• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

0,00025 MB informatie per dag en je hebt een moedertaal

31 maart 2019 door Marc van Oostendorp Reageer

Door Marc van Oostendorp

De prijs voor de onbegrijpelijkste zin over taalkunde door een wetenschapsvoorlichter gaat dit jaar naar Berkeley News. In een artikel over een onderzoek dat zou hebben berekend hoeveel informatie een kind eigenlijk in die eerste achttien jaar moet verwerken om zijn moedertaal te kunnen leren, schrijft de voorlichter van dienst het volgende:

But new research from UC Berkeley suggests that language acquisition between birth and 18 is a remarkable feat of cognition, rather than something humans are just hardwired to do.

Wat dat voor tegenstelling mag zijn tussen een opmerkelijke prestatie van de cognitie en iets dat mensen van nature doen, blijft volkomen onduidelijk. Waarschijnlijk wordt hier bedoeld: onze onderzoekers hebben laten zien dat taal niet helemaal aangeboren is, maar dat je er heel veel voor moet leren. Dat is op zich al een vreemde bewering voor een normaal mens:  wie zou er nu denken dat je als Hongaars kind niet van alles hoeft te leren voor je Hongaars spreekt? Dat Hongaars is toch niet aangeboren?

Dat denkt dan ook niemand, maar het is al decennialang een topos in de wetenschapscommunicatie: net doen alsof er wél mensen zijn die denken dat Hongaars is aangeboren (die idiote gedachte dan verbinden aan die van Noam Chomsky, de George Soros van de linguïstiek) en dan net doen alsof het nieuws is dat nu voor de vijfentintwigduizendste keer is aangetoond dat deze gedachte niet klopt.

Nu is het onderzoek waarop deze onzin gebaseerd is, ook zelf niet vrij van onzin. Proberen te berekenen hoeveel ‘bits’ mensen in hun kindertijd te verwerken krijgen voor ze voldoende informatie hebben over hun moedertaal, dient geen enkel redelijk doel. Waarom zou je zoiets willen weten? Het resultaat van al het gereken is dat kinderen gemiddeld over iedere dag van de eerste 18 jaar van hun leven 2000 bits aan informatie leren. Is dat veel? Dat lijken de auteurs te suggereren. Maar waar moet je dat precies mee vergelijken? 2000 bits is 0,25 kB, ofwel 0,00025 MB. Ik vind dat niet zo erg veel, in een wereld waarin we via internet de ene terabyte na de andere naar elkaar toe slingeren. De auteurs zeggen met andere woorden dat je in een oogwenk de hele informatie over een taal zou kunnen uploaden.)

Maar belangrijker nog is het bezwaar dat je het niet eens kunt weten. Het is een volkomen slag in de lucht. We hebben geen idee wat je precies moet leren als je taal leert, laat staan dat we het zouden kunnen kwantificeren. Het best valt dit te illustreren aan de hand van het feit dat de auteurs beweren dat ongeveer de helft van alle informatie gaat over de betekenis van individuele woorden. Maar de wetenschap weet ondanks decennia van hard werken in het geheel niet hoe je de betekenis van willekeurig welk woord zou moeten beschrijven. De auteurs zeggen dan dat ze zich hierdoor niet uit de weg laten slaan en maar wat vereenvoudigingen hebben gemaakt, ‘net als de natuurkundige Fermi’. Want sinds Fermi dat één keer ergens heeft gedaan, mag je kennelijk voortaan altijd de wereld op een willekeurige manier veranderen als je niet weet hoe je haar anders zou moeten meten.

Ze geven zelf als voorbeeld het woord accordeon. Wat betekent dat woord? Ja, vagelijk kun je het wel zeggen: een muziekinstrument met toetsen en een trekzak. Maar hoeveel toetsen zijn nodig? Wat als er een paar ontbreken? Het probleem met de betekenis van woorden in het dagelijks spraakgebruik is dat ze altijd een beetje vaag zijn, en de betekenis op allerlei manieren afhankelijk is van de context. Wat water precies is, valt moeilijk te zeggen: stroomt er geen water in de Rijn omdat er andere deeltjes in zweven? Hoeveel theezakjes moeten we in de Rijn hangen om niet meer van water te spreken?

De auteurs lijken dat niet te beseffen en te denken dat ieder woord is als een wetenschappelijke term zoals H2O, waarvoor wel precieze definities bestaan. Als probleem voor het leren van accordeon geven ze als voorbeeld: “Does the extension cover harmoniums? Concertinas? Bayans?” Maar dat is nu precies niet een vraag die een willekeurige zevenjarige, voor het eerst geconfronteerd met dit woord, zich stelt.

 

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: kwantitatieve taalkunde, taalverwerving

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Marko Fondse • Rook

Frits ontfermde zich – en zeker sierde dat gebaar hem –
voorlopig over N. zijn spullen en zijn katten,
verkocht zíjn huis als annex voor B.’s harem
met tonnen winst als de zakenman die hij ook is.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

STRAAT IN DE WINTER

Het asfalt in zijn huid van rat vangt licht
van lampen die aan draden hangen huis tot huis.
De kin der stoeprand buigt de straten in. [lees meer]

Bron: Spinroc en andere verzen, 1958

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

10 december 2025

➔ Lees meer
30 januari 2026: Symposium Hof van Friesland ‘Schrobbers en schelmen!’

30 januari 2026: Symposium Hof van Friesland ‘Schrobbers en schelmen!’

8 december 2025

➔ Lees meer
30 januari 2026: Poëzie in Cyberspace

30 januari 2026: Poëzie in Cyberspace

7 december 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

sterfdag
1944 Gerrit Overdiep
1946 Jan Walch
2008 Jan de Vries
2009 Félicien de Tollenaere
➔ Neerlandicikalender

Media

Webinar ‘Woordpeiler’

Webinar ‘Woordpeiler’

11 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Webinar ‘Hoe schrijf je een dialectwoordenboek?’

Webinar ‘Hoe schrijf je een dialectwoordenboek?’

10 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek 1 Reactie

➔ Lees meer
Alcibiade e la crisi della Democrazia

Alcibiade e la crisi della Democrazia

10 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d