Taalspeelhuis gaat kinderen van nieuwkomers Nederlands leren

(Persbericht Radboud Universiteit)

Een speciaal ‘taalspeelhuis’ om kinderen van 2 tot 6 jaar Nederlands te leren, opent op 9 november in Nijmegen op basisschool de Bloemberg. Het zogeheten Noplica-taalspeelhuisje is onder meer zeer geschikt om kinderen van nieuwkomers en peuters met een taalachterstand Nederlands te leren. Het is gebaseerd op recent onderzoek naar taalverwerving en wordt ook zelf weer gebruikt voor onderzoek naar het leren van taal. Taalwetenschapper Paula Fikkert van de Radboud Universiteit is als onderzoeker betrokken bij het project.

Het taalspeelhuis is in eerste instantie door Stichting Child Tuition ontwikkeld om arme kinderen in India Engels te leren. Het eerste prototype van dit huisje staat sinds enige tijd in Rotterdam en helpt Nederlandse kinderen om de Engelse taal te leren. Zowel de kinderen als de school in Rotterdam waren enthousiast en al snel volgde het verzoek om ook Nederlands te kunnen leren met het huisje voor de vele kinderen met een taalachterstand.

‘Met de enorme toestroom van vluchtelingen werd het idee om een Nederlandse versie te maken voor vluchtelingkinderen en andere kinderen waarvoor het leren van het Nederlands niet vanzelf gaat nog urgenter’, aldus Paula Fikkert, hoogleraar Eerste taalverwerving en fonologie aan de Radboud Universiteit. Dat vonden ook kinderopvangorganisatie KION, schoolbestuur Conexus en de gemeente Nijmegen die er gezamenlijk voor zorgden dat dit unieke taalspeelhuis tot stand is gekomen. Het educatieve speelhuisje zal in Nijmegen vooral gebruikt worden door nieuwkomers en peuters en kleuters voor wie de Nederlandse Taal de tweede taal is.

Tweeduizend woorden spelenderwijs leren

Het project had behoorlijk wat voeten in aarde: het huis moest gevuld worden met nieuwe spellen in het Nederlands, gebaseerd op het laatste onderzoek naar taalverwerving waarbij bewegen, muziek en samen met leeftijdsgenootjes spelen centraal staan. Met de spellen leren de kinderen de Nederlandse taal met behulp van onder meer muziek, handfietsjes en interactieve verhalen.

In totaal kunnen de kinderen meer dan tweeduizend woorden en eenvoudige alledaagse conversaties leren terwijl ze in het huisje spelen. Fikkert: ‘En dat is behoorlijk wat, het legt een goede basis voor het leren van Nederlands.’ Ter vergelijking, een Nederlandstalig kind begrijpt op vierjarige leeftijd gemiddeld 3.200 woorden.

Hightech

Het taalspeelhuis is hightech gebouwd. Fikkert: ‘Uniek is dat het elektronische spellen zijn in een huisje dat buiten op het plein staat. Kinderen kunnen op deze manier spelend en bewegend leren en dit draagt bij aan het leervermogen.’ Er is bovendien geen instructie van een leraar of ouder nodig: de leerlingen leren het spel spelenderwijs samen met hun nieuwe vriendjes. Voor sommige kinderen is dat al heel spannend omdat het in het thuisland dat ze ontvlucht zijn, niet gebruikelijk is.

Toekomst

Voor Fikkert is dit prototype ook een manier om meer onderzoek te doen naar de werking van een taalspeelhuis. Zij denkt dat het project veel potentie heeft. ‘Van het taalspeelhuisje in Rotterdam weten we al dat het erg populair is bij de kinderen. Dus het zou mooi zijn als we de komende jaren meer van dit soort huisjes in India, maar ook in Nederland neer kunnen zetten, vooral voor kinderen die hulp nodig hebben met taal.’

Op 9 november wordt het taalspeelhuis op Basisschool de Bloemberg geopend door de Nijmeegse wethouder Grete Visser van Onderwijs. Het project is een samenwerking tussen de Stichting Child Tuition, de Radboud Universiteit, KION, de grootste aanbieder van kinderopvang in de regio, de gemeente Nijmegen, en Conexus, een grote scholengemeenschap.

Dit bericht is geplaatst in nieuws met de tags . Bookmark de permalink.

Laat een reactie achter