord “om zijn schilderijen”. Het “om” kan naar een reden vragen (meestal: om welke reden), maar simpelweg dus ook “om wat?” / om welke zaak / betreffende welk ding?

          En zo komen we weer terug bij de kleuter die misschien helemaal geen reden in zijn achterhoofd had om zo te waarommen.
          Dat zal hem later wel afgeleerd worden als we ‘m hier tegenkomen.

          Beantwoorden

Laat een reactie achter bij Peter NieuwenhuijsenReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Inger Christensen • de reiger bestaat

en vruchtbomen bestaan en vruchten in de moestuin waar
abrikozenbomen bestaan, abrikozenbomen bestaan,
in landen waar de warmte juist die kleur
vruchtvlees voortbrengt die abrikozen hebben

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

Vertakt van ongeduld
kent hout maar een verlangen
zien liggen wat het voortbracht,
geen blad mag blijven hangen.

Bron: Vluchtige Verhuizing, postuum verschenen, 1975

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

13 november 2025: Letter en Geest-lezing: U wordt weggesleept

13 november 2025: Letter en Geest-lezing: U wordt weggesleept

10 november 2025

➔ Lees meer
24 november 2025: Herdenking veertigste sterfdag C. Buddingh’

24 november 2025: Herdenking veertigste sterfdag C. Buddingh’

10 november 2025

➔ Lees meer
21 november 2025: Trendsconferentie: Lezenswaardig – actuele perspectieven op lezen in het onderwijs

21 november 2025: Trendsconferentie: Lezenswaardig – actuele perspectieven op lezen in het onderwijs

5 november 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

Geen neerlandici geboren of gestorven

➔ Neerlandicikalender

Media

Een kantiaanse benadering van de oorsprong van taal

Een kantiaanse benadering van de oorsprong van taal

12 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
De Sint-Nikolaasavond en Koning Willem II

De Sint-Nikolaasavond en Koning Willem II

9 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Dag van de biografie: Sander Bax

Dag van de biografie: Sander Bax

5 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d