Wat is de taalcanon?

Vandaag lanceert het taalcanonteam een laatste animatiefilmpje ter promotie van de taalcanon. Daarmee wordt een reeks van zes taalfilmpjes afgesloten, bedoeld voor het voortgezet onderwijs. De volgende onderwerpen kwamen aan bod: kindertaalverwerving, taalevolutie, taalgeschiedenis, taal en denken, tweetaligheid en kunsttalen.

De filmpjes geven een korte introductie (van 3 tot 5 minuten) op een onderwerp uit de taalcanon. Deze filmpjes kunnen docenten in de klas laten zien, of als huiswerk meegeven alvorens een onderwerp klassikaal te bespreken. Vervolgens lezen leerlingen de artikelen op de website of gaan docenten aan de slag met een van de lesbrieven, te vinden via deze link.

Taalkunde in de klas

Een belangrijke doelstelling van de taalcanon was en is het bevorderen van taalkunde in het voortgezet onderwijs. Daarom verscheen de taalcanon niet alleen in boekvorm, maar ook als website. Op die website zijn alle taalcanonteksten te vinden, met leestips en de mogelijkheid te reageren. Uit gesprekken die we de afgelopen jaren voerden met docenten tijdens workshops en lezingen weten we dat ze graag gebruikmaken van onze website. Uit de reacties op de website kunnen we bovendien afleiden dat veel leerlingen hier informatie zoeken voor (profiel)werkstukken.

Om nog meer aan te sluiten bij de wensen van docenten, hebben we in 2014 een tabblad voor het onderwijs aan de website toegevoegd. Daarop zijn lesbrieven te vinden, die we ontwikkeld hebben met een werkgroep van VO-docenten in 2013-2014. Omdat we docenten nog meer willen motiveren om met het materiaal van de taalcanon aan de slag te gaan, is het idee ontstaan om taalfilmpjes te ontwikkelen. Daarvoor zijn we een samenwerking aangegaan met tekenaar Frank Landsbergen. De filmpjes worden gefinancierd door het Prins Bernard Cultuurfonds. In totaal zijn 6 themafilmpjes verschenen en één promofilmpje.

Dit bericht is geplaatst in column, Neerlandistiek voor de klas, video met de tags . Bookmark de permalink.