• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Rijksmuseum: Geschiedjuweel

22 april 2013 door Jan Stroop Reageer

door Jan Stroop

Kijk bij een bezoek aan ’s Rijks museum  in Atrium West ook eens langs de  linkermuur omhoog. Dan zie je een groot  paneel met een interessante tekst.  Er staat:




“Aen d’Amstel en aan ’t Y, daer doet sich heerlijck ope
Sy die, als Keyserin, de kroon draeght van Europe.”
’t Geschiedjuweel, dat blinkt aan dien doorluchten krans
Vindt in dit heiligdom zijn echten wederglans. 

Dat vers is daar aangebracht als ’t motto van  ’t museum. De eerste twee regels zijn van Vondel; ze vormen ’t begin van ’t gedicht Op Amstelredam uit 1631. Er staan aanhalingstekens om deze twee regels. Dat is niet ’t geval bij regel drie en vier. Omdat dat blijkbaar geen citaten zijn, maar ‘eigen’ werk. Aan ’t verschil in spelling is trouwens al te zien dat ’t geen 17e eeuws Nederlands is.

Wat is de strekking van de tekst? Vondel zegt: Aan de Amstel en ’t  IJ daar verschijnt  in volle glorie, zij (= de stad Amsterdam), die als keizerin de kroon draagt van Europa. Met die kroon doelt Vondel op de Rooms-Duitse keizerskroon, tot ’t voeren waarvan Maximiliaan van Oostenrijk de stad in 1489 ’t recht gaf.  Duidelijk.
De regels drie en vier zijn veel moeilijker te begrijpen, al zijn ze dan van later datum.  Dit is mijn interpretatie. Met ’t geschiedjuweel  wordt de (Amsterdamse) geschiedenis bedoeld die als een juweel onderdeel vormt van die krans (= kroon).  De geschiedenis vindt in dit heiligdom (dat is ’t museum) zijn ware weerspiegeling. Vergelijk wederglans met weerklank.
’t Kernwoord geschiedjuweelis wat je noemt een unicum of hapax. ’t Komt voor ’t eerst in deze tekst voor, maar daarna nooit meer. ’t Is blijkbaar voor deze gelegenheid gemaakt. Woorden als doorluchten en wederglans zijn, zelfs in de 19e eeuw, ook al geen alledaagse woorden. In de eerste helft van de 19e  eeuw vind je dit soort nieuwvormingen vooral bij Bilderdijk (1756-1831).
Vraag is uit wiens (of wier, maar minder waarschijnlijk) pen deze twee archaïsche regels gevloeid zijn. Ik denk dat er maar één persoon is die aan voldoende voorwaarden voldoet om als auteur beschouwd te kunnen worden: dr. J. A. Alberdingk Thijm (1820-1889) , hoogleraar in de esthetiek en kunstgeschiedenis aan de Koninklijke Akademie voor Beeldende Kunsten te Amsterdam.
Professor Thijm werd in 1862 secretaris van de “Kommissie tot voorbereiding der stichting van een kunstmuzeum”.  Al meteen liet ie weten wat z’n standpunt was over ’t uiterlijk van ’t gebouw:  “Ik zal zorgen dat we geen peristylium krijgen. We hebben aan de Haarlemmerpoort, de Beurs en de Mozes en Aäron-kerk nu eenmaal genoeg klassieke kolommen.”
De enige architect die openstond voor Thijms ‘moderne’ kunstopvattingen was bouwmeester Pierre Cuypers, die toevallig ook zijn zwager was. Thijm op zijn beurt deed er alles aan om Cuypers de opdracht te bezorgen. In de twee ronde van ’t Konkoers kreeg ’t ontwerp van Cuypers 15 van de 18 stemmen. Mede door de invloed die Thijm als man van ideeën op Cuypers had, is ’t Rijksmuseum in zekere zin dus ’t werk van beiden.    
Er zijn ook tekstuele feiten aan te voeren die aannemelijk maken dat de twee lovende regels door Thijm geschreven zijn, in ’t bijzonder zijn (overmatig) gebruik van archaïsch aandoende nieuwvormingen. Een kwartiertje zoeken in een tekst als Het Voorgeborchte levert volop woorden op die tot dezelfde categorie behoren als geschiedjuweel en wederglans:  wiekgeruisch,  gloorgekaats, Godgenieten, rampenkweeker, lichtbestraling, Godwijding en Boosheidsengel. Het zijn samenstellingen die in geen enkel woordenboek voorkomen, met uitzondering van lichtbestraling dat door Bilderdijk bedacht is. Ook Thijm zelf gebruikt al deze woorden maar één keer.
Er waren in de 19e eeuw wel meer schrijvers bij wie we dit soort gekunstelde samenstellingen kunnen vinden, maar er is maar één katholiek die ze uit z’n mouw schudde:  Dr. J.A. Alberdingk Thijm. Uit die mouw moet in 1885 ook dat geschiedjuweel gerold zijn.


(Gegevens ontleend aan de schitterende biografie Vader Thijm,  van Michel van der Plas,  Lannoo/Anthos 1995)

Delen:

  • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: columns Jan Stroop, letterkunde, lexicologie, taalkunde

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Maarten van der Graaff • Peiskam

ik zit met kruimels op mijn jas in de stiltecoupé
ik word morsiger ik weet iets van poëzie
de forenzen zien het morsige in mij
ik ruik naaldbomen ik ruik potgrond

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

ARS POETICA

Waar puin ligt en een oude fiets
keerde mijn schoen een kistje om,
ik keerde op mijn schreden,
keerde het om, ik dacht misschien
ligt het toch liever andersom.

Bron: Het Zinrijk, 1971

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

Een rijk leven: afscheidsrede Johan Koppenol, VU Amsterdam

Een rijk leven: afscheidsrede Johan Koppenol, VU Amsterdam

17 juni 2025

➔ Lees meer
3 juli 2025: afscheidssymposium Johan Koppenol

3 juli 2025: afscheidssymposium Johan Koppenol

17 juni 2025

➔ Lees meer
10 oktober 2025: De dag van de biografie 

10 oktober 2025: De dag van de biografie 

17 juni 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

sterfdag
1962 Joseph Endepols
➔ Neerlandicikalender

Media

De internationale positie van het Engels

De internationale positie van het Engels

14 juni 2025 Door Marc van Oostendorp Reageer

➔ Lees meer
Inspiratiesessies in het Universitair Museum Utrecht

Inspiratiesessies in het Universitair Museum Utrecht

11 juni 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
De Inktpodcast 29: Muziek voor tekst deel I

De Inktpodcast 29: Muziek voor tekst deel I

10 juni 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
%d