Studenten anoniem laten reageren: goed idee

Door Marc van Oostendorp

Het tentamenseizoen is inmiddels alweer een paar weken onderweg, en ik kan nu wel zeggen dat ik heel gelukkig ben met een keuze die ik aan het begin heb gemaakt: een mogelijkheid openen waarop studenten anoniem feedback kunnen geven op mijn colleges (hier).

Nu kunnen studenten dat geloof ik overal al veel langer, maar dan aan het eind van de cursus. In een evaluatie mogen ze dan zeggen wat ze allemaal wel of niet aanstond. Anoniem reageren is nuttig: studenten zeggen dan meer dan ze openlijk zouden zeggen, bijvoorbeeld omdat zij uiteindelijk toch meer afhankelijk zijn van mijn beoordeling dan andersom.

Maar die evaluatie achteraf heeft twee nadelen: in de eerste plaats kun je er dan hooguit voor het volgende jaar wat mee, maar dan zijn de omstandigheden ook vaak net wat anders (andere studenten, ander tijdstip, je had er zelf net meer of minder zin in). Omdat studenten dat ook weten, houden ze details misschien achter Bovendien is de feedback dan deel van de evaluatie, die door de examencommissie gelezen wordt, en dat kan betekenen dat studenten dan extra kritisch zijn, of juist te aardig om over details te klagen.

Dus heb ik besloten dit jaar studenten vanaf het begin te wijzen op het feit dat ik gebruik maak van een anonieme dienst (in mijn geval sarahah.com). Ik heb daar een account, waar je berichten voor me kunt achterlaten zonder dat ik kan achterhalen wie de berichten gestuurd heeft.

En studenten maken daar gebruik van! Niet dat ik overladen wordt met lof en kritiek, maar geregeld krijg ik een berichtje, en vrijwel altijd kan ik er mijn voordeel mee doen: problemen met het boek (je kunt de opdrachten moeilijk uit het boek kopiëren), of met het college (er is een inhoudelijke overlap met een ander vak) of met de manier waarop ik de opdrachten heb georganiseerd (te veel huiswerk in een week dat er ook een toets moest worden gemaakt).

Ik wil niet zeggen dat ik overal wat mee doe, maar ik zou die informatie voor geen goud weten missen. Vooral bij wat grotere hoorcolleges sta je als docent anders toch voor een groep die sowieso anoniem is maar van wie je ook de gedachten niet kan lezen. Nu hoor je het wel, en is er voor de studenten nauwelijks een obstakel om wat te laten horen.

Ook lezers van Neerlandistiek mogen natuurlijk anoniem reageren.