• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Rarara, wie is het doelgroepkind?

1 maart 2019 door Sterre Leufkens 1 Reactie

Door Elma Blom

Onlangs werd ik geïnterviewd voor het programma Goedemorgen Nederland (onderwerp begint op 10:11). De aanleiding was een plan van VVD tweede-kamerlid Bente Becker. Zij wil alle kinderen die nieuw in Nederland aankomen naar de voorschoolse educatie sturen. Aan mij de vraag wat voorschoolse educatie voor deze kinderen kan betekenen. VVE (voor- en vroegschoolse educatie) programma’s kunnen een positieve bijdrage leveren aan de selectieve aandacht en Nederlandse woordenschat van kinderen (zie bijvoorbeeld dit rapport). Beiden zijn belangrijk op school. Ook is het nuttig om de taal van kinderen vroeg te stimuleren via voorschoolse educatie. Veel praten met kinderen, kinderen aan het woord laten en ingaan op hun interesses zijn dan belangrijk.

Nuance

In de 35 seconden die ik toebedeeld kreeg, was geen ruimte voor nuance. Nuance is wel op zijn plaats. Zo vind ik het een slecht idee om nieuwkomers in Nederland op een hoop te gooien. Net als bij kinderen van Nederlandse komaf, zijn er grote verschillen tussen kinderen. Het ene kind is het andere niet.

Wie o wie?

Voor kinderen die nieuw zijn in Nederland kan de voorschool nuttig en leuk zijn. Ze maken kennis met de Nederlandse taal. Ook oefenen ze spelenderwijs met schoolse vaardigheden. En ze krijgen de kans om andere kinderen te leren kennen. Maar het is niet zo dat alle kinderen die in Nederland nieuw aankomen, de voorschool nodig hebben om goed te functioneren op school. Daarnaast hebben ook veel kinderen van Nederlandse komaf baat bij de voorschool. Kortom: of je wel of geen nieuwkomer bent, is niet het beste criterium. Opleidingsniveau van de ouders en talige omgeving thuis (de criteria in Amsterdam), zijn geschikter.

Voorschool voor iedereen

Bente Becker wil inburgering stimuleren. Ik denk dat de behandeling van nieuwkomers als aparte groep segregatie juist in de hand werkt, net zoals aparte gratis peuterspeelzalen voor doelgroepkinderen en betaalde opvang voor niet-doelgroepkinderen. Waarom doen we zo moeilijk en nemen we geen voorbeeld aan Zweden? In Zweden gaat 80% van de kinderen naar de voorschool en is de voorschool voor iedereen betaalbaar. En als het gaat om onderwijskansen van kinderen uit gemigreerde gezinnen, doet Zweden het heel goed. Hun vroege en inclusieve voorschoolsysteem speelt hier een belangrijke rol in.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: basisonderwijs, onderwijs, taalontwikkeling

Lees Interacties

Reacties

  1. Sarah zegt

    1 maart 2019 om 14:35

    Volledig akkoord met deze nuances, in het bijzonder de laatste paragraaf! Als Vlaming ben ik overtuigd van de meerwaarde van kleuterschool vanaf 2.5 jaar (in praktijk trouwens ten vroegste vanaf 2.5 jaar, vaker nog enkele maanden ouder).

    Het is niet verplicht, en het gaat bij ons in de media vaak over de groep kinderen die er geen gebruik van maakt maar er wel baat zou hebben. Maar dat is uiteindelijk zo’n kleine groep, een overweldigend aantal kinderen start wél met school, schoolse vaardigheden, en een taalbad op 2.5 à 3 jaar…

    Beantwoorden

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Jonathan Griffioen • Abnormale kinderen

Ja, Rutger Kopland is blauw.
M. Vasalis is blauwer,
veel blauwer, rode grond met blauwe
bergen. Kopland is grijzer, ik zag nooit
grijzer blauw.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

PEINTURE

Bij het schilderen van een appeltje sneed hij zich in de vinger

Bron: Barbarber, maart 1968

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

21 juni 2025: J.H. Leopold-lezing

21 juni 2025: J.H. Leopold-lezing

19 mei 2025

➔ Lees meer
10 juni 2025: Lezingenmiddag Indische Letteren

10 juni 2025: Lezingenmiddag Indische Letteren

19 mei 2025

➔ Lees meer
23 mei 2025: Nijmegen taalhoofdstad

23 mei 2025: Nijmegen taalhoofdstad

16 mei 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1838 Henri Moltzer
sterfdag
1986 Willem Pée
➔ Neerlandicikalender

Media

Van Hogwarts naar Zweinstein

Van Hogwarts naar Zweinstein

20 mei 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Verschenen: Romanreuzen

Verschenen: Romanreuzen

15 mei 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
25. alkalommal rendezték meg a Magyarországi Néderlandisztika Napját

25. alkalommal rendezték meg a Magyarországi Néderlandisztika Napját

15 mei 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
%d