• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Lieve maagden scheppen en dan troosten

24 september 2016 door Marc van Oostendorp Reageer

Een geschiedenis van het Nederlands in 196 sonnetten (90)
Het Nederlandse sonnet bestaat 451 jaar. Hoe is het de taal in die tijd vergaan?

Door Marc van Oostendorp

Illustratie: Susanne van der Kleij
Illustratie: Susanne van der Kleij

In Groot-Britannië is er bij een aantal filosofen een nieuwe belangstelling voor de literatuur te bespeuren. Denkers als Greg Currie en Max de Gaynesford denken na over literatuur als taalhandeling. Ze grijpen daarbij terug op theorieën zoals die van J.L. Austin en John Searle, die lieten zien dat iedere taaluiting te begrijpen is als een taalhandeling, een manier om in te grijpen op de wereld.

Door de voorafgaande zinnen heb ik bijvoorbeeld de wereld een klein beetje veranderd: jullie zijn op de hoogte van het bestaan van Currie en De Gaynesford en (als jullie hen al kenden) van het feit dat ik ook op de hoogte ben van hun bestaan. Dat is misschien een kleine verandering, maar het is desalniettemin een verandering.

Austin, Searle en de vele pragmatici die na hen kwamen, bogen zich bij voorkeur over zogenoemd ‘gewoon taalgebruik’, en daarbij gingen ze daarvan uit dat dit de spreektaal van dagelijkse conversatie betrof. Met iedere zin in die taal veranderen mensen de wereld een beetje: ze doen een belofte, ze bieden hun excuses aan, ze bedanken voor de fijne medewerking. De verandering is er meestal of misschien altijd een in de sociale werkelijkheid. (Ook de mededeling die ik hierboven deed kun je begrijpen: jullie weten nu iets meer van mij.)

Lethargie

Maar aan literatuur brandden die filosofen zich net zo min als de meeste taalkundigen. Het wordt doorgaans als een soort abnormale taal gezien, een aberratie, iets waarmee je je niet hoeft te bemoeien. Austin heeft zoiets bijvoorbeeld weleens met zoveel woorden gezegd: zodra iemand een gedicht begint te zeggen, worden de normale conventies opgeheven.

Mensen als Currie en De Gaynesford wijzen er nu op dat dit een onwaarschijnlijke restrictie is. Ook een verhaal of een gedicht is cruciaal door iemand geschreven en omdat die persoon zich inspande, moeten we aannemen dat hij het de moeite vond zijn of haar lethargie te doorbreken en iets wilde met dat verhaal of dat gedicht. Ook literaire werken moeten we analyseren als taalhandelingen.

De Gaynesford (die het vooral op poëzie heeft toegepast, terwijl Currie zich meer richt op fictie) geeft hier een aardige toelichting:

Het idee is verassend nieuw. Kunnen we het ook toepassen? Neem het volgende sonnet van Jacob van Lennep, wat voor licht werpt de taalhandelingstheorie daar op?

Wat, lieve maagd! wat wil die bange zucht?
Uit liefde zond de Algoedheid ons het lijden,
Kamp met geduld en wacht op beter tijden!
De smart vall’ zwaar, gezegend is haar vrucht.

Als klett’rend, zich uit zwaarbewolkte lucht,
De bui ontlast, als de elementen strijden,
Dan buigt de roos vergeefs naar alle zijden
Zich voor ’t geweld des regens, dien zy ducht.

De lucht klaart op: de bui is afgetogen:
Zie hoe de roos, door ’t zonlicht mild bestraald,
Met frisscher glans weêr opduikt voor onze oogen.

O! Zoo zy thands met schooner verwen praalt,
De regen, die haer blaêrtjens hield gebogen,
Was uit de hemel neêrgedaald.

Vlees en bloed

In het sonnet van Shakespeare dat De Gaynesford bespreekt, is er heel veel sprake van ik en jij. In dit gedicht komen die woorden in het geheel niet voor, maar zijn ze tegelijkertijd wel aanwezig: de jij is een lieve maagd, de ik is degene die allerlei taalhandelingen verricht die uiteindelijk lijden tot een overkoepelende handeling: de lieve maagd in kwestie moet worden gekalmeerd doordat haar de zin van haar niet nader genoemd lijden onder ogen moet worden gebracht.

Die taalhandeling van het troosten wordt niet benoemd en gebeurt indirect, door het stellen van een vraag en vervolgens het doen van allerlei mededelingen van theologische, meteorologische en microbiologische aard. Omdat de maagd waarschijnlijk ook wel begrijpt dat dit gedicht geen college is, wordt ze geacht daar zelf de juiste conclusie uit te trekken.

Maar in zekere zin is zelfs dat troosten natuurlijk niet de taalhandeling waar het om gaat. In de vele vele jaren die er zijn vergleden sinds Van Lennep zijn sonnet publiceerde, is er vermoedelijk nooit iemand geweest die dacht dat er een lieve maagd van vlees en bloed van haar bange zucht moest worden afgeholpen door Van Lennep.

Eloquent

Een deel van de taalhandeling is juist dat de desbetreffende lieve maagd door de dichter tevoorschijn is geroepen. De wereld is in die zin nog veel letterlijker veranderd: ze bevat sinds Van Lenneps gedicht een extra lieve maagd, zij het een over wie we slechts drie dingen weten: dat ze lief is, maagd, en een bange zucht slaakt.

Van Lennep gebruikt die lieve maagd vervolgens om de echte lezers van vlees en bloed (jullie en ik) te verblijden met zijn eloquent verwoordde levenswijsheid.

Kokkie

De interessante vraag is nu: waarom doet iemand dat? Wat voor taalhandeling is het scheppen van lieve maagden? Terwijl ik naar vergelijkingen zocht in het dagelijks leven, dacht ik aan werk van de Amerikaanse sociolinguïste Deborah Tannen, die beschreef hoe echtparen soms via hun huisdieren met elkaar communiceren. ‘Het baasje is zeker weer saggerijnig’, zegt de vrouw dan tegen de hond. (Leonie Cornips heeft er een tijdje geleden ook over geblogd.)

Met alleen taalhandelingstheorie valt dit geloof ik niet te begrijpen; je hebt een theorie nodig over beleefdheid. Men probeert elkaar te sparen, en tegelijkertijd minder vatbaar te zijn voor kritiek en ruzie door een en ander zogenaamd tegen de cocker spaniel te zeggen. De man hoeft zich letterlijk niet rechtstreeks aangesproken te voelen, en hem wordt daarmee ook een deel van de mogelijkheden ontnomen om kwaad te worden. Het vrouwtje praat immers alleen maar met Kokkie.

Warme adem

Tegelijkertijd zou de taalhandelingstheorie toch ook serieus moeten nemen wat hier gebeurt: met taal wordt hier de hond veranderd in een instantie met wie men een gesprek kan voeren en die op die manier kan bemiddelen in een conflict.

Een dergelijke functie vervult geloof ik ook de lieve maagd in het gedicht van Van Lennep. het is zijn bedoeling zijn tienduizenden anonieme lezers en lezeressen te troosten die bange zuchten voelen opwellen in hun borst. Hij meent echter dat hij zijn trouwe lezersschaar niet zomaar een trauma kan aanpraten, en dus creëert hij in taal een stropop die de desbetreffende zucht voor hen slaakt. Van Lennep gaat daarmee eigenlijk maar één stapje verder dan het echtpaar: zelfs een kloppend hart en warme adem is niet meer nodig om tot stand-in gemaakt te kunnen worden.

Met dank aan Marita Mathijsen die me naar dit gedicht verwees.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: 196 sonnetten, 19e eeuw, sonnet

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Maarten Buser • Pollen & Omtrek

Vanaf vandaag bestaan de dagen uit agenda
tussen de gevonden voorwerpen, horloge,
nooit meer tikkertje nu ik een kluisje ben

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

De zee staat rustend op
haar golven rustend golven af,
haar lip hartstochtelijk
ontcijfert zand.

Bron: Het Zinrijk, 1971

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

21 september 2025: De Witt en Spinoza, Spinoza en De Witt

21 september 2025: De Witt en Spinoza, Spinoza en De Witt

4 augustus 2025

➔ Lees meer
17 september 2025: Boeken van de nationale bibliotheek

17 september 2025: Boeken van de nationale bibliotheek

2 augustus 2025

➔ Lees meer
24 oktober 2025: Jaarcongres Achttiende Eeuw

24 oktober 2025: Jaarcongres Achttiende Eeuw

1 augustus 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

sterfdag
1925 Cornelis Kaakebeen
2021 Anita Pauwels
➔ Neerlandicikalender

Media

Back to School: Nederlands

Back to School: Nederlands

5 augustus 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Sprekende Stenen – straatpoëzie in Utrecht

Sprekende Stenen – straatpoëzie in Utrecht

3 augustus 2025 Door Redactie Neerlandistiek 1 Reactie

➔ Lees meer
Lange lijnen met Tessa Leuwsha

Lange lijnen met Tessa Leuwsha

31 juli 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d