• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Neem dat taaie proza serieus

16 augustus 2017 door Redactie Neerlandistiek 3 Reacties

Door Willemijn Ruberg

Filosoof Sebastien Valkenberg (de Volkskrant, Opinie, 14 augustus) bewijst in zijn protest tegen de stijl van de literatuurwetenschap dat hij niets begrepen heeft van de auteurs die hij aanvalt. Valkenburg lijkt zich op het eerste gezicht te keren tegen de onleesbare stijl van de teksten van literatuurwetenschappers. Maar al snel zet hij zich af tegen de inhoud van hun werk: dat zou beperkt zijn tot het nagaan wie er toegang heeft tot macht en wie er onderdrukt wordt. Deze methode is volgens Valkenberg een wetenschappelijke ‘invuloefening’ die ontaardt in activisme. Uiteindelijk zou het analyseren van teksten hier alleen om het tellen van vrouwen en zwarten gaan.

Deze visie doet geen recht aan poststructuralistische denkers als Edward Said, Michel Foucault en Jacques Derrida, die op zoek gingen naar macht in teksten en structuren. Sommige van deze teksten zijn inderdaad moeilijk leesbaar. Maar hun werk is prima te begrijpen mits je er goed voor gaat zitten. Bovendien beoogden deze denkers ook met hun stijl een inhoudelijk punt te maken: zij verzetten zich tegen de klassieke filosofie, literatuurwetenschap en geschiedschrijving die pretendeerde universeel geldige ‘objectieve’ beschrijvingen te produceren. Met hun stijl bekritiseerden de poststructuralisten de schijnbare doorzichtigheid van idealen als democratie, gelijkheid en vooruitgang. Zij pasten daarmee in de links-kritische tijdsgeest.

Dat Valkenberg moppert dat de grens tussen wetenschappelijk onderzoek en activisme ‘soms flinterdun’ is, is dan ook een naïef commentaar. Dacht deze filosoof serieus nog dat de geesteswetenschappen ‘ideologievrij’ zijn? Dan heeft hij de afgelopen decennia onder een steen gelegen. Als hij het werk van Said en Foucault goed had gelezen, had hij juist oog gekregen voor de politieke waarden die vaak verscholen gaan achter een concept als de waardenvrije wetenschap die slechts naar vooruitgang streeft. De boeken van Said, Foucault, maar bijvoorbeeld ook Judith Butler, hebben niet alleen het humanisme en de ‘natuurlijke’ sekseverschillen ontmaskerd, maar hebben dit ook vanuit een expliciet ideologisch perspectief gedaan. Deze auteurs onderstrepen dat zij vanuit een marxistisch, feministisch of postkoloniaal uitgangspunt schrijven om te benadrukken dat zij nu eens het perspectief van de ‘Ander’ laten zien. Dat is een expliciete keuze voor subjectiviteit die de literatuurwetenschap en de geschiedschrijving een nieuwe draai heeft gegeven. Door hun werk zijn er studies verschenen die veel meer oog voor machtsmechanismen hebben.

Valkenburg vraagt zich af ‘hoe erg’ het is dat in De avonden geen allochtonen voorkomen en in Max Havelaar geen vrouwen. Maar het gaat er niet om ‘hoe erg’ het is, het gaat er om welk vertelperspectief als vanzelfsprekend, als ‘de waarheid’ wordt gezien en hoe je anders over een thema als imperialisme kunt gaan nadenken als je je realiseert dat alle geschiedenissen vanuit het oogpunt van de kolonisator zijn geschreven. Bovendien ging het poststructuralisten als Said, Foucault, Derrida nooit om het ‘tellen’ van onderdrukten. Ze probeerden juist ‘discoursen’ te analyseren, die veelomvattender waren dan individuen. Zo definieerde historica Joan Scott, sterk beïnvloed door het werk van Derrida, ‘gender’ als de culturele constructie van mannelijkheid en vrouwelijkheid. Scott vond het tellen en toevoegen van vrouwen aan de geschiedschrijving niet interessant genoeg: zij liet zien hoe de toonaangevende voorschriften over wat mannen en vrouwen zouden moeten doen, en die zo vaak als natuurlijk of vanzelfsprekend gezien werden, cultureel bepaald waren.

Critici hebben zinvolle kritiek hierop geuit. Zo hebben zij zich afgevraagd in hoeverre mensen zich tegen deze vertogen kunnen verzetten. Ook is benadrukt dat er eerder een wederzijdse beïnvloeding tussen ‘ons’ en de ‘Ander’ is, dan een absolute tegenstelling. Maar deze kritiek negeert Valkenberg volkomen. In plaats daarvan schetst hij een karikaturaal en onvolledig beeld van culturele theorie, dat bovendien geen enkele aandacht heeft voor de historische context.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: ideologie, literatuurwetenschap, macht

Lees Interacties

Reacties

  1. DirkJan zegt

    16 augustus 2017 om 20:32

    Duidelijke verdediging.

    Beantwoorden
  2. Bert Mostert zegt

    16 augustus 2017 om 22:33

    De deconstructie van Derrida is nauwelijks serieus te nemen: logica ontbreekt ten enen male. Lees bijvoorbeeld de kritiek van Chomsky op hem. Verder is het denk ik, altijd zo geweest dat literatuur in haar historische context is beschouwd. Het vreemde is dat het postmodernisme naast een “alles is waar” stroming ook geleid heeft tot nieuwe “waarheden” als oude koeien, zoals in bovenstaand commentaar.

    Beantwoorden
  3. Marcel Plaatsman zegt

    17 augustus 2017 om 13:52

    Ik kan me op zich best vinden in de kritiek dat veel literatuurwetenschap eigenlijk geen echte wetenschap is, in Popperiaanse zin. Zolang over de psychologie hetzelfde kan worden gezegd, lijkt me een en ander echter een pleidooi voor de literatuurwetenschap: liever boeken diagnosticeren, dan mensen. Zeker als zo’n analyse lekker wegleest.

    Beantwoorden

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Lucebert • Tajiri

Het licht is de liefde is niets
Een gat grijpt naar een ander gat
Het beeld bijt een beeld
De spiegel is bleek en bont

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

DROOM

Het goudgebekte dier
geroosterd in de zee
besprong goudbakken brood.

Bron: Soma, januari-februari 1971

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

1 juli – 15 september 2025: Over de grenzen van het boek

1 juli – 15 september 2025: Over de grenzen van het boek

11 juli 2025

➔ Lees meer
26 september 2025: Afscheid Peter-Arno Coppen

26 september 2025: Afscheid Peter-Arno Coppen

10 juli 2025

➔ Lees meer
Augustus: Eetvoorstelling ‘Muzikaal Feestmaal’ op Slot Zuylen en Muiderslot

Augustus: Eetvoorstelling ‘Muzikaal Feestmaal’ op Slot Zuylen en Muiderslot

8 juli 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1905 Adolphe van Loey
➔ Neerlandicikalender

Media

Marc van Oostendorp over prijs voor Neerlandistiek

Marc van Oostendorp over prijs voor Neerlandistiek

13 juli 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
De literaire letterenshow 2

De literaire letterenshow 2

12 juli 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
De laatste keuze van Rogi Wieg

De laatste keuze van Rogi Wieg

9 juli 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
%d