• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Minister tegen onderwijs

18 september 2019 door Marc van Oostendorp 2 Reacties

drs. I. van Engelshoven vindt, de wetenschap zo belangrijk dat ze er nog maar eens op bezuinigt.

Iets meer dan twee weken geleden zei minister Van Engelshoven tegen haar gehoor in de Leidse Pieterskerk: “U begrijpt dat ik hier niet vooruit mag lopen op Prinsjesdag (…) maar weet dat het kabinet scherp op het netvlies heeft staan hoe cruciaal wetenschap en innovatie zijn voor onze toekomst.”

Buiten stonden vele honderden wetenschappers te protesteren tegen haar desastreuze beleid. Ze had niet de moed en niet de beleefdheid die mensen te woord te staan, zoals ze ook bij vorige demonstraties in haar kantoor was blijven zitten. Maar dit leek toch waarlijk goed nieuws. Het nam bijna de angel uit het protest.

Salarissen

Nu weten we wat ‘vooruitlopen op Prinsjesdag’ zou hebben betekend: dat de minister had moeten toegeven dat de cruciale rol van de wetenschap in de samenleving zou worden beloond met nog meer bezuinigingen dan waar iedereen al boos om was.

De nood wordt niet gelenigd maar verhoogd.

Met zo’n minister valt niet te praten. Ze heeft geen idee wat ze wil, behalve ‘het regeerakkoord uitvoeren’ én ze is niet eerlijk. Voortdurend heeft ze beweerd dat er onder haar bewind extra geïnvesteerd werd, onderwijl grotere bedragen bezuinigend dan ze zogenaamd zou investeren.

Ook dat durfde ze dus niet toe te geven, want Van Engelshoven staat niet voor wat ze doet.

Zoals haar collega Arie Slob het feit dat hij het heel belangrijk vindt dat de lerarensalarissen omhoog gaan, vooral uitdraagt door te verkondigen dat hij het belangrijk vindt dat de lerarensalarissen omhoog gaan, niet door ervoor te zorgen dat de lerarensalarissen omhoog gaan. Als ik het goed begrijp, gaat volgens de nieuwe kabinetsplannen op termijn behalve op het wetenschappelijk ook weer op het primair en voortgezet onderwijs worden bezuinigd.

Uniek

Er zijn miljarden overschot, er zijn algemeen erkende problemen in het onderwijs, maar deze twee dingen worden met elkaar verbonden door geld van het onderwijs naar de schatkist te sluizen. (Er is sprake van een mysterieus ‘innovatiefonds’, maar zelfs als dat deels gebruikt kon worden om de noden te lenigen, gaat het natuurlijk om tijdelijke investering, niet om iets structureels.)

Ik neem aan dat de woede nu toch wel totaal zal zijn. Dat zelfs het allerlaatste College van Bestuur dat nog enige hoop had op een normaal contact met Van Engelshoven het nu opgeeft. Dat de docenten in alle lagen van het onderwijs, van het primair naar het wetenschappelijk onderwijs, nu wel ongeveer even boos zullen zijn. Dat de actiebereidheid nu heel snel nog verder toeneemt; dat we langzaam toewerken naar iets dat bij mijn weten uniek zou zijn in de Nederlandse academische wereld sinds de Tweede Wereldoorlog: een staking van het wetenschappelijk personeel.

Uitspelen

Die staking zou denk ik totaal moeten zijn, langdurig. De stakingen in het Verenigd Koninkrijk van vorig jaar kunnen in veel opzichten als voorbeeld dienen. Ze moeten niet alleen het onderwijs betreffen, maar ook het onderzoek, en alle valoriserende activiteiten, en de administratie. Vooral de administratie: als we geen punten voor tentamens en scripties meer doorgeven, geen publicaties meer in databases voeren, niet meer overleggen, zou dat de meeste zand in de raderen strooien.

De staking zou bovendien idealiter gecoördineerd moeten worden met de collega’s in het primair en voortgezet onderwijs, en als het even kan ook het mbo en hbo. We zitten allemaal in hetzelfde schuitje, we hebben ons te lang tegen elkaar laten uitspelen. Het vreselijke beleid van I. van Engelshoven is het resultaat.

Het is tijd dat wij ertegen opstaan, wij, degenen die denken dat goed onderwijs een van de kernwaarden van een samenleving is.

Wat je nu al kunt, nee moet doen: je aansluiten bij een vakbond: FNV of VAWO.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: Van Rijn, wetenschapsbeleid

Lees Interacties

Reacties

  1. Daan Wesselink zegt

    18 september 2019 om 11:02

    Het weigeren om nieuwe publicaties in het systeem te zetten lijkt me een mooi precisie-instrument! Geen student en academicus heeft er last van (want google scholar blijft zijn werk doen), maar het raakt de universiteit hard in de rankings. Daarmee beginnen klinkt goed.

    Beantwoorden

Trackbacks

  1. Minister tegen onderwijs - Sargasso schreef:
    19 september 2019 om 14:00

    […] Deze column verscheen eerder op Neerlandistiek. […]

    Beantwoorden

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Michael ter Maat • De klok staat stil maar het onkruid woekert voort

Je trekt een magnolia uit de tuin
maar de wortels blijven zitten.
Zo gaat dat met geliefden.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

SPROOKJE

– Waar woon je?
– Op het glazen bruggetje.
– Wat eet je?
– Een glazen boterham.
– Hoe ga je?
– Op glazen benen.

Bron: datering; 1971-1972; niet eerder gepubliceerd

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

18 juni 2025: Da Vincilezing over dialecten en het ABN

18 juni 2025: Da Vincilezing over dialecten en het ABN

28 mei 2025

➔ Lees meer
12 juni 2025: Lezing over de Grand Tour

12 juni 2025: Lezing over de Grand Tour

28 mei 2025

➔ Lees meer
3 juli 2025: afscheidssymposium Johan Koppenol

3 juli 2025: afscheidssymposium Johan Koppenol

27 mei 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1947 Rob Molin
sterfdag
2010 Herman Verhaar
2014 Clem Neutjens
➔ Neerlandicikalender

Media

Lange lijnen met Christine Otten

Lange lijnen met Christine Otten

28 mei 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Winnaars Taalolympiade 2025

Winnaars Taalolympiade 2025

28 mei 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Huldeprogramma Cees Klapwijk

Huldeprogramma Cees Klapwijk

25 mei 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d