De Dikke Van Dale-bingo

Door Marc van Oostendorp


Nederlanders! Omo komt volgend jaar met een verbeterde formule van zijn populaire wasmiddel! De wasmiddelen zijn nu over het algemeen vloeibaar en zitten in flacons, maar Omo brengt in 2015 een wasmiddel uit dat de vertrouwde poedervorm combineert met een nog sterkere waskracht! Op de dag dat het gebeurt opent het Journaal waarschijnlijk met ins en outs van de sensationele ontdekking (inclusief interviews met mensen op straat over wat zij van de nieuwe Omo verwachten), tot die tijd zullen kranten en websites af en toe tipjes van de sluier lichten over welke nieuwe zeeppoeders de makers van Omo hebben ontdekt.

Nee, zulke dingen lezen we niet in de krant, maar wel kwamen tal van media (hier bijvoorbeeld de Volkskrant) dat volgend jaar een nieuwe druk van Van Dale verschijnt. En dat daar misschien wel het woord yezidi in staat.

Het wordt een interessant jaar voor taalbeschouwers, dat is zeker. Gaat de marketingafdeling van Van Dale er ook dit jaar de redacties, altijd op zoek naar een nieuwtje, van overtuigen dat het verschijnen van een nieuwe editie op papier echt nieuws is.

Leeslinten
Van Dale is een commerciële uitgever wiens vlaggeschipproduct een bekend Nederlands woordenboek is. Het is handig als dat woordenboek een beetje geactualiseerd is, en aangezien de vorige editie van 2005 stamt, wordt het inmiddels weleens tijd (de edities daarvoor verschenen in 1992 en 1999). Althans, voor zover er überhaupt nog massale behoefte is aan een woordenboek op papier wanneer je ook online in woordenboeken, zoals Van Dale kunt zoeken.

Er is dus eigenlijk niets aan de hand, maar in het verleden lukte het de marketingafdeling van Van Dale geraffineerd om de spanning in een maandenlange, door de media steeds moeiteloos gevolgde campagne werd opgevoerd. Af en toe kwamen er wat ‘nieuwe’ woorden naar buiten druppelen, of wat woorden die nu echt geschrapt werden. Of er werd onthuld uit hoeveel delen het naslagwerk zou bestaan. Of dat het voorzien zou zijn van leeslinten, en van welk materiaal deze werden gemaakt.

Schande

De kranten, altijd naarstig op zoek naar interessant nieuws, namen deze berichten met graagte over. Radioprogramma’s lieten hun luisteraars inbellen over wat zij ervan vonden dat zulke belangrijke woorden verdwenen of dat fietsbel nog nooit ‘officieel’ was geweest. En op de dag zelf mocht Wim Daniëls in het Journaal vertellen wat hij vond van boerenkoolvoetbal.

Dat gaat het komende jaar vast niet anders. En daarom stel ik het spel Dikke Van Dale-bingo voor. Houd het komende jaar de media goed bij. Noteer bij al uw vondsten de dag en de naam van de mediaorganisatie die het nieuws brengt. U krijgt 10 punten voor ieder nieuw woord dat wordt onthuld, 20 punten voor iedere keer dat een hoofdredacteur ergens sprekend wordt opgevoerd (25 punten wanneer de Nederlandse hoofdredacteur in Vlaamse media verschijnt, of de Vlaamse in Nederlandse media), 30 punten voor een historisch overzicht. 100 punten haalt u binnen wanneer er een officieel bericht komt dat dit weleens de laatste Van Dale op papier kan zijn, en dat we dus moeten opschieten om dit monument snel binnen te halen (reactie van de politiek: Schande!)