Taalcanon lanceert animatiefilmpje: Hebben tweetalige kinderen een taalachterstand?

Vandaag lanceert het taalcanonteam een animatiefilmpje over tweetaligheid. Het is het vijfde filmpje in een reeks, bedoeld voor het voortgezet onderwijs. De filmpjes geven een korte introductie op een onderwerp uit de taalcanon, en kunnen gebruikt worden als opstapje voor een les over taal in de klas.

De taalontwikkeling van een kind verloopt via verschillende fases. De meeste kinderen beginnen rond de zes maanden met brabbelen en zeggen hun eerste woordje rond hun eerste verjaardag. Maar hoe zit dat met kinderen die opgroeien met twee talen? Hebben zij meer tijd nodig bij het doorlopen van deze fases? Deze vragen staan centraal in het vijfde filmpje dat de taalcanon lanceert in een reeks filmpjes voor het onderwijs. Tekenaar en animator Frank Landsbergen maakte de filmpjes in opdracht van de taalcanon. Het filmpje is gebaseerd op het gelijknamige artikel van Elma Blom: Hebben tweetalige kinderen een taalachterstand?

De filmpjes geven een korte introductie (van 3 tot 5 minuten) op een onderwerp uit de taalcanon. Deze filmpjes kunnen docenten in de klas laten zien, of als huiswerk meegeven alvorens een onderwerp klassikaal te bespreken. Vervolgens lezen leerlingen de artikelen op de website of gaan docenten aan de slag met een van de lesbrieven. Bij het onderwerp meertaligheid is een lesbrief beschikbaar bij het artikel van Folkert Kuiken:

Taalkunde in de klas

Een belangrijke doelstelling van de taalcanon was en is het bevorderen van taalkunde in het voortgezet onderwijs. Daarom verscheen de taalcanon niet alleen in boekvorm, maar ook als website: www.taalcanon.nl. Op die website zijn alle taalcanonteksten te vinden, met leestips en de mogelijkheid te reageren. Uit gesprekken die we de afgelopen jaren voerden met docenten tijdens workshops en lezingen weten we dat ze graag gebruikmaken van onze website. Uit de reacties op de website kunnen we bovendien afleiden dat veel leerlingen hier informatie zoeken voor (profiel)werkstukken.

Om nog meer aan te sluiten bij de wensen van docenten, hebben we in 2014 een tabblad voor het onderwijs aan de website toegevoegd. Daarop zijn lesbrieven te vinden, die we ontwikkeld hebben met een werkgroep van VO-docenten in 2013-2014. Omdat we docenten nog meer willen motiveren om met het materiaal van de taalcanon aan de slag te gaan, is het idee ontstaan om taalfilmpjes te ontwikkelen. Daarvoor zijn we een samenwerking aangegaan met tekenaar Frank Landsbergen. De filmpjes worden gefinancierd door het Prins Bernard Cultuurfonds. In de komende maanden worden er nog twee filmpjes gelanceerd.

Dit bericht is geplaatst in Neerlandistiek voor de klas, taalkunde, video met de tags , , . Bookmark de permalink.

Één reactie op Taalcanon lanceert animatiefilmpje: Hebben tweetalige kinderen een taalachterstand?

  1. Anton schreef:

    Dat ik me graag laat overtuigen van het reële nut van lessen als deze zou een overstatement zijn.
    Misschien komt dat doordat ik vroeger niet genoeg van lessen als deze heb mogen genieten.

    Ik reken een Herman Koch tot mijn leedgenoten, /geen ironie

Laat een reactie achter