• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Word docent Nederlands!

5 maart 2019 door Redactie Neerlandistiek 1 Reactie

Door Barbara de Vos
(docent Nederlands in ruste)

Beste Vibeke Roeper en al diegenen die zich de afgelopen periode in negatieve zin hebben uitgelaten over het vak Nederlands en het beroep van docent Nederlands op de middelbare school,

Van harte sluit ik me aan bij de oproep aan aanstaande studenten om neerlandistiek te gaan studeren, een degelijke, brede en interessante studie over een van de meest wezenlijke aspecten van het mens-zijn: de taal. En inderdaad met talloze beroepsmogelijkheden.

Waar ik me een beetje boos over maak, is dat in deze oproep wordt gesuggereerd dat de aanstaande student het vak Nederlands op de middelbare school vast niet leuk heeft gevonden. Vervolgens wordt er een willekeurig aantal leuke (?) onderwerpen opgesomd die bij de studie Nederlands aan de orde zouden komen en het vak aantrekkelijk zouden maken. Bij de toekomstmogelijkheden wordt het beroep docent Nederlands als laatste genoemd en niet omdat het een mooi beroep zou zijn, zoals dat van journalist, schrijver, presentator of reclamemaker, maar omdat je er gemakkelijk werk in kunt vinden.

Vanaf mijn studie Nederlands tot afgelopen zomer ben ik bijna veertig jaar docent Nederlands in het voortgezet onderwijs geweest. Naast veel leerlingen die het gezellig en soms ook wel nuttig vonden om in mijn les te zitten, heb ik in de loop der jaren heel wat leerlingen gezien die zich in mijn les een beetje zaten te vervelen en meer belangstelling hadden voor hun smartphone. Ik troost me met de gedachte dat het er vast niet veel meer of minder waren dan bij andere vakken. Je vervelen is nu eenmaal de condition humaine van de gemiddelde adolescent. Het middelbaar onderwijs is voor een deel bezigheidstherapie. Aan de docent de taak die zo nuttig, belangwekkend en aangenaam mogelijk te vullen. Dat heb ik altijd met veel inzet en plezier geprobeerd. Het heeft me veel stress opgeleverd, maar ook veel voldoening en vreugde. ‘Mijn prachtige, mijn hondse baan’, om Ida Gerhardt nog maar eens te citeren.

Nederlands op de middelbare school is een prachtig, breed vak dat veel meer vrijheid biedt dan veel andere schoolvakken. Dat is ook wat Nederlands voor veel leerlingen tot een leuk vak maakt. Wat is er leuker dan je bezighouden met romans, verhalen, gedichten, journalistiek, debat, taalkunde, taalfilosofie en alles wat daarbij komt kijken (het hele leven) en over dat alles een beetje te lezen, schrijven en praten? De genoemde onderwerpen die de studie Nederlands zo aantrekkelijk zouden maken (taalverwantschap, etymologie, taalgebruik van politici/retorica, de receptie van literaire teksten), komen op de middelbare school zonder uitzondering in verschillende leerjaren aan de orde, zoals de bestaande methodes (die je overigens helemaal niet hoeft te gebruiken) je kunnen laten zien.

Natuurlijk kunnen er zoals bij alle vakken ook bij het vak Nederlands dingen beter (waarmee ik niet bedoel dat het allemaal ‘leuker’ moet: leerlingen houden van ‘moeilijke’ dingen, ook van een toneelstuk van Vondel, mits op de juiste wijze aangereikt). Het fantasieloze, veel bekritiseerde Centraal Examen moet liefst per onmiddellijk op de schop. Het is belangrijk de banden met de universiteiten aan te halen en goede vakcommunity’s te onderhouden. Maar grosso modo is er wat mij betreft op het vak Nederlands op de middelbare school niet veel aan te merken. Zoals elk vak staat of valt het met de aanwezigheid van goed opgeleide, enthousiaste docenten.

Je begrijpt dat het voor mij een regelrechte gotspe was van onze minister van onderwijs Ingrid van Engelshoven naar aanleiding van de veelbesproken, schandalige opheffing van de studie Nederlands aan de VU te mogen vernemen dat je met het vak Nederlands gelukkig ook iets anders kunt worden dan leraar. Met de uitspraak dat je er ook iets anders mee kunt worden, heb ik geen probleem, maar wel met de suggestie dat alles beter is dan docent Nederlands worden. Diezelfde suggestie proef in de oproep van Vibeke Roeper aan aanstaande studenten om Nederlands te gaan studeren. Zoals gezegd ondersteun ik die van harte, maar dan met de toevoeging: word daarna vooral docent Nederlands!

Delen:

  • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel, Neerlandistiek voor de klas Tags: middelbaar onderwijs

Lees Interacties

Reacties

  1. DirkJan zegt

    5 maart 2019 om 14:47

    Neerlandici vinden dat er van de studie Nederlands (noem het voortaan Neerlandistiek?) een karikatuur wordt gemaakt, maar ik denk dat ze in de beeldvorming het vak op de middelbare school zelf ook reduceren tot een vak zonder boeiende inhoud met alleen maar aandacht voor tekstverklaring. Koekjes in eigen boezem.

    Beantwoorden

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

P.N. van Eyck • Le poète et la muse

Mijn broeders, nu ook hier de scheemring zwijgt,
Gij wéét het wel: ons aller eerste lied
Was ’t broos verhaal van een gedroomde kus.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Agenda

2 oktober 2025: Symposium ‘Podium veur de Streektaol’

2 oktober 2025: Symposium ‘Podium veur de Streektaol’

2 juni 2025

➔ Lees meer
20 juni 2025: De wereld van Johan de Witt

20 juni 2025: De wereld van Johan de Witt

1 juni 2025

➔ Lees meer
10 juni 2025: Frits van Oostrom – Oudfries en omstreken

10 juni 2025: Frits van Oostrom – Oudfries en omstreken

30 mei 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1904 Theo Weevers
sterfdag
1973 Catrien Ypes
➔ Neerlandicikalender

Media

Get ready with… Heile van Beersel

Get ready with… Heile van Beersel

3 juni 2025 Door Remco Sleiderink Reageer

➔ Lees meer
De postkoloniale podcast met Martin Bossenbroek

De postkoloniale podcast met Martin Bossenbroek

31 mei 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Taalbeleid in Nederland

Taalbeleid in Nederland

31 mei 2025 Door Marc van Oostendorp Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
%d