Een goede leerling bij het vak Nederlands zou de maan met zijn handen willen grijpen

Samen met de redactie van VakTaal roept de redactie van Neerlandistiek leerlingen en docenten op om tot 15 januari 2019 in 150-200 woorden hun gedachten te laten gaan over de vraag ‘wat is een goede leerling Nederlands?’ Hier op Neerlandistiek plaatsen we de bijdragen als ze binnenkomen (neerlandistiek.nl@gmail.com). De beste 10 bijdragen verschijnen komend voorjaar bovendien in VakTaal.

Vandaag een bijzondere aflevering, met inzendingen van leerlingen van klas 3V1 van de Amsterdamse school 
Lumion.

Sabir El Abdouti

Hallo ik ben Sabir en dit is mijn verslag over wanneer een leerling Nederlands een goede leerling is. Ik hoop dat u van mijn verslag zal genieten. Ik schrijf dit verslag, omdat ik mij geen leven kan voorstellen zonder taal, want dan kan je in principe überhaupt niet nadenken over dingen in het leven.

Een goede leerling moet de taal goed kunnen spreken. Hij of zij moet ook de taal goed kunnen schrijven ook zonder al te veel spelling fouten. Hij of zij kan ook zijn standpunt goed beargumenteren waarom hij of zij iets vindt en waarom. Een goede leerling heeft ook een goede inzet om nog meer kennis op te doen over de Nederlandse taal. Een goede leerling Nederlands ziet ook in dat de Nederlandse taal eigenlijk zijn communicatiemiddel is. Een goede leerling moet ook kunnen lezen en het alfabet uit zijn hoofd kennen.

Sami Abdulmahmoud

Wat maakt iemand een goede leerling Nederlands, dit is een vraag die mij aan het denken zet. Dat is eigenlijk al grappig want als ik geen leerling Nederlands was dan was het al lastig om te denken. Wij mensen zouden beperkt zijn in ons doen en laten, dingen die dagelijks zijn zoals boodschappen zijn dan opeens lastig. Maar ook heel lastige dingen als ruimtevaart zijn dan haast onmogelijk. Dan zouden we bijvoorbeeld niks weten over het heelal, en we zouden er ook niks over te weten komen. Er zijn ook veel voorbeelden van kinderen die toen ze heel jong waren niet in contact zijn gekomen met taal, omdat ze bijvoorbeeld opgesloten waren. Ze hebben dan niet alleen een taalachterstand, maar ook gedragsstoornissen, trauma’s en in veel gevallen ook heel laag opgeleide kinderen. Deze kinderen zijn later wel de taal gaan beheersen, maar je ziet dat ze alsnog met heel veel dingen moeite hebben en eigenlijk niet normaal kunnen functioneren in de samenleving.

Ik denk dat je bezig houden met deze vraag, er van bewust zijn dat deze vraag speelt, al een hele grote stap zou zijn met een goede leerling Nederlands worden. En dan vind ik de taalvaardigheden nog niet zo belangrijk, als je de houding hebt om dit te willen beheersen ben je al heel ver.

Raihana Baghal

Een goede leerling Nederlands is geïnteresseerd in het vak. Niet omdat het moet, maar omdat deze leerling er zelf interesse in heeft. Deze leerling is bewust van wat hij aan het doen of leren is. Hij durft de stof, die hij geleerd heeft in de les, toe te passen in het dagelijks leven. Wanneer een leerling het vak Nederlands buiten school om toepast, zal de leerling nieuwsgieriger zijn in het vak. Zo bouwt de leerling zijn kennis op zijn eigen manier op.

Een goede leerling bij het vak Nederlands zou de maan met zijn handen willen grijpen. Deze leerling geeft niet op en durft vragen te stellen in de les. Hij doet zijn best en helpt zijn medeleerlingen met het vak goed beheersen. Hij maakt zijn huiswerk op tijd af en begrijpt dit. Hij oefent en maakt fouten maar herstelt deze weer door niet op te geven. Deze leerling verwacht het onverwachte, dus accepteert de keuzes van de leerkracht.

Ismail Bekka

Een goede leerling Nederlands is misschien niet altijd de braafste in het klaslokaal. De leerling gaat met een creatieve manier om met de taal en verdiept zich in zijn eigen wereld van de taal. Dit wordt zelf gecreëerd door een eigen interpretatie van de taal. Dit klinkt enorm speciaal, maar iedereen heeft een eigen interpretatie van een taal. Een eigen inbeelding en een eigen fantasie van woorden. Taal is misschien wel de belangrijkste uiting van emoties en gedachtes. Met taal kan je mensen laten begrijpen wat jij bedoelt en met andere kunstvormen kan dit ook, maar bij bijvoorbeeld muziek (instrumenteel) kunnen deze emoties en gedachtes door iedereen totaal anders worden opgevat. Bij taal kan dit ook, maar hierbij hebben de lezers minder vrij spel. Natuurlijk kan je met Nederlands ook een stuk schrijven waarbij iedereen iets anders denkt. Maar dan is dit vaak ook het doel.

Kortom jongeren hebben een enorm fantasierijk brein. Zodra ze dat gebruiken in combinatie met het Nederlands is deze leerling een goede leerling.

Kim Dinkgreve

Een goede leerling Nederlands.. Tja, wat is nou een goede leerling Nederlands? Elke leerling heeft goede en slechte punten. Iedere leerling heeft zijn of haar interesses, ik denk dat elke leerling wel een goede leerling Nederlands is. Het is alleen de vraag of hij of zij dat uit. Nederlands betekent niet alleen de taal beheersen, maar het is de kern van alles. Zonder taal ben je bijna nergens. Denk je zelf maar eens in in een wereld zonder taal. Dan zou je alleen je gevoel kunnen uiten door emoties. Dan zou je je zo beknot voelen. Dus iedereen die een taal kan spreken is een goede leerling Nederlands. Iedereen die kan spreken kan in de les vragen stellen, opdrachten bespreken, presentaties geven, het is alleen de vraag of je dat gemotiveerd doet. En als je dat doet ben je de perfecte leerling Nederlands, ook als je een vier haalt omdat je een spelfout maakt. Als je je best doet en gemotiveerd meedoet, ben je een perfecte leerling.

Thomas van Donk

‘Een goede leerling Nederlands’ kan meerdere dingen betekenen, bijvoorbeeld dat je altijd goed de grammatica moet gebruiken, maar ook altijd moet weten wat iets betekent. Er zijn veel verschillende mogelijkheden voor de ideale leerling, maar ik vind dat elke leerling een ideale leerling is als hij/zij iets doet waardoor ze het begrijpen. Er bestaan namelijk geen perfecte mensen op de wereld, iedereen maakt weleens fouten en iedereen let wel eens een keer niet op. Als de ideale leerling moet je wel goed de taal kennen, het is niet erg als je een keertje niet oplet, maar dan moet je wel extra je best doen en dat vind ik ook een kenmerk van de ideale leerling. Als je je best doet kom je er namelijk. Als je een goede leerling Nederlands bent, komt dat ook voornamelijk door jouw docent die je les geeft. Stel, je hebt les van een docent die je maar niks vindt, dan let je niet op, maar als je een docent hebt die wel enthousiast les geeft dan ga je wel goed opletten en leer je beter. Ik vind dus elke leerling de ideale leerling als iedereen goed luistert en de leraar je helpt en enthousiast lesgeeft.

Mohamed Eddarif

Je bent een goede leerling Nederlands als je het nut van de taal doorhebt en de taal ook in het dagelijks leven kunt gebruiken. Ook moet je wat je leert in praktijk kunnen gebruiken. Als je bijvoorbeeld leert hoe je ‘t kofschip (x) moet gebruiken, moet je dat niet alleen gebruiken op een toets maar ook in de praktijk. Ook is het maken van fouten normaal en moet je die als motivatie zien en niet als demotivatie. Ook is nieuwsgierigheid belangrijk: een leerling zou zich moeten openstellen voor meer informatie, maar ook zelf zoeken naar nieuw informatie. Ook is het goed als je alles uit jezelf haalt en ook vertrouwen hebt in jezelf je moet in jezelf kunnen vertrouwen, dat je het kunt ondanks fouten die je maakt. Het belangrijkste vind ik dat je de taal moet kunnen gebruiken op de manier dat jij het leukst en interessantst vindt, op welke manier dat ook mag wezen.

Rana Gürbüz

Een goede leerling Nederlands is een leerling die voor zichzelf kan beslissen of de lesstof voor hem noodzakelijk is. Een goede leerling gaat door met het stellen van vragen aan de docent tot dat wat hij leert logisch klinkt. Het is aan de docent om zijn/haar leerlingen door te laten groeien tot goede leerlingen Nederlands. Dit kan bijvoorbeeld door de leerlingen ruimte en vrijheid te geven om zelf lesstof te kiezen. Een goede leerling Nederlands kiest lesstof die voor hem/haar het best werken in de praktijk. Als de leerling zelf inzet en nieuwsgierigheid toont in de lessen kan dat hem/haar ook helpen om door te groeien tot een goede leerling. Het zou wel erg moeilijk zijn om een correcte verdeling te kunnen maken tussen een goede leerling Nederlands en een minder goede leerling Nederlands. Een leerling kan erg kritisch zijn en toch algemeen minder goed in het het vak Nederlands. 

Morris Hijdra

Ik vind dat je natuurlijk net als bij elk ander vak goed moet opletten, je huiswerk maken en leren voor toetsen. Maar het vak Nederlands heeft ook andere plichten (het is niet voor niets een hoofdvak).

Je moet bijvoorbeeld: een goede woordenschat hebben, teksten begrijpen en foutloos weten te schrijven.

Als je een goede woordenschat hebt kun je vragen en teksten sneller en beter begrijpen, dit kun je bovendien toepassen bij andere vakken.

Als je teksten foutloos weet te schrijven in het Nederlands krijg je uiteraard geen minpunten, maar dit kan ook helpen bij andere talen, zoals Engels en Duits.

Wat helpt om dit te bereiken is door vooral veel Nederlands te praten en boeken of zelfs eventueel strips lezen. Als je vaak leest, beheers je de Nederlandse taal veel sneller. Al is het een strip, kan het nog steeds heel erg helpen met je woordenschat en het begrijpen van teksten.

Thibault Iske

Ik denk dat je een goede leerling Nederlands bent als je geïnteresseerd bent in het vak.
Als je een bepaald doel hebt met Nederlands. Of het een klein doel is, als bijvoorbeeld een goede sollicitatiebrief wil schrijven voor je droombaan, of een groot doel zoals later een docent Nederlands worden.

Een goede leerling Nederlands is gedreven om goed op te letten en stelt graag vragen. Hij moet oprecht geïnteresseerd zijn in het vak of de hele taal.
Hij laat zich niet afleiden door prikkels om zich heen.

Wat ook zeker helpt is als je creatief bent en geïnteresseerd bent in kunst en cultuur.

De leerling wil niet alleen alles weten van het vak, maar wil ook weten waarom hij dit moet weten, en denkt na over later wanneer hij dit soort dingen gaat gebruiken en waarom.

Maar eigenlijk iedereen die al een kleine vorm van interesse toont in de les, is een goede leerling Nederlands.

Tessa de Jong

Een goede leerling Nederlands hoeft de Nederlandse taal niet per se goed te beheersen. De leerling moet wel geïnteresseerd zijn in de les en wat er te leren valt. Zolang je interesse toont en dingen ook echt wilt begrijpen en er de tijd voor neemt, kan iedereen een goede leerling zijn. Uiteindelijk kan de leerling de Nederlandse taal correct toepassen en herkennen in het dagelijks leven, maar is er ook creatief in. De leerling kan beter andere mensen begrijpen én zorgen dat andere mensen hem/haar begrijpen. Je kan dus eigenlijk gewoon op twee manieren goed zijn in Nederlands; door er echt interesse in te tonen en echt je best te doen en er kritisch naar te kijken, maar ook gewoon doordat je het makkelijker leert en je het sneller beheerst.

Amal El Moukhloufi:

Een goede leerling Nederlands is kritisch. Deze leerling wil weten waarom hij iets moet doen en laat zich niets wijs maken. Als hij begrijpt wat de lesstof hem persoonlijk oplevert, wordt deze persoon nieuwsgierig naar het wat, waarom, hoe en wanneer en gaat vragen naar voorbeelden en toelichtingen. Wat deze leerling leert, brengt hij direct in praktijk in de les en dit betekent dat hij zich kwetsbaar opstelt: hij stelt vragen, hij oefent, hij maakt fouten en gaat onderuit, vervolgens daagt hij anderen uit zich met hem te meten. Deze leerling heeft coaching nodigt, maar hij bepaalt zelf in welke mate en wanneer.  Hopelijk heeft hij voldoende vertrouwen in zijn docent. Deze leerling probeert het beste uit zichzelf te halen, op zijn eigen wijze. Een goede leraar respecteert dit.

Marwa Tinmiouli:

Een goede leerling Nederlands is iemand die nieuwsgierig is. Iemand die veel wil leren. Iemand die veel dingen heel interessant vindt. Zo’n leerling pakt de lesstof dan goed op, omdat diegene nieuwsgierig is met hoe je die lesstof kunt gebruiken bijvoorbeeld in het dagelijks leven. Zo’n goede leerling Nederlands doet elke dag zijn/haar best bij elke zin om het goed te zeggen. Hij/zij verbetert zichzelf en iedereen om zich heen.

Een goede leerling Nederlands leert Nederlands op zijn/haar eigen manier. Gebruikt de lesstof op zijn/haar eigen manier. Hij/zij bepaalt zelf of de lesstof handig is in de praktijk. Zo’n leerling is ook heel kritisch, stelt veel vragen en wil veel weten.

Een goede leerling Nederlands is sociaal en luistert goed naar iedereen om zich heen. Is benieuwd naar de mening van andere mensen over bepaalde onderwerpen en heeft zelf ook sterke argumenten.

Maar een goede leerling Nederlands is vooral iemand die leergierig is en dingen op zijn/haar eigen manier doet.

Julia Top

Ik denk dat een goede leerling Nederlands niet alleen goed hoeft te zijn in het vak, maar ook het graag moet willen leren. Als jij graag goed wil zijn in een Nederlands en echt interesse toont kan iedereen goed worden in Nederlands.

Natuurlijk wordt je eerder “goed” genoemd als je ook echt de taal beheerst, goed kan schrijven, je een grote woordenschat hebt, etc. Bij sommige mensen zit dat er ook beter in en die zijn dan ook beter in Nederlands, maar alle dingen die ik net heb opgenoemd kun je verbeteren. Denk bijvoorbeeld bij woordenschat eraan om de krant te gaan lezen zodat je woordenschat wordt uitgebreid.

Je bent dus een goeie leerling Nederlands als je interesse toont in Nederlands en het echt wil begrijpen en er kritisch naar kijkt en ook vervolgens dat doel behaald, maar ook als dat al vanaf jong in je zit en dat gewoon makkelijker leert.

Veoranio Touw Ngie Tjouw

Een goede leerling Nederlands is een rustige, kalme leerling die doet wat de docent hem/haar vertelt te doen. Een goed leerling zit meestal vooraan (hoeft niet perse), een goede leerling zal de docent altijd helpen, en ook goed leren voor de toetsen, een goede leerling zal niet brutaal zijn tegen de docent en altijd aardig zijn tegen de leerlingen. Meestal zullen de andere leerlingen zeggen dat deze leerling voorgetrokken word door de docent, dit is meestal niet waar (het is wel mogelijk). De leerling is meestal betrokken bij de les en is ook ijverig aan het werk tijdens de les. Vaak ook thuis en op andere plekken buiten school. De meeste “goede” leerlingen zijn altijd op tijd op school om zo spoedig mogelijk de les te volgen.

Baris Töngel

Wat betekent goed en wat verstaan wij hieronder? De meningen over het begrip “goed” zullen verdeeld zijn dus kan dit uiteraard zorgen voor verschillen in argumenten, standpunten etc.

De vaktaal Nederlands wordt door ruim 1 miljoen leerlingen gevolgd in Nederland en wat hen tot “een goede leerling Nederlands” maakt heb ik in onderstaande alinea verwerkt. Het niveau ligt bij de één hoger dan bij de ander: sommige leerlingen zijn intelligenter dan de andere en toe aan meer uitdagingen, dus vind ik dat iedereen op zijn of haar eigen vaardigheden beoordeeld moet worden.

Iemand die ‘veel kennis heeft opgebouwd maar dit niet kan toepassen op een proefwerk wordt vaak als “slechte leerling” bestempeld, terwijl hij of zij zijn of haar best doet en  daarom: iemand die zijn of haar best doet om  kennis op te bouwen en goed leert is in mijn ogen een goede leerling Nederlands.

Vincent van der Velpen

Deze leerling wil Nederlands leren en begrijpen. Hij is gemotiveerd en vraagt door over de onderwerpen. Als iets hem niet goed afgaat zoekt de leerling een oorzaak en een betere leertechniek. Alles wat deze leerling leert, probeert hij toe te passen in zijn gesprekken en brieven of als hij een boek leest. Als iemand anders hulp nodig heeft, kan hij goed uitleggen of meedenken over een onderwerp. De leerling streeft er naar om zo goed mogelijk zijn gevoelens en gedachtes te kunnen uiten met woorden.

Saïd Zouyne

De ideale leerling van het vak Nederlands is in mijn ogen iemand die discipline heeft en zijn studie prioriteit geeft. Omdat hij of zij de rol van het vak in onze moderne samenleving en de consequenties daarvan goed kent. Deze leerling moet ook een kritische blik hebben, zo eet hij niet alles wat hem voorgeschoteld wordt. Ook vind ik dat de ideale leerling een leermethode moet volgen die bij zijn of haar leerstijl past, om zo de maximale potentie uit de leerling te halen. Als je een ideale leerling wilt zijn, dan is opletten in de les een absolute must. Alleen door goed op te letten zul je succesvol kunnen zijn. Hoewel je natuurlijk niet elk onderwerp geweldig hoeft te vinden, dien je in ieder geval de motivatie op te kunnen brengen om naar je docenten te luisteren. Speel niet met je telefoon, en concentreer je daadwerkelijk op wat de docent te vertellen heeft. Zorg ervoor dat je de belangrijkste aspecten van elke les tot je neemt.

 

Dit bericht is geplaatst in column, Neerlandistiek voor de klas met de tags . Bookmark de permalink.

3 reacties op Een goede leerling bij het vak Nederlands zou de maan met zijn handen willen grijpen

  1. Sarah schreef:

    Prachtig inkijkje in een klas van heel diverse maar allemaal jonge en ged geïnformeerde jongeren. Bdankt hiervoor!

  2. petra schreef:

    Geweldig deze eerlijke responds! Zouden alle docenten moeten lezen, en zij zouden,waar mogelijk, hun lessen moeten aanpassen!

  3. Ingrid Glorie schreef:

    Ik heb veel respect voor de antwoorden van de leerlingen. Inderdaad heel bijzonder! Maar het valt me wel op dat de leerlingen het lezen van fictie vrijwel niet noemen als onderdeel van het schoolvak Nederlands. Literatuur lijkt bij hen, denkend aan het schoolvak Nederlands, geheel buiten hun blikveld te vallen. Dan hebben we met z’n allen toch iets niet goed gedaan.

Reacties zijn gesloten.