• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Kunnen we het schoolvak Nederlands versterken?

20 juni 2019 door Redactie Neerlandistiek 6 Reacties

Door Karin Echten

Er wordt wel geklaagd dat het schoolvak Nederlands saai is en de aantrekkelijke kanten van de studie Neerlandistiek niet genoeg toont. Voor een deel van het programma geldt dat zeker. Veel leerlingen en docenten in het VO willen meer vakinhoud: naast de letterkunde – die een redelijk goede plaats heeft in de huidige eindtermen – moet de taalkunde net zo’n positie krijgen. Mijn school, het Sint Bonifatiuscollege te Utrecht, besteedt veel aandacht aan cultuur en bij Nederlands gaat meer dan de helft van de uren naar letterkunde, en dat is mooi, maar dat is niet genoeg. Bij mij op school is het verplicht om het PWS bij Nederlands over een taalwetenschappelijk onderwerp te schrijven (en ook bij Engels is dat een mogelijkheid en daar gebeurt het dus ook): ieder jaar schrijven zo’n vijf tot tien van onze examenleerlingen (van ongeveer 180 vwo-leerlingen en 75 havo-leerlingen) een taalkunde-PWS. Verder laten verschillende collega’s Nederlands de presentaties in 4-vwo, 5-vwo, 5-havo houden over taalkundige onderwerpen. Keer op keer merken we dat de leerlingen na enige onwennigheid erg enthousiast worden. Taalkunde toevoegen aan de eindtermen en dus structureel aan onze lessen zal ons vak interessanter maken.

Om de letterkunde meer te verankeren in de schoolprogramma’s en om de taalkunde eraan toe te voegen, wil ik ervoor pleiten om deze twee onderdelen niet alleen in het SE te toetsen, maar ook in het CE: dan zal de noodzaak voor goede lessen daarover toenemen. Hier zie ik een grote rol voor de uitwisseling tussen universiteit en VO. Wat er gebeurt in de Meesterschapsteams, is daar een mooi voorbeeld van, net als de andere initiatieven als het LitLab en De taalcanon. (Zie verder dit artikel.)

Een derde mogelijkheid ter versterking van het schoolvak zie ik in de mogelijkheden voor nascholing van de eerstegraadsdocenten. Om te beginnen worden er in Nederland erg weinig eerstegraadsnascholingen aangeboden. Verder mogen docenten van hun schoolleiding vaak niet met de hele sectie naar een nascholing, terwijl dat de verankering van het geleerde zeer zou bevorderen. Een nascholing als “De dag van het literatuuronderwijs” duurt een hele dag en is zeer inspirerend, maar als er maar twee collega’s naartoe mogen en zo’n dag maar eens in de twee jaar aangeboden wordt, schiet het niet op. Als er een databank ingericht kan worden met aanbod van universitair docenten, waar scholen een docent kunnen boeken, kan er tot meer uitwisseling gekomen worden. Een universitair docent zet erin welke colleges hij/zij aanbiedt (dat kunnen gewoon de colleges zijn die al aan masterstudenten worden aangeboden) en welke reisafstand hij/zij vanuit zijn/haar woon- of werkplaats kan reizen, en dan kunnen scholen ’s middags na de lessen een universitair docent laten komen voor een college van een uur of anderhalf uur voor een publiek van de hele sectie, eventueel aangevuld met collega’s van zusterscholen, en kan e.e.a. gefinancierd worden uit het nascholingsbudget van de school (€ 600 per docent per jaar).

Laten we ons enthousiasme voor ons mooie vak tonen: bij onze leerlingen, bij onze collega’s, bij onze schoolleiding, bij curriculum.nu, bij Levende Talen, waar we maar kunnen!

Delen:

  • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel, Neerlandistiek voor de klas Tags: onderwijs, taalkunde

Lees Interacties

Reacties

  1. Bert Le Bruyn zegt

    20 juni 2019 om 11:13

    Beste Karin,

    Ik deel volop je enthousiasme en zie dat er veel mogelijkheden zijn in de voorstellen van Curriculum.nu, niet alleen voor Nederlands maar ook voor MVT. In samenwerking met Levende Talen en het Nationaal Platform voor de Talen heb ik gisteren een initiatief gelanceerd om alle docenten op te roepen om kabaal te maken voor de talen. Misschien wil jij hier ook mee aan werken? Zie https://platformtalen.nl/2019/06/19/geef-handen-en-voeten-aan-curriculum-nu/ en https://vakdidactiekgw.nl/2019/06/19/geef-handen-en-voeten-aan-curriculum-nu/.

    Met hartelijke groeten,

    Bert

    Beantwoorden
  2. Romy zegt

    20 juni 2019 om 16:00

    Beste Karin,

    Er is zeker een grote behoefte aan verrijking van het schoolvak Nederlands en van de andere schooltalen. Dat zou een goede manier zijn om leerlingen meer te enthousiasmeren en te interesseren voor de talenvaken, maar ook om hen enthousiast te maken voor het volgen van een talenstudie na de middelbare school.

    Bert noemde hierboven al kort het Nationaal Platform voor de Talen. Als Platform hebben we vergaande plannen om een aantal van de punten die jij noemt concreet uit te voeren. We zijn bijvoorbeeld een website aan het opzetten voor leerlingen die een profielwerkstuk voor een taalvak schrijven, maken een website met innovatief lesmateriaal en hebben ook plannen voor het opzetten van nascholingstrajecten.

    We zijn het volledig met je eens dat de schoolvakken een verrijking verdienen, al is het maar om leerlingen te laten zien hoe geweldig leuk, uitdagend en interessant de schooltaalvakken zijn.

    Met vriendelijke groet,
    Romy

    Beantwoorden
    • Romy zegt

      20 juni 2019 om 16:01

      Je kunt eventueel meer over onze activiteiten lezen op onze website http://www.platformtalen.nl.

      Beantwoorden
    • chris zegt

      30 juni 2019 om 23:14

      Jullie hebben het veelal over inhoud. Maar als je didactiek aanpast en aansluit bij huidige jeugd… waarom maakten wij keuzes … omdat we geïnspireerd waren door iemand. Zorg dat het een cool vak wordt waar leerlingen voor gaan. Inspireert hen.

      Beantwoorden
      • Karin Echten zegt

        25 juli 2019 om 23:32

        Beste Bert, Romy en Chris,
        hartelijk dank voor jullie warme reacties. We strijden voort! Krachten bundelen en samenwerken zijn de toverwoorden.
        Groet!
        Karin

        Beantwoorden
  3. Harry Reintjes zegt

    26 juli 2019 om 03:45

    Een klein duitje in het zakje.
    1. Blijven “hameren” op het belang van taal voor hun toekomst uiteraard met voorbeelden (voor de in deze tijd zo pragmatisch ingestelde jongeren bijv. : solliciteren vereist een goed schriftelijk en mondeling taalgebruik).
    2. Duidelijk de verbanden laten zien met en het belang voor de talen maar ook met/voor andere vakken. En wat ik daarbij zeer belangrijk vond.en gelukkig ook zo heb mogen ervaren:
    3. Een hecht, goed samenwerkend docententeam: a) hoever ben jij met je naamvallen (docent Duits, Latijn) oh dan kan ik ze deze week wel even bezighouden met staande uitdrukkingen: ten enen male etc. b) en jij (docent Frans) met de vervoegingen, oh dan kan ik wel even de aanvoegende wijs doen.c) en jij (docent geschiedenis), 17de eeuw? oh dan doe ik deze week de muiderkring of zo. Dit werkt allemaal natuurlijk vice-versa.
    Humor is uiteraard ook nooit weg: (gejat van de serie the nanny) voor docenten Engels en Frans: “je t’adore” is wat anders dan “shut the door”, hoewel het vervolg op beide zinnen hetzelfde kan zijn ;-). Voor alle talen kan hieraan ook nog een beetje fonetiek gekoppeld worden.
    Mijn krijtjes hangen al een tijdje aan de wilgen, maar ik wens u allen veel succes.

    Beantwoorden

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Willem Bilderdijk • De Noordsche taal

U, Zustertaal der echt Germaansche spranken,
Uit eenen wel met de onze voortgevloeid,
U vlieten ook mijn Nederlandsche klanken;
Herbloei ook gy, als onze rank herbloeit!

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

KUNSTEEND

De stenen eend lag jaren voor het raam
te kijken naar de wilde tuin en zag
het gras en hoe de vijver water ving
en sneeuw en kort bevroor.

Uit het penseel gevloeid is zij rondom
met veren op haar borst beschilderd, lokeend
tot kunst verheven en verpleegd.

Bron: Enkele gedichten, 1973

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

28 mei 2025: Zwagerman-biograaf Maria Vlaar

28 mei 2025: Zwagerman-biograaf Maria Vlaar

25 mei 2025

➔ Lees meer
Online (zomer)cursus Dutch for Reading Knowledge

Online (zomer)cursus Dutch for Reading Knowledge

24 mei 2025

➔ Lees meer
31 oktober 2025: Nedersaksisch symposium

31 oktober 2025: Nedersaksisch symposium

23 mei 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

sterfdag
1986 Anton Reichling
➔ Neerlandicikalender

Media

Huldeprogramma Cees Klapwijk

Huldeprogramma Cees Klapwijk

25 mei 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Memory, War and Translation

Memory, War and Translation

22 mei 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Van Hogwarts naar Zweinstein

Van Hogwarts naar Zweinstein

20 mei 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
%d