Vanavond, 24 januari, Utrecht: Gesprek over literatuur, narrativiteit en psychiatrie

Literatuur, narrativiteit en psychiatrie – een gesprek tussen een schrijver, een psychiater en een geesteswetenschapper over het belang van verhalen.

Eerste publieksdialoog uit de reeks ‘De Nieuwe Utrechtse School’. Woensdag 24 januari 2017, 19:30-22:00, Auditorium WKZ Utrecht (toegang gratis, aanmelding verplicht).

Met: Femke Schavemaker (Karkas, 2017), Prof dr. Floor Scheepers (Hoofd afdeling psychiatrie UMCU) en dr. Gaston Franssen (docent-onderzoeker UMCU/UVA)

De mens is een verhalenverteller. We vertellen voortdurend verhalen – over onszelf, waar we vandaan komen, hoe we ons voelen, wat belangrijk voor ons is. Maar wat nu als je ziek wordt? Wat als je verhaal hapert of stokt? Wat als het verhaal over jezelf een wending neemt waar je zelf maar ten dele controle over hebt, bijvoorbeeld bij een depressie, een trauma, of een psychische stoornis?

Tijdens deze avond gaan drie personen met elk hun eigen expertise in het omgaan met verhalen over deze vragen in gesprek. Te gast zijn: Femke Schavemaker, auteur van Karkas, een autobiografisch geïnspireerde roman over Nora, die gediagnosticeerd wordt als ‘manisch-depressief’; Floor Scheepers, onlangs benoemd tot hoogleraar Innovatie in de GGZ en initiatiefnemer van de online Verhalenbank Psychiatrie; en Gaston Franssen, onderzoeker Literaire Cultuur en samensteller van het Nederlandse letterkunde-themanummer ‘De taal der ziekte: literaire perspectieven op geneeskunde en psychiatrie’. De drie sprekers zullen in gesprek gaan over de vraag: wat is de rol van verhalen en narrativiteit in geestelijke ziekte en gezondheid? En wat kunnen de literatuur, de geneeskunde en de geesteswetenschappen van elkaar leren over het vertellen en begrijpen van verhalen?

Programma

19.30-20.40uur: Woord aan de sprekers
20.40-21.00uur: Pauze
21.00-21.30uur: Ronde tafelgesprek
21.30-22.00uur: Discussie en vragen vanuit de zaal

Voorbereidende literatuur

  • Frank, Arthur W. “Reclaiming an orphan genre: the first-person narrative of illness.” Literature and Medicine 13.1 (1994): 1-21.
  • DasGupta, Sayantani, and Rita Charon. “Personal illness narratives: using reflective writing to teach empathy.” Academic Medicine 79.4 (2004): 351-356.
  • Woods, A. “The limits of narrative: provocations for the medical humanities.” Medical humanities 37.2 (2011): 73-78. (4)

Aanmelden kan via de website.