85ste jaargang, nummer 10
Van de langere artikelen vindt u hier een voorproefje.
Meer lezen? Koop het losse nummer of word lid.
Thema: de taal van de media
Erik van der Spek
“Bent u ook een naar mens?”
Het gereedschap van de tv-interviewer
Pauw, Jinek, De wereld draait door: in veel tv-programma’s staat het interview centraal. Wat maakt een vraaggesprek de moeite waard? Hoe houdt een interviewer de vaart erin? Welke vragen werken?
Peter Taal
Liever feestje dan festiviteit
Hoe het NOS Journaal steeds gewoner ging praten
De taal van het inmiddels zestigjarige NOS Journaal is eigentijdser dan ooit. Want “van jargon, gewichtigdoenerij en verhullend taalgebruik wordt niemand vrolijk”.
Jan Erik Grezel
“Simpel, maar nooit kinderachtig”
Het nieuws voor jongeren
Het NOS Jeugdjournaal brengt elke dag nieuws voor kinderen. Met welke taal bereiken de makers hun doelgroep? En hoe schrijven journalisten voor jongerenkranten Kidsweek en 7Days?
Jaap de Jong
Eenheidsworst of transparantie?
De stijlboeken van krantenredacties
Bijna 25 jaar geleden publiceerde de Volkskrant het eerste stijlboek. Andere kranten volgden, en sindsdien kon iedereen lezen hoe op Nederlandse redacties de strijd over taalkundige en politieke correctheid werd beslecht.
Bernard Hulsman
‘50,000,000 fans can’t be wrong’
De jubelcultuur in de media
Op tv en in de krant is er steeds minder ruimte voor muziek- en literatuurkritiek. Hoe komt dat?
Marc van Oostendorp
Taal als vulsel
Nieuws over taal moet liefst grappig zijn
Hoe berichten nieuwsmedia over taal? Vaak dient ‘taal’ om onderwerpen te verluchtigen, aldus taalkundige Marc van Oostendorp. En hij kan het weten. Hij zit in de kaartenbakken.
Jaap de Jong
‘Uw vaste prik voor satirische mediakritiek’
Hoofdredacteur Jochem van den Berg over De Speld
“Verwarde man bombardeert Aleppo”, “Helder antwoord Van der Steur verijdeld.” Niets of niemand is veilig voor de satire van De Speld. Hoe gaan de makers te werk bij het maken van hun nieuwsparodieën?
Marc van Oostendorp
Vijf jonge poesjes gered door een puppy
De paradox van ‘clickbait’
Het is een van de grootste frustraties van internetgebruikers: eerst word je lekker gemaakt door een prikkelende tekst, en als je doorklikt, valt het tegen.
En:
Kobie van Krieken: literaire stijlmiddelen in misdaadjournalistiek
Beeldspraak: brexit
Peter Burger en Tom Van Hout: journalisten over uitspraken van politici
De Craemer: hete aardappel
Iktionaire: maar nu eerst
Matthias Giesen
De taal van … de radio
Woordsprong: 18de-eeuwse krantentaal
En verder
Onze Taal 2017
Rubrieken en series
Vraag en antwoord: tips en trainingen
Reacties
Trouwe leden
Raarwoord: panklaar
Proftaal: veel plezier ervan!
Tamtam: actualiteiten
Dichtplaatsen: de voorwaardelijke wijs
Webwinkel Onze Taal
Lezer
Boeken
Taaltje!
Ruggespraak
Laat een reactie achter